Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Några kommentarer på svaren..

Tack för att du tog dig tid för att svara, får väl försöka göra detsamma..

SVAR: Är en frontlucka på en diameter 20 cm och ingen fika lucka att beteckna som en schyst funktion?

Jag ser väl inte luckorna som den mest prioriterade delen av en kajak men det finns det tydligen de som gör. Men ska man då kommentera luckorna så tycker jag inte de stora kajaksportarna är bra, onödigt stora, svårare att sätta på och har en benägenhet att läcka. Nej jag tror faktiskt att Revalerna är bättre på i stort sätt alla vis, särskilt när det gäller prestandan. Det kallar j a g schyst funktion.

SVAR: Nu känner du till en bra kombination. Vid kantsättning lyfts för och akter upp på XP18 och svänger "på en femöring" utan roder. Surfskis är ju kända att ha extremt bra styrrespons men ta bort rodret på och försök hålla kurs... Så gott som omöjligt.

Jo jag känner till hur man kantsvänger en skäddakajak men vad har du då rodret till? Och vad har surfskins dåliga kurshållning utan roder med det här att göra?

SVAR: Har redan förklarat i tidigare inlägg

Jag ber om ursäkt, missade ditt inlägg där du förklarade den platta botten. Om du vill ha ett tips så kan du göra botten rund, lägga på lite rocker i köllinjen (som de flesta moderna tävlingskajaker har) så kommer sitsen ner en bit i vattnet och du får i stort sätt samma stabilitet. Men mindre våt yta, dvs snabbare kajak, och bättre hantering i sjö. Fantastiskt va?

Svar: Likt en surfski så har XP18 hög för och lågt akterdäck. Dessa kajaker är anpassadse för grov sjö och starka vindar. Förskeppet på XP18 är av wavepiersing design, förskeppet går genom små vågor och stampar inte, vilet ger en snabbare fart mot vågorna. I större vågor så tar den stora volymen hand om fören och lyfter den ut vattnet. Det är en väl avvägt balans.
Om man paddlar utan roder så är det bara att fälla in skeddan lite så lovar den snällt upp.


Wavepiercing design var det ja.. Jo jag ser fram mot att prova det. De flesta kajaker även de med betydligt lägre fördäck, har problem att lova upp i hård vind. Och då får du upp det förskeppet mot vinden bara genom att dra upp skäddan lite..? Surfskin är lysande i långa stora vågor men är ganska otymplig i svensk innerskärgård.

SVAR: Spåret som säkethetslinorna är försänkta i är så stora att du kan ha dubbla lovikavantar och ändå få grepp.
Visst är det snyggt med två färger på en kajak. Nästan alla kajaker har två färger. En skrovfärg och en däcksfärg. Vi har valt att dela upp färgerna lite annorlunda. Om du har problem med att hålla i ordning på två färger när du skall laga din kajak kanske du bör lämna den till någon som kan, det lär inte vara svårt att hitta. Dock är alla färgade kajaker (enfärgade som tvåfärgade) svårare att laga då färgen bleks och det lagade stället inte är det. Visst kan man ha en helvit kajak, men det är lite tråkigt. Dessutom blir man ganska osynlig för övrig båttrafik när det går gäss på sjön


Om nu försänkningen är så stor, vad är då vitsen med att försänka linorna..? När det gäller flera färger så visst är det toppen, och jag brukar kunna särskilja dem. Dock, eftersom de flesta repor går längs med kajaken (kolla få du se..) så tycker jag det verkar lite korkat att lägga färgdelningen tvärs. Ibland kan det faktiskt finnas en anledning till att de flesta tillverkare gör på ett visst sätt..

Men jag ser verkligen fram mot att provapaddla Point65 XP18 när den dyker upp här nere i Malmö. Och jo, Revalen har jag testat.

/ Ulf
 
Sov inte du heller inatt?

Nej jag tror faktiskt att Revalerna är bättre på i stort sätt alla vis, särskilt när det gäller prestandan. Det kallar j a g schyst funktion.

SVAR: Om du har rätt, är det upp till var och en att avgöra.

Jo jag känner till hur man kantsvänger en skäddakajak men vad har du då rodret till? Och vad har surfskins dåliga kurshållning utan roder med det här att göra?

SVAR: Vill man inte ha roder så är XP18 en kul kajak att paddla. Vill man ha roder så, likt en surfski, funkar XP18 bra även här.

Jag ber om ursäkt, missade ditt inlägg där du förklarade den platta botten. Om du vill ha ett tips så kan du göra botten rund, lägga på lite rocker i köllinjen (som de flesta moderna tävlingskajaker har) så kommer sitsen ner en bit i vattnet och du får i stort sätt samma stabilitet. Men mindre våt yta, dvs snabbare kajak, och bättre hantering i sjö. Fantastiskt va?

SVAR: Låterbra, förutom att de flesta inte kan hantera en modern tävlingskajak och så var det där med kantsättning utan roder. Ingen volym i sidan som lyfter upp för och akter.

Wavepiercing design var det ja.. Jo jag ser fram mot att prova det. De flesta kajaker även de med betydligt lägre fördäck, har problem att lova upp i hård vind. Och då får du upp det förskeppet mot vinden bara genom att dra upp skäddan lite..? Surfskin är lysande i långa stora vågor men är ganska otymplig i svensk innerskärgård.

SVAR: Prova så får du se. Problemet med surfskin är inte designen utan dess längd.

Om nu försänkningen är så stor, vad är då vitsen med att försänka linorna..? När det gäller flera färger så visst är det toppen, och jag brukar kunna särskilja dem. Dock, eftersom de flesta repor går längs med kajaken (kolla få du se..) så tycker jag det verkar lite korkat att lägga färgdelningen tvärs. Ibland kan det faktiskt finnas en anledning till att de flesta tillverkare gör på ett visst sätt..

SVAR: Be en kvinnlig nageklackstjej göra färgdelningen. De brukar ha koll på penselföringen.

Men jag ser verkligen fram mot att provapaddla Point65 XP18 när den dyker upp här nere i Malmö. Och jo, Revalen har jag testat.

/ Ulf

Se svar i citatet
 
Är en frontlucka på en diameter 20 cm och ingen fika lucka att beteckna som en schyst funktion?

Givetvis har olika personer olika önskemål, men det du pekar på schyst funktion gäller inte mig.

Stora luckor är säkert trevligt ifall de fungerar bra. Trots silikonspray svär jag över min stora lucka varje gång den skall stängas. Kring nollan och under blir den märkbart styvare. Pratar om Kajaksports lättviktslucka. Är fostrad med små luckor och har inga problem att packa tält och kläder genom en sådan. Köket måste dessvärre ner genom en stor lucka.

Fikalucka är inte heller något jag saknar. Får inte ner min vattenbehållare genom en fikalucka och jag vill inte ha mitt vattenförråd 40-50 cm bakom sitsen. Tunga prylar vill jag ha så nära kajakens mittpunkt som möjligt. Tycker att Reval gjorde ett bra val när de plockade bort fikaluckan. Skulle aldrig köpt Commandern ifall den hade haft fikalucka.

Det finns andra lösningar för att hantera mellanmål på vattnet, men jag föredrar en matpaus på land när de naturliga behoven ändå skall uträttas.

Det vore ändå trevligt att testa en XP18 för att få erfarenhet av hur konceptet fungerar.
 
Jobbar tyvärr sena kvällar ibland..

Hmm, vi kommer nog inte så långt med den här diskussionen men jag kan ju sammanfatta mina tankar och lite av den erfarenhet jag har fått genom från min paddling & kajakbyggande..

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få en bra funktion med både skädda och roder. Visst du kan få till en hygglig kompromiss - men dock alltid en kompromiss. Anledningen till det är att: När du ritar en skäddakajak bör du beräkna lateralbalansen med halv skädda, för att kunna justera åt båda hållen. Om du då har ett roder nedfällt ger det samma laterarbalans som om skäddan vore helt nedfälld. Alltså får du paddla med ett visst roderutslag hela tiden för att kompensera, vilket är ineffektivt. Dessutom bör skrovformen skilja sig en del mellan de två typerna. En roderkajak kräver ett ”bett” i fören som rodret kan jobba emot, annars svänger bara aktern och kajaken kanar i sidled. En skäddakajak å andra sidan blir inte kul att paddla med en sådan för, påminner om att ha för tung last i förskeppet.

Platt bottens stora fördel är att den känns stabil på plattvatten – resten är i stort sett bara nackdelar. Den är svårare att kanta – vill av naturliga skäl helst ligga just platt. En kajak med slag kantar man lättare och ligger sen säkert på sitt slag, medan en rundbottnad är mjuk hela vägen ner (tycker man det känns otäckt kan man göra mer utfallande sidor och då få mer sekundärstabilitet). Platt botten gör att kajaken inte kommer ner ordentligt i vattnet utan ligger som en kork ovanpå och får därför större avdrift. Den kränger mer i sjögång än en rundbottnad. En platt botten ger också alltid en större våt yta. Att då lägga platt botten på en 54 cm bred kajak för att öka stabiliteten kan jag tycka är lite overkill. De flesta utom rena nybörjare kan nog ganska snabbt klara en rundare botten i de dimensionerna – och då få en kajak med större utvecklingspotential. Särskilt här när kajaken marknadsförs som snabb motions- och långfärdskajak.

Det blir sällan lyckat att ha för stor skillnad mellan för och akterskepp, det gäller både höjd och skrovform. Du får ofta problem i olika vind/vågförhållanden som då måste kompenseras med skädda eller roder – ineffektivt att behöva paddla med full skädda/roderutslag hela tiden. Som XP 18 ser ut tror jag det största problemet blir att lova upp i hård sidvind.

Sen en liten kommentar angående min eventuella kompetens på penselföring.. Just på det området är jag ganska säker faktiskt, slår antagligen de flesta ”nageltjejer” på fingrarna (obs vits..) Och jag har även stor erfarenhet av att reparera kajaker, i diverse olika material. Därav gnället om färgerna..

Men som sagt, vi kommer nog inte så mycket längre här. Jag får tacka för att du tog dig tid att svara, det är sällan man får direktkontakt med konstruktören - det uppskattas verkligen. Jag lovar att försöka prova kajaken så fort jag kommer åt, och har du vägarna förbi Malmö så hör av dig – det finns några rundbottnade, ganska snabba kajaker, att testa här om du vill..

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Hmm, vi kommer nog inte så långt med den här diskussionen men jag kan ju sammanfatta mina tankar och lite av den erfarenhet jag har fått genom från min paddling & kajakbyggande..

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få en bra funktion med både skädda och roder. Visst du kan få till en hygglig kompromiss - men dock alltid en kompromiss. Anledningen till det är att: När du ritar en skäddakajak bör du beräkna lateralbalansen med halv skädda, för att kunna justera åt båda hållen. Om du då har ett roder nedfällt ger det samma laterarbalans som om skäddan vore helt nedfälld. Alltså får du paddla med ett visst roderutslag hela tiden för att kompensera, vilket är ineffektivt. Dessutom bör skrovformen skilja sig en del mellan de två typerna. En roderkajak kräver ett ”bett” i fören som rodret kan jobba emot, annars svänger bara aktern och kajaken kanar i sidled. En skäddakajak å andra sidan blir inte kul att paddla med en sådan för, påminner om att ha för tung last i förskeppet.

Platt bottens stora fördel är att den känns stabil på plattvatten – resten är i stort sett bara nackdelar. Den är svårare att kanta – vill av naturliga skäl helst ligga just platt. En kajak med slag kantar man lättare och ligger sen säkert på sitt slag, medan en rundbottnad är mjuk hela vägen ner (tycker man det känns otäckt kan man göra mer utfallande sidor och då få mer sekundärstabilitet). Platt botten gör att kajaken inte kommer ner ordentligt i vattnet utan ligger som en kork ovanpå och får därför större avdrift. Den kränger mer i sjögång än en rundbottnad. En platt botten ger också alltid en större våt yta. Att då lägga platt botten på en 54 cm bred kajak för att öka stabiliteten kan jag tycka är lite overkill. De flesta utom rena nybörjare kan nog ganska snabbt klara en rundare botten i de dimensionerna – och då få en kajak med större utvecklingspotential. Särskilt här när kajaken marknadsförs som snabb motions- och långfärdskajak.

Det blir sällan lyckat att ha för stor skillnad mellan för och akterskepp, det gäller både höjd och skrovform. Du får ofta problem i olika vind/vågförhållanden som då måste kompenseras med skädda eller roder – ineffektivt att behöva paddla med full skädda/roderutslag hela tiden. Som XP 18 ser ut tror jag det största problemet blir att lova upp i hård sidvind.

Sen en liten kommentar angående min eventuella kompetens på penselföring.. Just på det området är jag ganska säker faktiskt, slår antagligen de flesta ”nageltjejer” på fingrarna (obs vits..) Och jag har även stor erfarenhet av att reparera kajaker, i diverse olika material. Därav gnället om färgerna..
Jag lovar att försöka prova kajaken så fort jag kommer åt, och har du vägarna förbi Malmö så hör av dig – det finns några rundbottnade, ganska snabba kajaker, att testa här om du vill..

/ Ulf

Allt du skriver låter mkt vettigt inte så konstigt dina kajaker blir bra å även himmla snygga ;)

/Janne
 
Lovgirighet

Givetvis har olika personer olika önskemål, men det du pekar på schyst funktion gäller inte mig.

Stora luckor är säkert trevligt ifall de fungerar bra. Trots silikonspray svär jag över min stora lucka varje gång den skall stängas. Kring nollan och under blir den märkbart styvare. Pratar om Kajaksports lättviktslucka. Är fostrad med små luckor och har inga problem att packa tält och kläder genom en sådan. Köket måste dessvärre ner genom en stor lucka.

Fikalucka är inte heller något jag saknar. Får inte ner min vattenbehållare genom en fikalucka och jag vill inte ha mitt vattenförråd 40-50 cm bakom sitsen. Tunga prylar vill jag ha så nära kajakens mittpunkt som möjligt. Tycker att Reval gjorde ett bra val när de plockade bort fikaluckan. Skulle aldrig köpt Commandern ifall den hade haft fikalucka.

Det finns andra lösningar för att hantera mellanmål på vattnet, men jag föredrar en matpaus på land när de naturliga behoven ändå skall uträttas.

Det vore ändå trevligt att testa en XP18 för att få erfarenhet av hur konceptet fungerar.

Jag har tagit ut XP18 i 8-10 m/s i öppet vatten. Jag lekte i surfvågorna och paddlade upp och ner i vinden. Rodret var uppfällt och jag hade inga problem att lova upp.

Alla har vi olika preferenser hur en kajak bör vara och jag har fått kritik från vissa småväxta personer att den känns lite stor. Från övriga, däribland mycket erfarna paddlare, har jag fått wow-kommentarer.
 
Recension från England

Fick just ett mail från en seakayaker. Han är den första kunden av XP18 i England och han tyckte att det var den bästa båt han någonsin paddlat under sina 62 år. Dessutom tyckte han att den såg ännu bättre ut i verkligheten än online.
 
SVAR: Spåret som säkethetslinorna är försänkta i är så stora att du kan ha dubbla lovikavantar och ändå få grepp.

Var ute och paddlade idag och hade stora problem att lyfta gummicorden för att lägga GPS:en under. Hade på mig 5-fingers neoprenvantar. Gissar att det skulle blivit ännu besvärligare med dubbla lovikavantar ;-)

Jag börjar förstå de som sätter en träkula på linorna för att lättare få grepp.
 

Bilagor

  • PB110035.jpg
    PB110035.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,174
Bästa Havskajaken

Jag har nu haft äran att ha tillgång till en XP18 och har även tagit hem en till ön där jag bor. Jag har varit ute med den ett antal gånger och har verkligen börjat älska den!

Jag paddlar mest Surfski. En Surfski är tycker jag det bästa att paddla med där det ger en enorm frihets kännsla att kunna sticka ut var som helst och ändå paddla riktigt fort..om man orkar. Ända stället där min surfski ligger i lä med andra kajaker är maxfart (över 14km/timme) på slätt vatten. Där märker jag att den blir riktig tugn att driva fram och har Marathon kajaker fördel. Dycker bara en minsta lilla bump i vattnet upp då plockar jag den och lämnar mara lådor efter mig.

Just det XP18.

Ingen racing kajak, så glöm fart mättarn. Här är det äventyret och känslann som gäller. Jag har paddlat jääte mycket i gamla XP'n som jag altid tyckte var ganska bra. Den har en trevlig marschfart som gör det ok att paddla med liten vinge, samt att den punchade bra genom vågor i motsjö. I medsjö har jag altid kämpad lite med den. Efter jag började paddla snabba kajaker (Sea Vanquish, V10) ville jag egentligen inte sätta en fot mer i en Havskajak. XP18 har ändrat på det.

NU väljer jag ibland XP18 bara för att den känns roligare samt för att det är lite skönt med täckt sittbrun...
Det är 3 saker som måste ändras, förbättras på den. Roder, sits, pedaler. Alla tre är på gång att anpassas så jag låtar blir tjata mer om det. Som det är nu, sitter jag riktigt illa i sitsen samt, att rodret inte fungerar tillräckligt bra för den väldigt roder krävande skrov.

Kajaken har en väldigt distinkt form. Form och känslan spelar en stor roll på hur paddlingen upplevs. Man sitter och stirra på fören i flera timmar och på nått sätt ska man blir inspirerad att paddla på när man gör det. När jag sitter i XP18, och ser hur den brutala lite nedåt lutande för tuggar upp vågor, blir jag väldigt peppad. Marschfarten är helt ok, och med lagom ansträngning ligger man i 10km/h som vanligt i en snabb havskajak. MEN, när det kommer lite små vågor händer det grejer! Min favorit kurs är (med bra roder) 135 grader från vinden. (180 är medvind, 90 är sid vind) Då kan man hela tiden leka med plocka våg, styra upp och surfa diagonal mellan två vågor. Detta gör XP18 fantastiskt bra! Lika bra som en Surfski! Och tack vara sin kortare skrov passar den ännu bättre mellan vågorna. Det man inte kan göra är sköra över vågorna som man gör med skidan, och länka ihop flera vågor på samma sätt. Då känner man att man sitter i en havskajaken som är trög och inte i skidan som är mycket snabbare. Kajaken börjar plana fort och det är otroligt skoj.
På en av mina rundor rundar jag en ö med väldigt höga klippor och där precis hela Jungfru fjärden ligger på. Det som alltid slår mig när jag paddlar där är att kajaken är så vansinnigt stabil. Gamla XP'n känns betydlig vingliggare i såna krabbiga förhålande om inte att tala om Stream/Speed?linern.

En enorm pluspunkt är det smala höga fram däck som tillåter tight paddel i sättning! Mycket bättre än vilken havskajak som helst och jag slår nästan aldrig mer i däcket med paddeln. Måste tillägga att jag inte paddlar så snyggt och skolad som t.ex T.Karls.
Linorna på däcket är jätte enkel att ta tag i, lättare än det vanliga V sättet. Formen på sittbrunnen är precis så att jag med mina tjocka lår sitter bra. Jag tror med nya sitsen att jag inte kommer att behöva ändra nått, men i nufallet, skulle jag välja såga av vingarna på sargen.

Skeddan,..mja..den är ju där för att tillfredsställa mer oldschool paddlare som inte vill har roder, men jag skulle ta bort den, och täcka över boxen. Det bromsar :)

Underliggande roder skulle lyfta det hela enormt, men jag skulle välja ett bra släpproder istället. Jag är ju jämnt lite nervös för bottenstöttning med min Skida när jag cruiser bland skär. Slår jag av mitt roder långt ut i skärgården...då kommer inte jag hem med skidan..så bra kurs stabilitet har den utan roder. Samt med en ski är det mycket enklare att kliva ur och man behöver inte komma så nära land. Med XP18 vill man gärna antingen paddla upp på land, eller lägga bredsid mot en sten/strand/klippa för att kliva ut...lycka till med ett underliggande roder...

Konstruktion och finishen är tip top. Lite tugn, men dom få XP18 som har spridits rund är förmodligen av första batchen, och den nästa lär blir lättare.

Löser man antingen själv dom detaljerna eller väntar man tills det är gjord, då har man, tycker jag, den bästa havskajaken som finns!

Hör av dig om du vill låna den för en tur rund Dalarö!

0702885036
 
... det låter ju bra. När/var dyker den upp så att "vanliga" paddlare kan titta på den och kanske prova? Ska ni vara med på Båtmässan i Älvsjö i mars eller Vildmarksmässan i april? Med nuvarande bensinpriser och trängselskatt så känns det inte roligt att åka till Stockholm för bara ett ärende ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
progg Hajfiske från kajak, någon? :) Paddling allmänt 1
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
hs Paddla drag, någon? Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Bialowieza? Någon som varit där? Paddling allmänt 4
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
hassex Någon forumit?? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Magnus_74 någon som provat Valley Rapier 18 eller 20? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...