Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Alla paddlingsbara farkoster är ju tillåtna! Men dom måste ha sin packning med sig ombord under paddlingen om jag förstått "reglerna" rätt! Så då gäller det för ev. deltagande Surfski ryggsäck + packning på akterdäcket ;)

/Janne

Jo, grundtanken var ju att man ska ha med sig allting själv, att paddlingen utförs som om man paddlade runt Orust helt själv. Det var därför 'regeln' om supportteam lades till för att förtydliga. Kanske ska skriva det på något tydligare sätt?
 
Jag kan varken se problem med att byta datum eller sponsring under dom förutsättningar som du nämnde Leif. Är det ett enkelt klistermärke som lätt går att ta bort, efteråt, ser jag inget större problem med det under tävlingens gång. Något permanent är jag däremot inte ett dugg intresserad av. Kanske nummerlappar med sponsorns logo?;)
Angående priserna har jag bäst chans på eventuella tröstpriser räknade bakifrån..:cool:
 
Jag tror inte vi får nån större kontakt med seglarna utan vi hinner ut innan dom kommer helt enkelt!
Om så ändå skulle ske så är det ju bara på en mkt liten del av banan! Å seglare har aldrig varit nåt problem för oss paddlare ;)
/Janne

Vad jag kan se så är det enda stället där vi möjligen behöver samsas med seglarna är sundet mellan Björholmen och Lyr. Jag tror inte heller att det är något problem. Om vi vill kan vi helt undvika seglarna genom att gå norr om Lyr. Det skulle göra sträckan ca 2,5 km längre.

Jag ser inga problem med sponsring. En nummerlapp, med eller utan reklam, till ryggen/magen och till kajaken skapar lite mer känsla av riktig tävling :)

Angående packning, skall vi tillåta att men delar utrustning? Typ gemensamt tält och kök.
Jag tycker att det är ok, vad tycker ni?

/Mattias
 
Angående packning, skall vi tillåta att men delar utrustning? Typ gemensamt tält och kök.
Jag tycker att det är ok, vad tycker ni?

/Mattias

Tycker oxå att det är helt ok! Att all utrustning har paddlats runt banan är väl det som gäller sen kan man väl dela upp packningen imellan sig såklart ;)

/Janne
 
TjörnRunt - Orust Runt

Starten för Tjörn Runt är på Askeröfjorden från ca 0800 till ca 1100. Där kommer det att vara Väldigt många båtar ca 800 seglande. Är det fint väder så är det väldigt många åskådarbåtar med och inte bara vid starten. Det blir rätt så skvalpigt runt hela Tjörn. Paddlar man norr och väster om Askeröarna slipper man den värsta trängseln, kortare väg också ca 2 km. De snabbaste segelbåtarna med åskådarbåtar kommer vi att möta på Stigfjorden, men där finns vägval som är lugnare men lite längre. Paddlar man öster norr Lyr är det lugnt. Där finns det dessutom möjlighet att ta ett lyft (ca 150 m) över till Sandvik och slippa gå på utsidan och genom Mollösund. Gott att få röra på benen och lätta från baken dessutom ca 2 km kortare.
Skulle väldigt gärna delta i Orust Runt men Seglar också och Tjörn Runt är nästa heligt för en Tjörnbo.
 
Långsiktigt taktiskt tänkande! :)

Vi får nog ändra helg, bättre att förlora några deltagare till Kungsbacka-tävlingen än att få lika många överkörda på Stigfjorden, antingen det nu är av segelbåtar eller åskådarbåtar...
Vi får ju mer "luft" på flera sätt om vi tar en annan helg.

Såvida vi inte paddlar 8-9, 22-23, eller stockenhelgen 28-30/8, finns ju första helgen i september...
Inget kommer att passa precis alla, vi kommer att tappa folk hur vi än gör.
Det är ju för eventets egen skull vi måste välja rätt och inte för personliga skäl...

A
 
Paddelabstinent....

Det viktigaste är helt klart att det blir av och inte slutar vid en massa inlägg. Vore bra om banan senare kunde fastställas med koordinater (om det skall finnas fasta punkter för passering dvs) så man kunde paddla banan även om man inte kunde vara med på just tävlingshelgen.

Har inget emot att köra packning heller (har ju stor kanot), det blir bara att växla ner till mindre paddel och försöka hänga på andras våg ;) Mach-farten sänks ju lite med vikten men inte så jättemycket heller.

Köpte nya puggisar (mot solen) och nytt vattensystem (3liter) på Vildmarksmässan (igår)...så nu är jag redo utrustningsmässigt

Skall ut och träna för loppet nu meddesamma för det är sol och varmt därute...
 
22/8 iaf?

Efter lite funderande instämmer jag i Blade06's resonemang. Att lägga tävlingen just den helgen som det är mest båtar i skärgården på hela året kan inte vara rätt. Om någon deltagare skulle ha oturen att bli överkörd av en snéseglare kan det innebära livsfara för den personen, dålig PR för vår tävling, samt ett Tjörn Runt sekriatariat som är heligt förbannat. Som extra bonus får vi PutteK som deltagare om vi väljer en annan helg, hoppas jag =)

Så vad har vi då för alternativ:

8/8 - Dalslands kajak marathon.
En tävling som är ganska lik våran, och borde locka ungefär samma målgrupp. Inte bra.

15/8 - Tjörn runt
Den helg på hela året då det är mest båtar ute. Inte bra.

22/8 - Kungsbacka river
Tävlingen är 22km, dessutom på skyddat vatten. Sannolikt en annan typ av målgrupp som paddlar den tävlingen? Det är ju en sprinttävling med våra mått mätt =) Dessutom verkar det som tävlingen INTE brukar gå denna helgen, eftersom dom enligt deras hemsida bytt helg pga någon SM tävling. Ett extra plus i kanten för kommande år isf, men synd för årets tävling.

29/8 - Stockenträffen
Jag antar att många som vill vara med på tävlingen också vill vara med på Stockenträffen. Tyvärr missar man ju mycket av Stockenträffen om man är med i tävlingen (typ allt om man inte är snabb som tusan). Inte bra.

5/9 - Inget =)
Dock är det många företag som har kickoff denna helgen, svårt att få ledigt? Dessutom börjar kvällarna bli kortare och vädret mindre stabilt.

Det är lite som pest eller kolera att välja helg. Men en helg måste bestämmas, och det snarast.

Så låt oss ta en sista omröstning så spikar vi frågan. Min röst: 22/8

-L

P.s Två nya anmälningar har kommit in, så nu är vi 8st. Se hemsidan: http://www.paddla.se/orustrunt. D.s
 
Några koordinater

Roade mig med att plocka fram några koordinater

Start/Mål Ljungskile N58 13 13.3 E11 54 34.6
Vallerö N58 07 40.1 E11 21 30.1
nord Bassholmen N58 14 43.1 E11 29 42.7

Tror att de skall stämma hyggligt, men man vet aldrig :)

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...