Tänkte mig ett kajakköp...

Hej!
Paddlade för första gången i mitt liv en kajak för några veckor sedan och har nu fått blodad tand.
Förbaskat kul var det ju!
Tänkte därför att jag skulle köpa en och har nu suttit framför datorn och kikat en del.
Finns ju inte bara EN kajak att välja på...
Har suttit och lusläst igenom forumet och det finns ju lika många tips som det finns trådar.

Hittade denna annons på blocket.
http://www.blocket.se/stockholm/Halva_priset_pa_Aquilo_GF_Kajaker_27974883.htm?ca=18&w=3

Aquilo glasfiber X-plore för 8475 kr.

Först och främst så tycker jag ju att det lät väldigt billigt.
Hur i hela friden kan man sälja något för halva priset?
Jag har fått lära mig att när man tycker att något är för billigt så ska man dra öronen åt sig. Man får vad man betalar för.

Eftersom jag bor i Kalmar län bara några hundra meter från havet så är det ju där kajaken har tänkt användas. Inne i skärgården, Jag är 176 / 87.

Kan jag köpa en sån Aquilo?

Det finns ju också en hel del begagnat på blocket för 10-15000 kr. Kan det vara ett bättre alternativ?
Hur som haver så tänkte jag att jag skulle köpa något redan nu i veckan. Vet bara inte vad...

Kan ni ge mig något gott råd...
Mvh Patrik
 
Du skall inte välja kajak framför datorn. Det är som att köpa skor; man måste prova; en del passar inte, en del är för ranka eller för stabila eller har nån annan egenhet du inte gillar. Men till sist hittar du en som sitter som en hanske.

Den köper du (om du har råd).
 
Köp en begagnad kajak av populär modell på blocket. Då får du ut samma när du säljer den. Hur många du än provar så vet du inte vad du vill ha när du är nybörjare.
 
Påhittat pris

Jag har träffad några som köpt eller tänkt köpa Aquilo. Lite underligt att INGEN säljer dom till "rekommenderat pris". Jag blir då misstänksam. Jag har sett annons på dessa där ägaren hade "ändrade familjeförhållanden" och måste sälja snabbt och billgt.

Nä, prova hos seriösa handlare. Det finns många.


Tova
 
Provpaddla, jag fick intresse denna vår och jag har hyrt och paddlat 3 olika kajaker. I en av dom Point65 XP18 satt jag riktigt dåligt och hade rent utav ont efter en timmes paddling, när jag sedan provade Point 65 XP så satt jag jätteskönt.

Jag tycker att kvalitén är för låg på Point 65, nu har jag paddlat uthyrningskajaker men hursomhelst är det inte okej att limmningen mellan sarg och skrov släpper. Denna var tejpad med gaffatejp för att förhindra vatten i sittbrunnen, inte bra reklam direkt.

Det viktigaste är att den har rätt stabilitet och att du sitter skönt i den, att fotstöd/sits går att justa och att du kan slappna av så du inte spänner dig när du sitter i kajaken.

Mvh
 
Tack för svaren.

Den kajaken som jag provade hette ESKI 525 och som ren amatör så hade jag inga invändningar mot den. Skulle kunna tänka mig en sån, men en ny sån har ett bra mycket högre pris än vad jag tänkt spendera... I alla fall till en början, Jag menar, Jag kanske kommer att paddla ett 10 tal gånger under sommaren...Sen får man se...

Stod visserligen EN begagnad sån eski 525 på blocket för 15000 men den vart tyvärr såld...
Där vid 15000 kr går nog absolut gränsen för vad jag tänkt spendera för nuvarande.

Sen det där med att känna skillnad på olika kajaker vet i fasen, Tror inte att jag skulle märka någon skillnad på ett badkar och en kajak... Ha ha. ;)

Första kvarten i den där Eski;n satt jag visserligen på helspänn och trodde jag skulle välta vid varje liten rörelse. Efter en timme hade jag ont i hela kroppen och kramp i låret men det var väl knappast kajakens fel. Snarare så att kroppen inte var van?

Ja ja, Tanken är väl annars att göra så som "Vandrare" skriver:
Köpa något populärt märke, begagnat på blocket.
Frågan är ju bara hur jag ser skillnad på ett populärt märke och ett opopulärt?
Som glad amatör så är det ju lätt hänt att man råkar köpa ett opopulärt märke. :)

EDIT: Är detta också något NO NAME = Opopulärt? "Outlife ECO3"
http://www.blocket.se/stockholm/Havskajak_ECO3__22kg__9_kvar_28238871.htm?ca=18&w=3

Fasen! Det är lättare att köpa bil, Där ser jag ju åtminstonde skillnad på en Mercedes och en Skoda. Ha ha ha
 
Senast ändrad:
Är din gräns 15000 hittar du mycket nytt av god kvalitet, många olika bra plastmodeller men även en del glasfiber. Titta i senaste numret av Paddling som just hade ett test av "instegskajaker" med prisgränsen satt vid 15000. Favoriten där var en Tahemodell av glasfiber som även den då ligger under 15000 ny.
 
Du får vad du betalar för

Gammal devis som kan vara klokt att tänka på. Billiga kajaker har vanligen kassa roder och luckor som inte håller tätt. Jätte viktigt på en kajak att den håller tätt. Man kan ju undra vad det är för fel om de säljs för halva priset också och inga handlare säljer dom??

Tova
 
Någonstans måste man spara

Någonstans måste man spara och det är inte vinsten man spar på om man sänker priset.Tyvärr så¨maste man spara´någonstans för att få ner priset.

Outlife kajaken på bilden saknar grabblinor och luckorna är inte flushmonterade(nersänkta). Vad är det för pedaler och roder? den väger bara 22 kg, är den vek i materialet?
 
Skräp

Vågar man vara rakt på här, tja till oseriösa säljare kan man nog det, Aquilo är skräp därav priset. Du får förmodligen även montera säte och kajaken är en jätte. Kolla så det finns vattentäta skott med om du slår till. Köp en beg!
/L
 
Det blev en ny TAHE Seaspirit, Fick hem den igår, Det var ju en firma på nätet som hade ett paket pris på den, 15998 kr med padel, flytväst och kapell. + en tusing för frakten... Lite mer än min limit men vad gör det om hundra år...
Har inte provat den ännu, Får se hur vädret blir i helgen... Såg ut som att det skulle bli skräpväder :(
Idag ligger havet spegelblank, 32 grader varmt, Har strandkanten bara hundra meter bort från arbetsplatsen, Man blir lite okoncentrerad när man står här på jobbet och ser ut över vattnet.

Edit: Fick just reda på att Stadium hade satt ner sin Kajak EVEREST comp 520 rejält i pris från och med idag. Ner till 7999 kr, Skit också, Så är det alltid, Köper jag en ny bil idag så kan jag ge mig fulet på att den är sänkt till halva priset i morgon. Typiskt!
 
Senast ändrad:
Kajakval

Är det någon som vet om Stadium har slutet helt med kajaker? kanske inte är så lätt när dom hänger på väggen.

Om någon undrar över Aquillo så kan jag ge lite input då vi har köpt in och använt 6st under sommaren 2010.
Kajakerna har inte lika mycket som standard i priset som en del andra fabrikat som vi tittade på. Däremot så är kvaliteten betydligt bättre på Aquillos glasfiberkajaker som X-plore och X-treme. Men man får tex köpa till ryggstöd och montera. Inget jättejobb men som uthyrare så vill man gärna ha allt klart. Helt klart är iallfall att vi även köper in Aquilo kajaker även för denna säsong.
Tidigare hade vi några Tahe kajaker ifrån Estland och några ifrån Point. Vi hade en hel del (mycket) problem med läckande väggar mellan sittbrunnen och skotten på Tahes kajaker. När vi påpekade det för Tahe så var det kalla handen, till slut så fick vi bara material för att reparera det själva. Det tycker inte jag är ok när det finns garanti. Nu vet jag att det har hänt lite hos Tahe och dom har kommit med nya förbättrade modeller osv. Men jag skulle nog ändå skriva ett separat avtal för garantier vid ett köp utav Tahe. Det kanske i och för sig är svårt som privatperson.
Paddlingsegenskaperna är ju annars beroende på modellen så det bör man nog testa sig fram till själv i vattnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Nicosand Tipsa mig om bra å-paddling Paddling allmänt 2
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Ante J Rönne å - tipsa mig Paddling allmänt 0
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
MattiasIHelsingborg Skulle denna passa mig?? Paddling allmänt 3
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
paddla med mig! Paddling allmänt 0
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Strmbrg Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-) Paddling allmänt 16
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.