M24KC 24 timmars paddeltävling

Rekord

Tack Erik.

Jag hittade en 2010 års notis om guiness rekord för kvinnor, där en kvinna vid namn Helen Skelton skulle ha satt rekordet för längsta distans paddlat av en kvinna med 75 miles på en dag alltså umgefär 120 km - Altså måste din sysslings 160 km vara världsrekord för kvinnor. Då nu 75 miles på en dag rekordet sattes som ett delmoment under en paddling ner för amazonas kan det undra att rekordet skulle bli accepterad av Guiness, men så är altså tydligen fallet. Altså borde rekord satta under tävlingen i Finland också accepteras (och likaså vår tävling) Jag väljer iallafall att skriva att rekordet för kvinnor är 160 km...

Man kanske borde kontakta guiness och fråga...Det blir nog inget världsrekord för karrer men om guiness har 75 miles som rekord då borde det vara möjligt för någon tjej (Teresia från Malmö KK kom ju över detta förre året med sina 122 km!)

/Jacob
 
Lite off topic från 24 timmars, men medströmspaddling har jag väldigt begränsad erfarenhet av. Finns något sträckrekord medströmspaddling, typ längsta sträcka under 1 timma?
Stora floder med slät botten kan ju forsa på bra över 10 km/h utan virvlar och valsar.
Hur fort går det som fortast i forsarna i Åre extreme?
Finns gott om snabba floder i världen.
 
Då nu 75 miles på en dag rekordet sattes som ett delmoment under en paddling ner för amazonas kan det undra att rekordet skulle bli accepterad av Guiness, men så är altså tydligen fallet.
/Jacob

Guiness tar nästan vad som helst bara villkoren är ordentligt presenterade. För mig är K1 något som man paddlar ensam och då känns det riktigt att inte få yttre hjälp av vind, vågor eller ström. För löpare på bana så finns ofta en "hare" som draghjälp men haren ger inget svall att rida på i det fallet annars skulle det nog inte accepteras. Så då är vi framme vid att solopaddling på slätvatten utan hjälp och maxpaddling medström/downwind/våghäng är två helt olika saker. Bägge är beundransvärda prestationer men måste hållas isär.
 
Nu kanske man skall vara lite realistisk och ta ned det hela på jorden en aning, jag hoppas att alla inser att man inte behöver slå eller sikta på världsrekord för att vara med ;-)
Jag själv kommer för att det är socialt och avslappnat på så sätt att jag kan paddla tillsammans eller helt för mig själv, i helt valfri fart och stil. Det är i mitt tycke ett utomordentligt och mer personligt test av utrustning, taktik och teknik och ja, möjligen då också pannben ;-)
En unik och positiv fördel med Malmös totalt skyddade vatten är att man där kan paddla i stort sett vilken rank eller stabil balja man vill.
Alla kommer att sitta i helt olika lådor och vara mer, eller mycket mindre, triangelformade, samt ha helt olika inställning till hur mycket det skall svettas, sovas, skrattas och stojas, men det är ju det som är kul.
Jag hoppas alltså att även folk som vill paddla blygsammare sträckor anmäler sig, som bonus kommer det då att finnas många mer olika båtar att spana på och mer att lära sig.

:) A
 
Bra Anders att du tar ner det på en normal nivå igen! Det började bli lite för mkt tävling över det hela! Kom själv till insikt att jag skulle hänga med i max 2timmar å sen skulle det "bara" vara 22 timmars paddling kvar! Ingen kul tanke! Så jag hoppas verkligen att folk ställer upp å testar sina egna gränser! Å framför allt har skitkul ;)

/Janne
 
Nivå

Jag får naturligvis också själv påpeka att det mest handlar om att ha kul och testa sina egna gränsar. Sedan är det ganska enkelt bara roligt att veta hur långt någon har drivit det. Ingen kommer komma i närheten av dessa rekord, det är bara att ha någonting att jämföra med. Att jag då sedan inte hittade några rekord som till exempel tjejernas 24 timmars var lite frustrerande och därav diskussionen.

Jag hoppas verkligen att paddlingen får den bredd vi först hade satsat på och att många och det kommer finnas mycket skönt folk som inte tänker tänja sig ut där det inte finns plats för att ha roligt.

Vi kanske borde prata mat istället: Risgrynsgröt, glutamat kyckling(E621) eller Pappardelle con sugo di Salsiccia Piccante e Pomodori Ciliegino ? Tyvärr blir det nog utan vin, men det kanske blir en öl i bastun söndag morgon att somna med i handen...

/Jacob
 
Galet, men kul

Det här verkar helt galet, men kul :)

Hur gör ni för att inte "dö" i baken/ändan...? Jag tycker att efter fyra timmar har man så ont i baken att man knappt kan sitta. Hur gör ni för att stå ut i 24 timmar?
 
Baken

Det här verkar helt galet, men kul :)

Hur gör ni för att inte "dö" i baken/ändan...? Jag tycker att efter fyra timmar har man så ont i baken att man knappt kan sitta. Hur gör ni för att stå ut i 24 timmar?

Ja visst är det galet, men dess kulare är det...

Själv bruker jag inte få ont i baken alls, utan kör utan sittdyna direkt på kolfibern (dock med neoprenshorts så lite "stuts" finns det inbyggd. Deremot får jag ganska ont i ryggen efter bara någon timme i kajakken, det bruker dock försvinna igen efter sådär 3 -4 timmars paddling och sedan är det fullt ös....:) Min erfarenhet från före året var att axlar började göra ont / bli riktigt tunga efter ungefär 16 timmars paddling, och fingrarna fick stooora blåsor fram emot 3- 4 på natten ( jag paddlade utan vantar på dagen dvs. de första 14 timmarna...

Sedan är det ju så att när man vet att det väntar 24 timmar i kajakken då tar man det ganska nett och lugnt - och man kan ju pausa när man känner för det. Faktisk tyckte jag att Orust Runt 2010 var jobbigare derför att det inte gick att pausa alls om man tänkte ligga i täten (nu låg jag inte i täten, men försökte komma nära...) . Att köra 5 mil med ällt du har två dagra i rad är nästan jobbigare än att paddla i lugn och ro i eget tempo - din värsta fiende är dig själv - får ont i rumpan är det bara att stiga ur.

Hoppas vi ses i Malmö i maj

/Jacob
 
Hyra?

Om det nu är så att vansinnet ;-) drabbar mig under våren... Det känns väldigt besvärligt/dyrt att frakta ner mina grejjer så finns det något företag i Malmö som hyr ut seriösa grejjer?
 
Hej Buzztr

Kan nog bli lite knepigt att få tag i något seriöst, om du inte känner någon som är villig att låna ut sina grejer. Vi har visserligen en del kajaker på klubben men de är i första hand till för våra egna medlemmar. De enda som jag vet hyr ut är annars Kayakevent men det gäller nog främst havskajaker.

Fast jag skulle verkligen rekommendera att ta med egen kajak om möjligt. Att sätta sig i något helt nytt inför 24 timmars paddling är lite som att springa maraton i sprillans nya dojor - kanske snyggt men 100% garanterat skavsår..

Nu har i a f isen äntligen släppt, första träningspasset på kanalen igår.. :)

/ Ulf
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.