Erfarenheter av torrdräkter?

En svart dräkt på sommaren kan bli varm men den kan vara riktigt skön på vinterhalvåret. Bara att sätta sig i solväggen och mysa, samtidigt som man får hjälp med att torka kläderna man har under dräkten.
Den stora bristen med svart är väl att man inte syns så bra.

Ja förhoppningsvis kan man paddla utan torrdräkt i sommar, men det är helt klart en poäng att en svart dräkt inte syns lika bra som en lite färggladare. Är dock fortfarande nyfiken om någon här har erfarenhet av märket. Kvalitet osv. Dom säljer ju även andra paddeltillbehör (som jag inte visste att jag behövde).
 
Sant att en svart torrdräkt syns sämre än tex en gul men jag anser personligen att den stora nackdelen med svart torrdräkt är hettan i solen. En torrdräkt bör man kunna använda sommartid också tex vid en överfarter av större fjärdar.
Lite längre ut i havsbandet kan vattentemperaturen gå ner ordentligt efter en storm. Det tar några dagar, kanske en vecka innan det blir sommarvarmt i ytvattnet igen. Det var 6 grader vid Byrums strand (mot Kalmarsund) på Öland 26 juli 2010 efter en rejäl nordlig storm.
För att inte tala om maj månad med underbart väder i luften och iskall vinter i vattnet.

Jag fattar faktiskt inte varför det görs så mycket svarta paddelkläder, jag skyr dom som pesten och har tyvärr alldeles för många. Men man lär sig...

thomas
 
Senast ändrad:
Att svart används är bara för maximalt uv-skydd då väv och laminat (precis som allt annat konstmaterial) inte är uv-beständigt.

Ang. dubbelmidja så kan Ursuk med all säkerhet leverera en sån, kunde dom fixa min specialmoddade dräkt så kan dom fixa allt. :)
 
Jag har också en Ursuit AWS och är också väldigt nöjd med den. Jag var också lite nojig i början att den inte hade någon dubbelmidja. Men har man ett bra kapell så funkar det bra ändå. I paddlings test av torrdräkter var det en hel del gnäll att tunnlarna inte passade kajakerna och kapellen. Med en tunnel fixeras höjden i förhållandet till kajakens sarg. Har man ingen tunnel på dräkten kan man justera höjden som man vill.

Paddlar man upprätt märker man ingen som helst skillnad. Gör man många rollar kommer det in vatten men inte mer eller mindre än om man har tunnel. Oftast läcker det mellan kapellet och kajakens sarg.

Helt avgörande är dock att det inte kommer in vatten i dräkten. En gång missade jag att helt dra igen dragkedjan. Glipan var väldigt liten men det räckte för att det skulle komma vatten vilket märktes direkt.

Ursuit dräkten är väldigt välgjord med rejäla förstärkningar där det behövs. Den är också väldigt enkel att ta på sig. Den torkar också väldigt fort man behöver i princip bara skaka av den efter paddlingen

Jag använder bara dräkten när det är kallt så jag har inte reflekterat över den svarta färgen

http://www.youtube.com/watch?v=lpvL-EQg1X0

Hans Friedel
 
Det stora problemet med svarta torrdräkter förutom värmen på sommaren är: att inte heller de syns på plottern eller på eniros sjökort, utan kräver att motorbåtsförarna/åkarna har koll på läget och inte bara gasen och skärmen.

Mot värmen kan man ha stor vit t-shirt eller så ovanpå.

Mot plotterfolket är grynnor bäst.

Vad som syns bäst kan vara olika, vid något test (i USA tror jag) så visade det sig att svart var lättast att upptäcka för aktiva sjöräddare. Kontrast mot grått hav? I dåligt ljus så tappar vi färgseendet och då blir gult/orange/rött grått . Men när solen lyser på dräkten så syns de färgglada bättre.

Slutsats: "plotterbåten i 45 knop" har större chans att se dig i orange när solen skiner på dig, men när du blivit överkörd och ligger i ytan på kvällen så är det lättare för kustbevakningen att upptäcka dig i din svarta dräkt vid din svarta kajak.
 
Det stora problemet med svarta torrdräkter förutom värmen på sommaren är: att inte heller de syns på plottern eller på eniros sjökort, utan kräver att motorbåtsförarna/åkarna har koll på läget och inte bara gasen och skärmen.

Mot värmen kan man ha stor vit t-shirt eller så ovanpå.

Mot plotterfolket är grynnor bäst.

Vad som syns bäst kan vara olika, vid något test (i USA tror jag) så visade det sig att svart var lättast att upptäcka för aktiva sjöräddare. Kontrast mot grått hav? I dåligt ljus så tappar vi färgseendet och då blir gult/orange/rött grått . Men när solen lyser på dräkten så syns de färgglada bättre.

Slutsats: "plotterbåten i 45 knop" har större chans att se dig i orange när solen skiner på dig, men när du blivit överkörd och ligger i ytan på kvällen så är det lättare för kustbevakningen att upptäcka dig i din svarta dräkt vid din svarta kajak.


korrigering: med reflexer och tyg i det ljusgulgröna som vägarbetare/dagisbarn/joggare/poliser mfl syns man bäst. Förutsatt att det är någon som tittar.
 
Ryggöppning

Jag är för stel i kroppen (för gammal helt enkelt) för att tro på dragkedja i ryggen för min del.
Och jag skulle aldrig köpa en svart torrdräkt igen. Helt oavsett andra fördelar och finesser.

thomas
Det är en myt att det är svårare med dragkedja i ryggen. På en dräkt med dragkedjan fram måste du längre bak med handen för att öppna/stänga än med en dräkt som har ryggöppning. Det är bara att kolla på de olika versionerna så ser ni det direkt. Jag använder båda typerna men föredrar helt klart ryggöppning som har fördelen att den är lättast att ta på och av, dessutom kan man när man fikar har dräkten på sig men lyfta av halsen.
/Leif
Aterra
 
Det är en myt att det är svårare med dragkedja i ryggen. På en dräkt med dragkedjan fram måste du längre bak med handen för att öppna/stänga än med en dräkt som har ryggöppning. ...

Som med så många andra "myter" grundar sig en myt på någonting. Det finns de som föredrar dragkedja fram, och de som föredrar dragkedja bak, det är därför båda sorterna tillverkas och säljs.

Man måste helt enkelt prova själv för att veta vad som gäller en själv. Hur man kan säga man måste längre bak med handen för att nå kedjan framtill än baktill förstår jag inte. Jag har provat båda, och jag vet att i mitt fall är jag inte rörlig nog för att trivas med en kedja i ryggen, men jag klarar att lägga rejäl kraft på en kedja framtill.

Så som med så mycket annat där man får råd och det finns delade meningar. Prova och välj baserat på egna upplevelser och begräsningar. Vissa kommer att ha betydligt svårare med en kedja på ryggen, andra inte.

--- Mats ---
 
Förtydligande.

Det är en myt att det är svårare med dragkedja i ryggen. På en dräkt med dragkedjan fram måste du längre bak med handen för att öppna/stänga än med en dräkt som har ryggöppning. Det är bara att kolla på de olika versionerna så ser ni det direkt. Jag använder båda typerna men föredrar helt klart ryggöppning som har fördelen att den är lättast att ta på och av, dessutom kan man när man fikar har dräkten på sig men lyfta av halsen.
/Leif
Aterra

Jag skrev faktiskt "för att tro på en dragkedja i ryggen för min del". Jag har inte provat någon torrdräkt med ryggkedja. Min TRO grundar sig på min egen erfarenhet av en shortie-våtdräkt med dragkedja i ryggen och en del erfarenheter andra har delat med sig av. Så jag anser inte att jag grundar något på en myt och jag vill inte bidra till någon myt heller. För övrigt kan jag också lyfta av halsen med min torrdräkt, inga problem. Lätt att komma i är den också. Jag har dragkedjan fram, från vänster axel ner till början av höger ben.
Däremot kan jag se några andra fördelar med ryggkedja. Kortare kedja och hyfsat rak dragning, vilket borde ge mindre slitage. Sitter så till att man sällan kommer uppleva att den stör. Sitter förmodligen mindre utsatt för åverkande händelser.

thomas
 
torrdräkt med dragkedjan på insidan av benen då???
det borde väl inte vara fel?

jag gillar inte när man känner att det blir stelt av att dragkedjan går över axeln. men man tänker visserligen bara på det första 5 min. sen glömmer man det oftast. men att ha den längs insidan av benen borde ju va skönare. då borde man kunna röra sej bättre när man paddlar. å kanske en fördel för alla skitnödiga paddlare åxå : )
.....eller??
 
Föredrar ryggkedja

Sitter skönare, lättare att ta av/på sig dräkten. Det är inte vidare svårt att öppna eller stänga dragkedjan själv.

Med dragkedjan vid benen går det inte att ventilera överkroppen utan att ta av sig dräkten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Josie Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S Paddling allmänt 5
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
Disco-Kaj Erfarenheter av havsracer? Paddling allmänt 27
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Avslut090305 Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft? Paddling allmänt 11
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2
jamo Butiker med torrdräkter i Sthlm? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.