Hur använder ni GPSen egentligen?

Mats Bengtsson sa:
En GPS kommer att leda till sämre träning och därmed förmåga att läsa en karta, och troligen till sämre träning av lokalsinnet.
Håll Sverige rent sa:
Att aktivt hänga med på t.ex. en papperskarta ökar medvetenheten

Jovisst har ni rätt. (Men jag har problem med mina inre kartor). Även om jag inte är någon mästernavigatör, klarar jag mig faktiskt bra med karta och kompass. Men jag gillar GPS:en.

När jag paddlade för länge sedan (före GPS:ens tid), var vi ofta en grupp som paddlade. Jag måste erkänna att jag tröttnade lite på diskussionerna om var vi var någonstans varje gång sjökort/kartor granskades. När jag var ute sist tillsammans med en grupp (i somras), uppstod samma diskussioner. Jag deltog inte. Jag behövde inte, jag visste var vi var. Exakt. Väldigt enkelt faktiskt. Det går åt en del tid, speciellt om man är fler, att följa med på kartor hela tiden. Eller så har man EN duktig navigatör i sällskapet som sköter navigationen. Då lär sig bara han/hon något, resten inget. Karta och kompass är betydligt roligare om man färdas ensam.

Men jag kommer alltid ha GPS med i kajaken fortsättningsvis. Och jag kommer använda den.
Den är för bra för att lämna hemma.
 
tureb: -Ja, i de fall då folk fortfarande sköter själva orienteringen själva så tror jag tekniken kan öka folks kartintresse. I de flesta fall i vardagen har man ju ingen karta med sig. Om tekniken gör att man har en karta lättillgänglig och snabbt kan kolla om det finns något intressant bakom hörnet så borde det kunna öka kartanvändningen och folks geografikunskaper.

Datainsamling som du nämner är det som tilltalar mig mest med GPS.


Kal-P-Dal: Läser nu de tidigare inläggen lite noggrannare, de som postades innan jag var med i diskussionen. Om man efter eget övervägande känner att GPS är rätt för mig så är det klart att man ska använda det.
 
Är ni osäkra!?

Så kan ni krysspejla (Krysspejling) med kompassen.

Man tar ut två bäringar (riktningar) eller fler, till visuella mål som man även kan identifiera på sjökortet/kartan och genom att rita in linjerna på sjökortet/kartan så får man fram en skärningspunkt som visar var man befinner sig på sjökortet/kartan

Denna metod kan man också använda om man saknar (tappar) sin kompass, så länge man har en bra karta och bra visuella mål. Så får man fram ungefärlig plats.

Läs mer här, finns även andra metoder...

Navigation

Mvh troswe
 
Så kan ni krysspejla (Krysspejling) med kompassen
Man tar ut två bäringar (riktningar) eller fler, till visuella mål som man även kan identifiera på sjökortet/kartan och genom att rita in linjerna på sjökortet/kartan så får man fram en skärningspunkt som visar var man befinner sig på sjökortet/kartan

Denna metod kan man också användas om man saknar (tappar) sin kompass, så länge man har en bra karta och bra visuella mål. Så får man fram ungefärlig plats.

Läs mer här, finns även andra metoder...

Navigation

Mvh troswe

Jag seglade en del i skärgården förr, och använde mig flitigt av enslinjer (inte så mycket kompass faktiskt). Uddar, båk, kummel, sund, kyrkor osv, men det är svårare i en kanot som ligger lågt. Svårare på öppna vatten. När man sitter lågt och befinner sig i skärgård med låg horisont utan sund mot hav, flyter allt ihop. För att veta var man befinner sig då måste man hänga med på kortet kontinuerligt. Det blir betydligt mer avslappnat (och bättre precision) med GPS.

För något år sen gick jag ut (med kajak) från Öland och rundade Blå Jungfrun. Till Blå Jungfrun behövs varken sjökort, kompas eller GPS. Blå Jungfrun ligger som en jättelik vetebulle i Kalmarsund. Runda går också utmärkt utan hjälpmedel. Men sen, när man ska tillbaks till Öland, är det lite värre. Öland är bara en låg horisont (10 km bort), och jag vill ju gärna tillbaks till samma ställe jag utgick ifrån. Då var GPS:en bra, jag såg mitt eget spår och kunde rikta kajaken rätt. Så småningom urskilde jag detaljer i horisonten och tog ett visuellt märke. Sen behövs inga hjälpmedel.
 
Krysspejla är något som jag inte fått användning av. Tror inte heller att det är användbart annat än i väldigt speciella fall. När jag har varit lite osäker på min position har det defenitivt inte funnits två kända punkter att pejla mot. Finns det så brukar man kunna lista ut vart man är ändå...
 
Gott om gps-are här, kan det vara att de oftare hänger framför skärmar..?



Själv har jag aldrig känt något direkt önskemål eller behov av en gps, av flera anledningar:

Till att börja med är det kul att sitta och titta på och bläddra i sjökorten hemma, innan, och drömma sig bort inför nästa tur. Visst, det går att göra framför datorn också, men jag sitter redan på tok för mycket där..

Jag har navigerat sen barnsben och tycker om och känner mig trygg med att använda sjökort och kompass. Man får en bra överblick över området, och det är bra träning att ta ut kurser, räkna fart, distans och avdrift. Tillsammans med sjörapporten på p1 får man lagom mycket information för att ta ut lämplig kurs eller lägga upp en tur, beroende på önskemål och de förhållanden som råder just nu. Och eftersom man får pyssla lite mer med det är det enklare att komma ihåg var man har varit sen, och känna igen sig nästa gång. Man övar upp rimlighet, intuition och lokalsinne, och det blir mer ”expedition & äventyr” över det. Tycker dessutom man får en bättre ”här o nu”-känsla med karta än att sitta och titta på en skärm. Gps-arna brukar oftare ha större fokus på att komma fram. I stället för själva resan.

Sen är jag ju ute i naturen mycket för att komma bort från staden och civilisationen, och att då släpa med sig mer prylar än nödvändigt faller fetbort. Dator, gps osv, nej tack..

Säkerhetsmässigt går det på ett ut anser jag. Säkerheten sitter inte i grejerna och man ska aldrig lita blint på något instrument, vare sig analogt eller digitalt. Det går aldrig att göra 100%-iga planer utan man måste alltid vara beredd att improvisera och ompröva beslut, särskilt när man håller på med människor och natur.

Det går inte att förneka att de är väldigt praktiska och har en otrolig precision, men till min paddling behöver jag inte veta exakt på metern var jag är eller hur fort jag paddlar. Hade jag kört båt i yrkestrafik eller om jag var ute på långa överfarter vore det en annan sak. Men det är inte riktigt min grej utan det är mer ett fritidsnöje. Med betoning på nöje..

Hm.. det vart visst rätt mycket det här..

/ Ulf
 
Ytterligare 2

synpunkter.

Föredrar topografkartor framför sjökort för paddlingsnavigation. Vegetationen och höjdkurvorna ger mycket hjälp för att identifiera olika öar och vart kanotfören pekar.

Kikare har jag stort nöje och nytta av bland annat för att identifiera byggnader och ökonturer på lite håll.

Thure
 
Gott om gps-are här, kan det vara att de oftare hänger framför skärmar..?



Själv har jag aldrig känt något direkt önskemål eller behov av en gps, av flera anledningar:

Till att börja med är det kul att sitta och titta på och bläddra i sjökorten hemma, innan, och drömma sig bort inför nästa tur. Visst, det går att göra framför datorn också, men jag sitter redan på tok för mycket där..

Jag har navigerat sen barnsben och tycker om och känner mig trygg med att använda sjökort och kompass. Man får en bra överblick över området, och det är bra träning att ta ut kurser, räkna fart, distans och avdrift. Tillsammans med sjörapporten på p1 får man lagom mycket information för att ta ut lämplig kurs eller lägga upp en tur, beroende på önskemål och de förhållanden som råder just nu. Och eftersom man får pyssla lite mer med det är det enklare att komma ihåg var man har varit sen, och känna igen sig nästa gång. Man övar upp rimlighet, intuition och lokalsinne, och det blir mer ”expedition & äventyr” över det. Tycker dessutom man får en bättre ”här o nu”-känsla med karta än att sitta och titta på en skärm. Gps-arna brukar oftare ha större fokus på att komma fram. I stället för själva resan.

Sen är jag ju ute i naturen mycket för att komma bort från staden och civilisationen, och att då släpa med sig mer prylar än nödvändigt faller fetbort. Dator, gps osv, nej tack..

Säkerhetsmässigt går det på ett ut anser jag. Säkerheten sitter inte i grejerna och man ska aldrig lita blint på något instrument, vare sig analogt eller digitalt. Det går aldrig att göra 100%-iga planer utan man måste alltid vara beredd att improvisera och ompröva beslut, särskilt när man håller på med människor och natur.

Det går inte att förneka att de är väldigt praktiska och har en otrolig precision, men till min paddling behöver jag inte veta exakt på metern var jag är eller hur fort jag paddlar. Hade jag kört båt i yrkestrafik eller om jag var ute på långa överfarter vore det en annan sak. Men det är inte riktigt min grej utan det är mer ett fritidsnöje. Med betoning på nöje..

Hm.. det vart visst rätt mycket det här..

/ Ulf

Jag känner att jag måste bli lite OT här. Alltså sjörapporten på p1, den tillhör inte mina ljusaste minnen från skärgårdslivet. Fast vi var relativt unga (en gång) och hörde fortare än vad jag gör idag, var det svårt att komma ihåg rätt vad vädergubben nyss hade sagt. En kompis berättade att han hade en kassettspelare ombord och spelade in sjörapporten. Smart tycker jag, sen kunde han spela upp den tills budskapet hade fastnat.

Jag hoppas för död och pina att mottagning på internet blir lika bra som radio snart. Då kan man gå direkt in på betydligt trevligare väderpresentationer med en smartphone. Klart.se, Yr.no och SMHI. Väldigt informativa siter, MYCKET bättre än sjörapporten på p1. Siter som man kan kolla på när det PASSAR MIG.
 
Tror att sjökort alternativt gröna kartan funkar ungefär lika bra, lite mer land på den ena och något mer sjöinformation på den andra. Handlar nog mest om vana. Däremot så håller jag klart med om kikaren, den ligger alltid i flytvästen. Både nöje och nytta som sagt..

Visst får man betydligt mer information på SMHI, yr.no osv. och med gps. Men grejen var mer att jag tycker jag får t i l l r ä c k l i g t mycket information med p1, karta och kompass. Fler prylar som bara ger mer pyssel och inte gör min paddling vare sig säkrare eller roligare, är inte riktigt min kopp te.

Jag paddlar i första hand för att koppla av och komma bort en stund från vardagen, både vad gäller information o c h prylar..

/ Ulf
 
Gps kontra sjökort

Får tycka till lite här också. Klart att det ger ett bättre överblick att titta på ett kort över en skärgård än att titta på på 3 tums smartphone. Att Gps sedan är mer effektiv att navigera efter än att sitta med karta och kompass är tveklöst. Av samma anledning använder jag ochså gps i bilen när jag skal hitta någonstans i Malmös trafikkaos ( eller Milanos)...men ute i naturen för att koppla av? En kompis frågade varför jag paddlade när det finns motorbåtar, och han har väl rätt om vi pratar effektivitet...

Nej jag har Faktisk övervägd gps, men för träningsbruk - hur långt har jag paddlat - hur snabbt och när? Evt kombinerat med pulsmätare. Men på tur? Nej! Ända tidspunkt jag skulle villa ha gps kund vara under ett rekordförsök på till eksempel en snabb HBB där det blir lite mer effektivt. Men samtidigt skulle jag sakna att på kvällarna studera kartorna och planera nästa dagens rutt - klart bättre än att knuffa runt på en liten pekskärm med kass upplösning.

Jag får faktisk säga att jag håller med Ulf. Ett bra inlägg som inte alls handlar om att gps är skit utan mer en fin åsikt om vad essensen av paddling är.

Är själv super digital i min vardag och elskar både mina datorer, pekplattor med mera, men just till naturupplevelser sorterer jag som Uffe bort dessa. - Liksom jag inte heller köper en husbil för att det nu engång är det mest bekväma sättet att upleva svensk natur :)
 
Håller med både ulfjohansson och Frøslee om att avkoppling var skälet till att befinna sig i kanot och skärgård.

P1 och sjörapporten innebär att jag ska passa tider, inte OK för mig. Informationen är inte tillräcklig för mig eftersom det finns bättre. Men vi är olika.

FÖRTYDLIGANDE: Smartphonen var bara avsedd för vädersiter via internet och än så länge inte verklighet för mig. Tyvärr.

Visst studerar jag i mina kartor på kvällarna - ingen skillnad. För mig är GPS inte konstigare än en mobiltelefon. Den tror jag, trots er flykt från vardagens prylar, att ni faktiskt har med er. Kanske GPS:en fortfarande symboliserar någon sorts mental gräns för er. Det gjorde nog mobiltelefonen också en gång, men gränser flyttas med tiden. Men var och en får väl bli lycklig på sitt vis.

Angående husbilen så kan man HYRA en sådan. Gjorde det med några kompisar och drog upp till Nordkap och Lofoten. Funkar jättebra på sommaren med midnattsol och slippa boka vandrarhem. Dessutom kan man ta med (flera) kanoter. Rekommenderas!

mvh thomas
 
måste det vara antingen eller?

Det är väl inte absolut tvunget att karta/kompass måste utesluta gps och tvärtom? ;)

Kör själv med papperskarta eller sjökortsdito för navigeringen på kajak och andra friluftsturer och tycker det funkat bra hittills. Men jag har med gps då och då, främst för att rita färdspår. Inte för att det skulle vara så viktigt var jag varit direkt, men färdspåren tillsammans med bilderna hjälper upp mitt korta minne och jag har lättare att uppleva turerna igen senare framför datorn i soffan hemma.

En nackdel med att förlita sig enbart på gps tror jag är att man inte lär sig navigera och läsa karta och använda kompassen, vilket förutom att vara bra och nyttigt, kan vara riktigt skojigt. Vet flera som tycker att det blivit mycket roligare att paddla, vandra, frilufsa när de själva är med på var de är på kartan jämfört med att bara följa efter nån eller följa gps-pricken Detsamma gäller vid användning av bilGPS tycker jag, lätt att bara följa instruktionerna och inte ha en aning om var man är, ska eller har varit.

För min del får det gärna komma en stor, batterisnål tunn gps eller ännu hellre vattentät läs/surfplatta med inbyggd gps och lång batteritid där man kan ha alla kartor och sjökort digitalt och dessutom ha med sig massa böcker, tidningar, kolla väderprognoser och annat på ;-) Tänk vad mycket plats det hade blivit i hyllan hemma när man kan slänga alla böcker, kartor och andra gamla pappersprylar :) Då skulle 1 mobil, 1 radio, ett par kompasser, några hundra böcker, några hundra kartor/sjökort och massa annat helst plötsligt bli en enda pryl att hålla reda på!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.