Kajak-bil

Långa rails så man slipper fjolla med att binda fram. Tror inte det hjälper ett skit mer än kosmetiskt i alla fall.
Kör med en gammal Volvo 855 glt med rails. 110 km/h är inga problem. Drar 0.9 liter milen. Nackdelen är takvingen som tar i om man försöker öppna kofferten. Men den finns ju utan vinge också.
Finns väl att få vettig 10.000-15.000?
Funderar på att byta upp mig till en Peugeot 207 sw. Någorlunda långa rails för att vara en småbil...

http://www.peugeot.se/upptack/207/sw/
 
Förstår

inte ditt ordval där "fjolla".

Fördelen med att binda i fören är bland annat att man då ser att kajaken börjar röra sig om någon av remmarna längre bak börjar slacka. Bäst effekt = stabiltet av bindning i fören får man om man binder ihop två eller flera kajakförar och gärna binder ned via bägge sidor av kofångaren. Men läs den gamla tråden så får du flera argument att ta ställning till.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55717

Thure
 
Utöver att det förstås är bra om man får lite skapligt avstånd mellan lastbågarna, samt att bra takräcksfästen finns, så är ju höjden till taket av stor betydelse.

Har en hög och en normal bil, och det är betydligt bekvämare att lasta den låga bilen.
 
Toyota Avensis har bra öglor fram

Min Toyota Avensis Combi årsmodell 00 har nu rullat mer än 32000 mil, väldigt många av dom med kajaker på taket. Dess längd är mer än tillräcklig, stuvplats i bilen god osv. Och den drar under 0,7 vid långkörning i laglig fart.

En finess: Dragöglor på bägge sidor fram, lätta att fästa nos-lina i. Jag kör alltid med nos-lina vid allt annat än lokaltransport. Extra säkring, tydlig indikering om något går fel där uppe på taket.

Du kan få köpa Toyotan till lågt pris... Jag har just skaffat en V70, som för övrigt också verkar vara en bra kajakbil. Men inga öglor fram och inte lika snål.

Jens
 
Eftersom jag har tjänstebil så har jag hunnit avverka några och därmed också hunnit prova hur kajakanpassade det varit. Ganska ofta har jag valt ett sk sportutförande av en vanlig modell i och med att de har något sänkt kaross. Flera bilförsfösäljare har genast börjat beskriva motorstyrka, vridmoment och accelration ... fram till att jag sakligt har framfört att det är höjden att lyfta min kajak som är viktigast. Så ser man hur en förtvivlad förvirring sprider sig och man platsar definitivt inte i någon förutbestämd kundkategori.

Några kommentarer som jag kan bidra med utifrån mina erfarenheter är:

- Längden på railsen är viktigt för stabiliteten. Längden på railsen är dock inte alltid detsamma som längden på taket. Min V40 hade längre tak men kortare rails än den nuvarande Saab 9-3.

- Bredden mellan railsen är viktig om du ska frakta flera kajaker, och särskilt om dte är fler än två. Många rails lutar kraftigt inåt för att följa formerna på kassen. Med exempelvis Thules "vagga" kan det bli trångt med två lite bredare kajaker på vissa bilmodeller. På 9-3:an kan jag utan problem frakta två kajaker sidledes och en liggande. Det gick inte på V40:an.

- Många av de nyare bilmodellerna har ingen kofångare eller ens krok att fästa fram och bak (om man så vill) , utan att göra våld på plastluckor och annat,.

- Kombimodellerna ger längre avstånd mellan takbågarna men det sticker ut en bra bit kajak bakom bilen. Märk ut med flagga (se tidigare inlägg) för att följa lagen och inte minst för att andra inte ska köra på den utstickande kajaken.,

- Slutligen har jag upptäckt att det är större skillnad i höjden att lasta mellan olika vanliga bilmodeller än vad jag tidigare har tänkt på. Det är något som dock är lätt att tänka på när man kommer tillbaka efter några timmars hård paddling och ska få armarna att vilja lägga upp kajaken på biltaket. Några centimeter hit eller dig gör mer än man (jag) tror.

Lycka till.
 
Stämmer in i kören - stort avstånd mellan byglarna är ett STORT plus. Har en gammal Passat som är närmast perfekt - 150 cm mellan byglarna och hyfsat låg lasthöjd (kajaken hängande på axeln och stjälps av direkt på byglarna). Använder aldrig linor bak eller fram, men lägger alltid kajakerna upp och ner på byglarna på lite stoppning (rörisolering). Dels blir det lite mindre vindfång (fullt märkbart i bensinförbrukningen vid långkörning), dels inget regn i sittbrunnen om man kör utan transportkapell men framför allt ser man stävarna tydligt och har bra koll om något börjar röra sig. En nackdel finns såklart också: bakluckans öppningsvinkel begränsas, vilket leder till lite oundviklig packningsakrobatik. Viktigt också att kajaken åker med rätt ände framåt - annars blir det rejäl turbulens i sittbrunnen (återigen om man kör utan transportkapell).
 
Det där med kölen uppåt eller nedåt, beror ju också lite på hur krokiga kajaker man kör omkring med... :)

När det gäller avståndet mellan railsen, så är det riktigt att det kan vara en dålig begränsning - men om man tänker på det när man köper takräcke så kommer man runt åtminstone det problemet.
T ex Thule talar ju om i tabeller vilken längd det ska vara på profilen, men som regel hindrar inget att man väljer samma fästen men längre profiler. Vips så har man bredare lastyta, och att det sticker ut lite förbi railsen gör ju inte så mycket. Det är ändå stadigt och som regel är takstolpar och kaross så inåtlutande, liksom railsen, så det är långt innan taklasten sticker utanför karossidans totalbredd, för att inte tala om bredden inkl backspeglar.
 
Själv kör jag V40 med rails. Enligt mig en idealisk kajakbil. Liten lätt bil med mycket låg bränsleförbrukning, trots det har man tack vare rails ganska långt mellan främre och bakre räcket.
 
sidvind och skjuta upp

Fördelen med att binda i fören är bland annat att man då ser att kajaken börjar röra sig om någon av remmarna längre bak börjar slacka. Bäst effekt = stabiltet av bindning i fören får man om man binder ihop två eller flera kajakförar och gärna binder ned via bägge sidor av kofångaren. Men läs den gamla tråden så får du flera argument att ta ställning till.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55717

Thure

En annan fördel med att sätta en rem till flera kajaker och sedan ner till kofångare/ögla fram och bak är att man kan hålla mot ev fartvind som vill pressa isär kajakerna på takräcket.

Är det tungt att last högt så har thule sina stöd med glidytor i ena vaggan och friktion i den andra så man hyfsat enkelt ensam kan skuta upp kajaken, t ex över bagageluckan istället för att lasta upp från sidan. Har man en kajakvagn kan den också vara till hjälp vid sådan lastning.

/Patrik
 
Kan man sätta takbox måste de ju gå att lasta kajaker... Extremt bra lasthöjd, och man kommer snabbt ut på vattnet =)

Lamborghinin nedan är Jon Olssons (svensk extremskidåkare).

jonolsson_gallardo.jpg
 
Tack för alla svar,än så länge behöver jag bara en kajak på taket...
Jag har inte köpt min första än,men kollar och jämför olika modeller och det tänkte jag göra när jag köper bil också...
 
Fiat 500

En liten billig låg kombibil med rails och lastvikt 75kg på taket. Det är mitt önskemål på kajakbil.


Fiat 500, liten och billig, bakluckan där du förövrigt hittar motorn, når inte upp till kajaken....
Klockren kajakkärra... ;-)
 

Bilagor

  • Fiat500.jpg
    Fiat500.jpg
    28.2 KB · Visningar: 4,171
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flamingon Kajak på Ålandsfärjan utan bil? Paddling allmänt 16
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
baswede Parkering av bil och iläggning av kajak nära Tjärnö? Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.