Hur viktig är vikten?

Skulle vilja se lita vad den allmänna uppfattningen är om vikten av vikten på kajaken. Är det värt pengarna att köpa en betydligt dyrare kolfiberkajak för att tjäna några kilo. T.ex en Tiderace för 28 700 väger ca 26 kg medan en för 39 300 väger ca 20 kg.
Är det kanske så att den största vinsten med den lättare är när man skall få upp den på biltaket, vilket i och för sig kan vara nog så intressant. Märker man någon skillnad när man paddlar den?
 
Inte

lätt att ge ett generellt svar. Beror på hur man paddlar och hur mycket pengar man kan lägga på paddlingen respektive hur många som kan komma att nyttja kajaken/kajakerna..

Det finns flera 100 kajakmodeller på svenska marknaden och vikten tycker jag är ett kriterium att rensa bort några potentiellt köpvärda kajaker från de man kan vara spekulant på.

Alla kajaker är förstås kompromisser. Det är lite som med skidor. Gillar man paddling kan man ha flera kajaker för olika ändamål. Har man som jag en paddel och skidintresserad familj kan jag köpa på mig utrustning med svep?skälet att vi behöver extra pryttlar för att få med hela familjen.

Thure
 
för min del är jag nöjd om jag får upp kajaken på bilen själv.

har haft kolfibervarianter av VKVs kajaker och visst, vid lyftet är det skönt med lätt kajak men annars vete fan om det spelar så stor roll.

bortsett från dom lätta men ändå starka vkv-kajakerna har jag haft kajaker som jag tycker är alldeles för tunnt och lätt byggda.
en norsk skum kajak som nästan kändes som en gummibåt för att det va så mjuk.
nordkappen som jag skrev om på ett annat ställe. inga skott inga luckor. lätt som fan men otäckt mjuk i botten.
jag hade en eskimo från P&H för 22-23 år sen. lätt men otroligt mjuk i botten. den va så mjuk så det var verkligen ett helvete att få upp den på land när man hade den fullpackad. jag vill minnas att jag faktiskt haft 2 stycken. jag fick en ny eftersom den första sprack. båda lika mjuka. skrovet va så mjukt så att när kajaken rörde sej i vågorna i motsjö, så blev det så med båda 2 att dom sprack i skarven mellan skrov och däck med läckage som följd. dom va ju plastade på insidan och sen va det väl bara topcoat pålagt utvändigt på skarven. så vattnet kom in i sprickan å rann vidare framåt eller bakom och kom till slut ut i kajaken.

så personligen tycker jag inte att lite övervikt är nåt stort problem. min uppfattning är att övervikt leder till mindre problem än undervikt.

så........hellre övervikt än undervikt : )
både när det gäller kajaker och brudar : )

fast när det gäller paddeln, då är det lättast möjliga som gäller : )
 
Givetvis beror det på hur du vll paddla och hur mycket pengar du vill lägga ner.

Jag håller nog med om att den mest påtagliga fördelen med en lätt kolfiberkajak är när man ska lägga upp den på biltaket efter en längre tur. Ytterligare en fördel är att man ju kan lasta ett antal kilo mer utan att kajaken blir "pråmig" och jobbigare att paddla. Det är dock inte något som jag upplever som någon riktigt dramatisk skillnad och fördel, även om den finns och är bra i vissa situationer.
De fördelar man får av en lättare kolfiberkajak ska också ställas mot de relativa nackdelar det innebär att de ofta har tunnare skrov och är något mer känsliga för ovarsam behandling. Jag skulle exempelvis aldrig lyfta upp min kolfiberkajak fullastad på en klippa medan det är normalt att göra så med min glasfiberkajak.

Som den "samlare" jag är har jag både en Inuk i kolfiber som jag tycker mycket om, men dessutom kajaker i glasfiber, mahogny och hypnalonduk.

Det är, som alltid, individuella val. Personligen är jag ytterst tveksam om jag skulle satsa 9 - 10 000 för att få en kolfiberkajak. Men det är min högst personliga åsikt.
 
Visst är det skillnad

Jag har provat flera olika kajaker och har ett par egna. Skillnaden är märkbar mellan glasfiber och kolfiber. Den stora skillnaden är styvheten på en kajak i glasfiber och en i kolfiber eller kolfiber/kevlar. Vikten spellar också en viss roll om du ofta kör utan eller med lite last.

Jag provade en RED7 PRO70 i glasfiber och har själv en i kolfliber och skillanden var verkligen stor. ser inte varför samma sak inte skulle gälla för havskajaker.

Så ja, det är skillnad i hur de beter sig, frågan är bara om du tycker att det är värt pengarna och det kan bara du avgöra.
 
Jag har mycket begränsad erfarenhet, har bara ägt 2 kajaker.

Den jag har nu väger 28 kg och är ett as att få upp på biltaket.
DÄR hade jag verkligen glatt mig åt en 12 kilos.

När jag sitter i den under färd, märks inget.

När jag tar iland och ska dra upp den är det egentligen packningen som gör den tung. Men samtidigt beror ju kajakvikten på materialet, polyeten och det gör kajaken rätt stryktålig. Vilket jag uppskattar i fält.
Är det lyft vid slussar så är det fortfarande packningen som är den största vikten. Den plockar jag delvis ur, för att få upp kajaken ur vattnet. Men sen ska jag ju transportera mig med kajaken på en vagn och helst med packningen i. Då känns det OK med lite extra material i skrovet. Polyeten och glasfiber känns som rätt material på långfärdskajaker.

När polyeten väger som kolfiber ska jag ha en sån... ;)
 
Känns som man kan sammanfatta det som att 21 eller 25 kg spelar ingen roll när man paddlar oavsett om man år borta över dagen eller är ute en vecka. Problemet är när man kommer till bilen.
Då paddlingen liksom är grejen får man försöka lösa bilproblemet på något smart sätt. De extra tusenlapparna man får över med en tyngre kajak kan man ju lägga på annan utrustning t.ex en lätt paddel.
 
Som nämnts tidigare spelar det roll hur du vill paddla. Är det tävling eller motion där tiden spelar roll kan ju ett par kilo spela roll. Är det rekreationspaddling eller långfärd finns det andra saker du kan krympa betydligt billigare.

Om vi tar ditt exempel: 11000 för 5-6 kg. Det är dyra kilo. Ett par av dessa tusenlappar skulle jag hellre satsa på en riktigt lätt och stark paddel. Ett halvkilo mindre där gör betydligt mera på en hel dag än vikten i kajaken. Sedan är det lätt att kapa vikten på din övriga utrustning. Det har du sedan igen vid andra aktiviteter med samma fältutrustning. Sedan kan jag tycka att paddling är just en aktivitet där jag inte tänker specifikt på vikten. Det kommer gärna med lite extra god mat och några pilsner till kvällsmaten. Men det är ju jag det, som har ett hemmabygge på lite drygt 20 kg.
 
Vikten viktig

Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättaste att vara den mest lättdrivna.

Det går alltid åt mer energi för att transportera mer massa

http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt

Har man svårt att förstå hur det fungera kan man prova att bära runt på en 4 liters dunk.

Hans Friedel
 
Hahaha! Så tänker jag med...

Det kommer gärna med lite extra god mat och några pilsner till kvällsmaten. Men det är ju jag det, som har ett hemmabygge på lite drygt 20 kg.

Just det ja! Man kompenserar.
Vilket egentligen betyder att vikten är konstant.

Jag skiter ju i vad min kajak väger egentligen.
Jag tar ju OCKSÅ med mig det lilla extra!
 
Självklart

så paddlar man effektivare i en lättare kajak. Det är mindre massa som skall accelereras i vågor. Den våta ytan blir mindre och ofta bättre form dvs bromsar mindre i vattnet. Dessutom vakar en kajak som är lättare i ändskeppen bättre dvs i vågor så blir kraften för att kompensera för hur kajaken guppar / stampar i motsjö mindre.

Detta talar för mindre packning och lättare kajak. Men dricksvatten, mat, bekväm campingutrustning, tubkikare med stativ etc tycker jag hör till paddlingen på vecko eller weekendturer. Skulle det gälla en riktig långtur skulle jag banta packningen mera.

Thure
 
Prioriteringar..

Vikten har stor betydelse när det gäller fart, manöverbarhet och paddelglädje. Tycker du om att paddla så köp en så lätt kajak du anser du har råd med. Vill du i första hand komma ut i naturen och har kajaken mer som ett transportmedel kan du köpa en tyngre kajak.

Väger kajaken 15-20 kg kan du lasta 10-15 kg packning, (vilket för mig motsvarar ungefär tält, sovsäck, kök och kläder) innan du är uppe i de flesta glasfiber/polytenkajakers startvikt.

Många köper en båt som är gjord för att ta veckoturspackning men paddlar den mest tom. Ibland kan det kanske vara bättre att köpa en lättare kajak för din vardagspaddling och sen hyra eller låna en större kajak den veckan på året du är ute på långtur..

/ Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.