Tänkte mig ett kajakköp...

Garanti

Är det någon som vet om Stadium har slutet helt med kajaker? kanske inte är så lätt när dom hänger på väggen.

Om någon undrar över Aquillo så kan jag ge lite input då vi har köpt in och använt 6st under sommaren 2010.
Kajakerna har inte lika mycket som standard i priset som en del andra fabrikat som vi tittade på. Däremot så är kvaliteten betydligt bättre på Aquillos glasfiberkajaker som X-plore och X-treme. Men man får tex köpa till ryggstöd och montera. Inget jättejobb men som uthyrare så vill man gärna ha allt klart. Helt klart är iallfall att vi även köper in Aquilo kajaker även för denna säsong.
Tidigare hade vi några Tahe kajaker ifrån Estland och några ifrån Point. Vi hade en hel del (mycket) problem med läckande väggar mellan sittbrunnen och skotten på Tahes kajaker. När vi påpekade det för Tahe så var det kalla handen, till slut så fick vi bara material för att reparera det själva. Det tycker inte jag är ok när det finns garanti. Nu vet jag att det har hänt lite hos Tahe och dom har kommit med nya förbättrade modeller osv. Men jag skulle nog ändå skriva ett separat avtal för garantier vid ett köp utav Tahe. Det kanske i och för sig är svårt som privatperson.
Paddlingsegenskaperna är ju annars beroende på modellen så det bör man nog testa sig fram till själv i vattnet.

Det framgår inte hur gamla era Tahe-kajaker är, men sedan 2007 är det nya ägare och ny teknologi samt marknadsorganisation som gäller.

Två års garanti som ombesörjs av den av c:a 30 återförsäljare vi har i Sverige. Inte svårt alls. Garantipapper bifogas alla nya kajaker.

M.v.h.,

Mats/Tahe Marine, Zegul &Trapper Canoes
 
Stadium sålde

kajakprylar i varje fall fram till i höstas 2010. Just nu finns det inte något på deras hemsida men det kanske bara är nu på vintern??

Thure
 
Har paddlat mycket engelskt förr, för många år sen, med en hel del problem tyvärr. Sen blev det mest VKV och nu sista året även Aquilo. Köpte en först för att testa eftesom priset var extremt bra och kajaken var rymlig å bra för en "fetto" som jag. 192 cm och 105kg.

Jag brukar alltid lossa på alla beslag, oavsett märke på kajak, och dra dit allt med sikaflex igen. Jag HATAR vatten. Det ska vara helt torrt ombord. Inte en droppe på fel sida om skrovet : )

Jag har både Aquilo K2 och X-plore och X-treme nu. Jag tycker att man får extremt mycket för pengarna. Rejält byggda dvs lite tunga, men det känns inte fel när man ska ut å stångas med isflaken på vintern och köra upp på och över isen. Jag gillar inte lövtunna superklena trånga kajaker.

Jag uppskattar utrymmet i Aquilon. Man får plats med kamera å kikare och en massa prylar. Kajaken går väldigt torrt och är stadig. Förr höll man ju på och körde eskimåsväng å blötte ner sej. Men nuförtiden så är största prioritet att det är torrt stadigt och gott om plats. Jag är oftast ute själv, året runt.

Jag har lossat alla beslag och dragit dit dom med sika, och med 5mm kortare skruv. Jag har smörjt upp styrning och roderlinor med siliconespray. Sprayat siliconespray på luckorna så dom går lätt att få av och på. Gjort eget ryggstöd med VKVs uppblåsbara ryggdyna. Superskönt!! Isolerat kajaken med liggunderlag. Köpt snapdragon andande neoprenkapell. Jag sågade bort "vingarna" i sittbrunnen för att det skulle bli lättare att ta sej i och ur. Låtit sätta i VKVs rör för att kunna låsa kajaken på bilen och även kunna använda VKV flottörer. Jag har även en kajak som främre skottet är framflyttat i, så jag kan ligga i den. Då är det najs att ha flottörerna på. Jag kör med VKVs kolfiberpaddel. På sommaren när det är varm och fint väder så använder jag sånt där "minikapell" från kajaksport för att få bra luftombyte i kajaken.

Man kan lugnt säja att jag är mycket nöjd. För en mycket rimlig peng och med lite eget fixande har jag fått en kajak som är lika stadig som min Lisa, men lite rymligare. Den går torrt och jag håller mej på rätt köl även när man kollar i kikare och fotar. Men vill man paddla fort så ska man kanske ha en lite slankare kajak. Men jag anpassar farten efter kroppstemperaturen. Lagom varmt och torrt ombord är det som gäller för mej.

K2an är stadig och rymlig och X-tremen håller jag på och "pimpar" för tillfället. Den är ganska slank och säkert betydligt snabbare, men åxå lite vingligare. Men jag tycker den är sjukt snygg. Det ska bli VKVs luftkuddesits i den. Man vill ju sitta mjukt och skönt : )

Så det är absolut ingen fara att köpa Aquilo. Fast det krävs lite styrka för att få upp den på takräcket.

Jag har haft väldigt många kajaker och paddlat sen slutet av 80-talet, så jag har en del att jämföra med. För tillfället har jag 9 kajaker,. Mest Aquilo och VKV.

Jag är verkligen skitnöjd : )
....med både VKV och Aquilo
 
bra att du köpte glasfiber! om du undrar över nåt så kan du gärna maila mej, jazzmatsa@yahoo.se
då kan jag kanske skicka bilder på ryggstödet jag gjort. jag tycker det är kanonskönt att ha. man sitter riktig bra med det. skitenkelt att fixa själv. lite 6mm plywood, lite gummicord och en uppblåsbar ryggstödsdyna från VKV. jag har ju hållt på och pysslat å fixat lite med mina kajaker. men det är kul när man får till det och blir nöjd. har hållt på med annan sits till min nya X-treme idag. det blir luftkudde : ) provsatt den och det blir riktigt skönt. tyvärr så har plyfan tagit slut så jag har inte gjort ryggstöd än.

isen är väl redan borta, alla fall på vissa ställen. tänkte paddla idag men det va så himla byig vind och blåste stundtals ganska hårt, så jag sket tyvärr i det. det va synd för nu verkar ju kylan komma tillbax igen. om det stämmer blir det skitkallt nästa vecka

det är sjukt snyggt ute nu med lite is kvar och blått vatten.
 
Svar från Aquilo Kayaks

Hej!
Paddlade för första gången i mitt liv en kajak för några veckor sedan och har nu fått blodad tand.
Förbaskat kul var det ju!
Tänkte därför att jag skulle köpa en och har nu suttit framför datorn och kikat en del.
Finns ju inte bara EN kajak att välja på...
Har suttit och lusläst igenom forumet och det finns ju lika många tips som det finns trådar.

Hittade denna annons på blocket.
http://www.blocket.se/stockholm/Halva_priset_pa_Aquilo_GF_Kajaker_27974883.htm?ca=18&w=3

Aquilo glasfiber X-plore för 8475 kr.

Först och främst så tycker jag ju att det lät väldigt billigt.
Hur i hela friden kan man sälja något för halva priset?
Jag har fått lära mig att när man tycker att något är för billigt så ska man dra öronen åt sig. Man får vad man betalar för.

Eftersom jag bor i Kalmar län bara några hundra meter från havet så är det ju där kajaken har tänkt användas. Inne i skärgården, Jag är 176 / 87.

Kan jag köpa en sån Aquilo?

Det finns ju också en hel del begagnat på blocket för 10-15000 kr. Kan det vara ett bättre alternativ?
Hur som haver så tänkte jag att jag skulle köpa något redan nu i veckan. Vet bara inte vad...

Kan ni ge mig något gott råd...
Mvh Patrik


Hej Patrik,

Jag surfade runt lite bland utsidans forum och hittade denna tråd. Såg att du redan köpt en kajak och hoppas att du haft många fina paddlingsdagar. Såg också att det fanns en del frågor om Aquilos kajaker som jag tänkte besvara utan att försöka göra någon reklam. Jag svarar på ditt inlägg eftersom det ligger först och syns bäst.

Som dom flesta redan vet så är vår huvudverksamhet är att tillverka kajaker och småbåtar i framförallt glasfiber till andra kajak/båtmärken. Men vi har även en gren där vi designar egna modeller och marknadsför i framförallt norra Europa. För att snabbt nå dom mål som vår ledning satt upp om tillväxt så har vi satt upp egna lagerbutiker där dessa kajaker bl.a. säljs.
Det gör att vi emellenåt kan ha rabatter på kajakerna. Kvaliteten är inte sämre än dom kajakerna vi gör åt andra märken.

Eftersom vi säljer många kajaker till uthyrningsföretag och kajakklubber (nya och begagnade) så kan vi alltid ge 2 veckors öppet köp oavsett anledning till privatpersoner. Dessutom så ger vi 1års garanti + 2 år vid registrering = 3år som täcker in i princip allt.

Sedan kan jag bara instämma med flera andra, att alltid testa sin kajak så att man sitter skönt innan så man slipper överaskningar. Både vi och andra märken har i regel flera modeller som är lämpade för olika personer.

Om någon undrar något så mejla gärna mig på timo@aquilokayaks.com
(Eller om några trevliga personer ska vandra Abisko-Kebnekaise i sommar)

Mvh
Timo Kaemaerae
Aquilo Kayaks
 
Fortsätter Aquilotemat med frågor till Mats

Hej Mats. Läste dina inlägg om modifieringar av Aquilokajaker. Jag har också paddlat VKV Lisa sedan 80-talet. Nu börjar barnen bli så stora att de gärna paddlar K-1. Igår köpte jag därför en Aquilo Xtreme. Lät du VKV montera *flottörrör? Hur har du dragit roderuppdragslinan? Har du ändrat pedalstyrningen / fotstöden? Själv funderar jag på om det går att få dit en fotbräda för effektivare fotarbete under paddling. Skall bli kul att premiärpaddla den nya lådan i vår.

Var köpte du snapdragonkapellet? Mailar dig också trevligt om du kan svara i tråden.


Thure

Skickat från min iPod
 
Svar om tätning mm på Aquilo

jag beställde min X-treme utan skottet mellan det lilla och det stor utrymmet bak. det passar mej bättra att ha 1 utrymme bak bara. jag tycker såna där småluckor bara blir problem. om det visar sej att den läcker kommer jag att stänga den lilla luckan för gott med sika eller liknande i gängorna.
sen kan man få skenorna till pedalerna utan dom hemska skruvarna igenom skrovet. dom plastar in några små fästen och skruvar dom invändigt istället. jag beställde den så.
jag har dragit gummicorden ikors över lilla luckan bak istället för som orginal. jag bad att dom skulle lägga igen hålet för den lilla ploppen på akterdäck som orginalgummicorden går runt brevid den lilla luckan.
jag ville inte ha lyfthandtagen heller så dom fästena är borta och den lilla fördjupningen där dom ska sitta är utfylld och uppolerad.
roderuppfällningslinan har jag dragit till den minsta aluminiumclamcleaten jag kunde hitta. den är köpt på www.baths.se och jag sprayade den svart. det är väldigt bra att spraya med siliconspray in in slangarna som roderlinorna går i. det går klart lättare då. men innan du kladdar med siliconespray där så skulle jag rekommendera att tvätta med T-sprit och sen tejpa och lägga på lite sika där slangarna går igenom däck. min första läckte där men numera kladdar dom på nåt invändigt så förhoppningsvis är det tätt från början. roderlineclamcleaten satte jag på höger sida precis framför skottet bakom ryggen. man får lysa med ficklampa inifrån och genom däcket så man ser att man inte borrar rätt på roderlinan. jag satte den precis utanför slangen.
sen har jag lossat alla beslag och köpt 25mm skruv å dragit dit dom med sika igen. dom lägger O-ringar på insidan för att få det tätt, men det saknas ibland på vissa skruvar. besladet längst fram på däck är RIKTIGT svårt att få på muttern på. en kompis hjälpte mej. han stack in en spik i hålet i däck. jag trädde på bricka å mutter på insidan och tryckte hela skiten mot hålet. jag höll allt med ett litet spärrskaft och han drog ut spiken å satte i skruven med sika på. svårt med den lyckades. jag hatar nämligen vatten, alla fall inuti kajaken. med 25mm skruv så slipper du att skruvskallen sticker ut genom muttern, så det blir skonsammare för ev packning man har med sej.
jag håller på och gör om sitsen åxå. jag har tagit bort skenorna och satt dom på en 6mm plyfa som jag kan ha som sits. jag ska ha vkvs grå uppblåsbara sittdyna uppepå. sen ska jag fixa ett ryggstöd att ha deras uppblåsbara ryggdyna på. det ska bli otroligt skönt. jag kan försöka fixa bilder om du undrar över nåt?.
snapdragonkapellet är köpt hos connoskajak i uppsala. han får en leverans vecka 14 tror jag det va? det är snapdragon sea trek neopren med andande tub. först köpte jag med icke andande på swima. det var inte ett dugg skönt. sen jagade jag som fan för att hitta nån som kunde fixa nåt i höstas. till slut så fick jag napp. du kan säja att det är likadant som jag köpte så vet han nog. storlek large på kapellet är perfekt. jag som är stor å tjock : ) köpte storl 50 på tuben först. det kändes för trångt. det går att få 55 åxå men det är beställningsvara. så vill du ha stort å rymligt så får du nog sno på så han får med det v 14. det andande kostar ca 1500 kr. det är otroligt skönt, men kör du med flytväst under kapellet kommer du antagligen att nöta sönder det andande tyget på insidan. magnus fischer visade mej hur hans kapell blev relativt snabbt. själv så drunknar jag hellre än hamnar på långvården så jag har inte det problemet. ingen flytväst alltså : ) du kan även beställa transportkapell från snapdragon av magnus. det blir åxå skitbra. orginalkapellen är verkligen inte mycket att ha. ja just ja.... nåt vattenfast fett på roderaxeln innan man trycker dit den i hålet är inte fel.
ojojoj.... det blev mycket! hoppas att du får ut nåt av det i alla fall. hör gärna av dej och berätta hur det går med kajaken. jag har inte testat min är. jag har bara kört med den bredare. javisst för 17!! siliconespray på insodan av luckorna är ett måste. annars får man använda våld för att få dit dom. med spray på så är det jätteenkelt att få dom på plats.
jag skickar gärna nån bild om du undrar över nåt.
lite pyssel blir det, men jag tycker att resultatet blir väldigt bra. man får en billig och tät kajak.

hälsn mats
 
-OJ!!!!!
Hamnade mitt svar här???
Då borde man väl ha lagt lite mer tid på att INTE skriva det så "virrigt"
hälsn mats

PS. jag svarade visst inte på flottörrörmonteringen förut.
ja jag åkte till vkv och fick rör monterat. dom tycker det är kul att borra hål i konkurrenters kajaker : )

PS.PS. köpte en härdad klass 2-kätting för att kunna låsa fast kajaken på bilen, genom röret. dom snodde ett par kajaker från en bil i den här byhålan i höstas. men med tygöverdraget får jag inte igenom kättingen, så jag ska fundera ut nån bra lösning på problemet. det är ju skönt att ha grejorna på bilen för att enklare komma ut. man missar väldigt många paddlingsmöjligheter annars.

PS.PS.PS.
visst är det kul med billiga kajaker????
alla fall om man blir nöjd : )

förhoppningsvis sista PS-1
jag som var van vid gamla hederliga lisa-styrningen med pinne på tvärsan, tänkte ungefär som du. hur 17 ska jag vänja mej vid pedaler på sidan??? jag kan väl säja att det gick jättefort att vänja sej. på den kajaken med framflyttat främre skott är det jättebra med pedaler på sidan. då slipper man ta bort nåt när man ska lägga sej ner. benen får plats mellan pedalerna, tänkte förresten sätta en lucka i främre skottet på den med orginalskottplacering. då kan man öppna luckan och vips så får man utrymme att sticka igenom fötterna. då blir även den kajaken liggbar. för det är otroligt mysigt att kasta i sitt X-tremt lilla ankare och sen glida ner i kajaken för att sova en stund, givetvis i lä av en ö, sen så kan man ligga och lyssna på vågor och vind. : )
så paddlar jag : )
 
Senast ändrad:
Tung i överkant

Kände i affären att det enda exemplaret av Aquilo X-treme de hade kvar var tungt men tyvärr hade jag glömt reseväskvågen hemma. Vägde kajaken hemma när jag började mecka med roder och lucksäkringar och den väger 30,2 kg med roder ock luckor. Funderar på att reklamera. >20% övervikt mot katalogens uppgift om 25 kg är väl inte OK http://www.aquilosport.se/Ny-sida.htm

Thure
 
jag vägde min när jag köpt den och jag tror den vägde 28 kg. då har jag ett skott mindre i den. Dom andra är lite överviktiga åxå, men för min del spelar det inte så stor roll. bättre att grejorna håller än att det knakar i plasten för minsta lilla grej. lägger du kajaken på 2 fotpallar så kan man lugnt sitta i den på land.
jag provsatt en kajak av annat utlandstillverkat märke. det knakade i botten på den så jag trodde den skulle gå sönder. inte kul det heller. men du kan väl alltid fråga om dom kan bygga en åt dej och snåla lite med plasten för att få ner vikten. dom har aldrig varit omöjliga när jag haft egna önskemål och egna ideer.
annars återstår väl bara att beställa en lisa eller anita i kolfiber, i det gamla utförandet, från VKV. den blir så lätt så att den nästan blåser bort när du lägger den på marken : )

jag provsatt förresten sitsen med luftkuddarna igår. satans vad skönt det blev. har målat den idag.
den kommer att bli kanooooon : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Nicosand Tipsa mig om bra å-paddling Paddling allmänt 2
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Ante J Rönne å - tipsa mig Paddling allmänt 0
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
MattiasIHelsingborg Skulle denna passa mig?? Paddling allmänt 3
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
paddla med mig! Paddling allmänt 0
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.