Billigare "TideRace Xcite"?

Hej
Har provpaddlat några senaste tiden.

SKUK Romany Explorer: snäll stadig och gör det den ska. Satt inte så bra och känndes lite trög att driva även om farten var bra, närmare 5 knop. Blev ingen favvo kajak.

Tiderace exite: Fin bra byggd och runda luckor som jag gillar. Super stadig, en av de stadigaste kajaker jag suttit i. Väldigt flatbottnad, känns inte så kul på plattvatten utan gör sig bäst i vågor. Inte så lättdriven men om man tar i så hamnar man ändå på ca 4.5 knop. Känndes ändå lite seg.Väldigt lika nort shore atlantic i känsla men stadigare och mer lättsvängd.(även lite segare.)

Tiderace explore: Den roligaste och bästa i min smak. Piggare, känsla och fart, känns bättre helt enkelt och även den satt jag bäst i. Väljer den helt klart före exite. TR explore-s har jag inte paddlat .Är tydligen ännu roligare enligt ryckten, om man kan klara den lilla volumen på 330 liter som kan vara lite i minsta laget för en stor paddlare med många prylar.Ska ta en sväng snart...
Det tråkiga ät att att de kostar över 30.000kr. tål att tänka på att om man köper en trapper så kan man även köpa beg motions kajak eller något annat kul att paddla för 10.000kr.

SKUK Romany explorer? Nu har jag kanske inte hängt med så bra som jag kanske skulle sedan jag köpte min Romany. Men då var NDK Romany och NDK Explorer två helt olika kajaker (som Tiderace xcite och Tiderace Xplore). Visst är det fortfarande två olika och det är bara en av dem du jämför i texten?

--- Mats ---
 
NDK ser ut att ha bytt namn till SKUK, men det är riktigt att det är två olika kajaker och den jag testade var explorer,/BL
http://www.seakayakinguk.com/

tack, intressant. Det innebär att tiderace Xplore kädes bättre än explorern. Det kan ju vara rimligt, då explorern är äldst. Inte dags köpa en extra kajak änu på länge, men gör jag det har det varit just de två jag just nu tänkt bör konkurrera.

--- Mats ---
 
Jag har paddlat en del med Boreal Designs baffin den senaste sommaren och det är nog en av de roligaste "billiga" kajaker jag provat. Favoriten är dock Rockpool alaw bach och jag tror det tar länge innan jag hittar en kajak som passar mej bättre...men vi är alla olika och det bästa sättet att hitta "rätt" är att prova prova och prova
 
Jag har paddlat en del med Boreal Designs baffin den senaste sommaren och det är nog en av de roligaste "billiga" kajaker jag provat. Favoriten är dock Rockpool alaw bach och jag tror det tar länge innan jag hittar en kajak som passar mej bättre...men vi är alla olika och det bästa sättet att hitta "rätt" är att prova prova och prova

Romany, Alaw Bach och xcite är ju alla Aled Williams skapelser, designade i samma anda så att säga. Gillar man en av dem så gillar man nog alla, sen är ju frågan om vilken av dem man sitter bäst i, får mest kontakt med, helt enkelt vilken av dem som ger mest "känsla".
 
Ömtålig?

I helgen var jag ut på en härlig paddlingstur väldigt nära hur jag fantiserar om att paddla, ånyo i Prijon hyrkajak. Vi hade en hel del stenkänning. Hur orolig behöver man vara för sådant i en glasfiber Xcite?

Bryr mig inte om kosmetiska repor och liknande men vill så klart inte ha ett läckande skrov.

Behöver jag paddla runt steniga områden med en Xcite eller vågar man sig in i dem med försiktighet?
 
Dom gånger jag har surfat med Xcite-s så har jag bränt in i stenar ganska ofta med den, har klarat det fin fint, Jäkligt stryktålig. Har också blivit tappad från biltaket utan att ha fått några skador utom ytliga skador.... tror inte du behöver vara orolig att den ska gå sönder i första taget.
Skulle till och med vilja påstå att den håller bättre än P65:s plastkajaker ;)
 
Väljer man glasfiber så blir det lite skavanker...men inget att bry sig om.
Här är jag ute med min Alaw Bach i lite vågor. En fördel med Rockpool är att de inte har några skruvar genom däcket vilket leder till mindre läkagerisk.

Rockpool_12a.jpg
 
Väljer man glasfiber så blir det lite skavanker...men inget att bry sig om.
Här är jag ute med min Alaw Bach i lite vågor. En fördel med Rockpool är att de inte har några skruvar genom däcket vilket leder till mindre läkagerisk.

Rockpool_12a.jpg

Jag har paddlat en del med Boreal Designs baffin den senaste sommaren och det är nog en av de roligaste "billiga" kajaker jag provat. Favoriten är dock Rockpool alaw bach och jag tror det tar länge innan jag hittar en kajak som passar mej bättre...men vi är alla olika och det bästa sättet att hitta "rätt" är att prova prova och prova

High Life!

Du snackar mycket om Rockpool, är du yrkesverksam och kanske säljer dessa?
 
High Life!

Du snackar mycket om Rockpool, är du yrkesverksam och kanske säljer dessa?

Japp, allt står i min profil. Däremot så säljer jag Rockpool i Finland (där de talar främst finska så forumet har "fel" språk). I Sverige har jag alltså ingen ekonomisk vinning (escape kajakcenter dit jag inte hör sköter det hos er).

Däremot så säljer jag bara produkter som jag anser är de bästa (personligen, andra har ibland annan åsikt) ;-)
 
Japp, allt står i min profil. Däremot så säljer jag Rockpool i Finland (där de talar främst finska så forumet har "fel" språk). I Sverige har jag alltså ingen ekonomisk vinning (escape kajakcenter dit jag inte hör sköter det hos er).

Däremot så säljer jag bara produkter som jag anser är de bästa (personligen, andra har ibland annan åsikt) ;-)

Ja men vad man måste leta för att förstå att du säljer kajaker. Tråkigt med lobbying för produkter på ett sånt här forum.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.