Bra paddelväst...

Paddlar oftast VKV Lisa eller Måsen Elite. Både motion och turer. Vill skaffa ny flytväst. I Måsen sitter kapellet relativt högt och jag vill därför ha en flytväst som inte går nedanför midjan. Föredrar att ha liten kamera och en halvstor kikare (8X30) i en frontficka.

Fickan kan jag sy dit själv om den inte ingår i västen från början.

Har surfat runt lite och funderat på http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo-sno/kajak/for-sakerhets-skull/cinch-flytvast-rod.html se bild nedan eller Baltic X2 mitten nedan eller Kokatat Orbit nederst.

Jag tror att en väst med blixlås rakt fram blir knepigare med hänsyn till fickönskemålet. Den första nedan verkar ha rätt stora fickor på ömsesidor som jag är lite kluven inför. Praktiskt om de funkar men de kanske hindrar paddlingen om man fyller dem med bra ha grejor??

Nån som har någon av ovanstående och nedan och som kan tipsa var jag kan prova någon av dessa västar i Stockholmstrakten. Jag är 175 cm lång med korta ben och väger typ 84 kg.
Jag vill att västen inte blir alltför varm och inte heller att den skaver på kapellet,

Thure

Min syster köpte en Kanuk 404 förra året och gillar den. Jämt fördelat flytmaterial och nät i ryggen som ventilerar. Justeras med breda kardborreband på sidorna.
 

Bilagor

  • Kanuk 404 fram.jpg
    Kanuk 404 fram.jpg
    84.2 KB · Visningar: 2,569
...
Har surfat runt lite och funderat på http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo-sno/kajak/for-sakerhets-skull/cinch-flytvast-rod.html se bild nedan eller Baltic X2 mitten nedan eller Kokatat Orbit nederst.
...
Nån som har någon av ovanstående och nedan och som kan tipsa var jag kan prova någon av dessa västar i Stockholmstrakten. Jag är 175 cm lång med korta ben och väger typ 84 kg.
Jag vill att västen inte blir alltför varm och inte heller att den skaver på kapellet,
...
Jag har en Hiko Cinch. Positivt är att den har ordentligt mycket flytmaterial för att hålla en flytande högt upp även i vågor, att den har rymliga fickor och att den sitter bra. Den sitter rätt högt upp och skaver inte på kapellet.

Negativt är att den känns lite klumpig, väger mycket och att neoprenmaterialet i ytterfickorna torkar långsamt.

Som den prylgalning jag är så uppskattar jag att jag kan vräka ner ordentligt med grejer i fickorna. Där brukar jag ha mobiltelefon, GPS m.m. Det finns också krokar att fästa grejer i. Jag har inte tänkt på att det skulle ta emot när jag paddlar så det gör nog inte det.
 
En gammal tråd som tagit ny fart.

Bra timing för mig. Jag har funderat mycket på en ny bra flytväst.

Grenband, bra funktion i vattnet men annars obekvämt. Kanske inte under gång men om man vill byta byxor i kajaken så blir det omständigt. Jag har en sit on top, så det kan bli aktuellt och går att genomföra. Eller ta ett bad utan att blöta ner flytvästen, också krångligt med grenband. Om västen sitter så bra att inte grenband behövs, kan bara provas ut i vattnet.

Det som är bra i vattnet är inte alltid så bra under gång.

Ingen svart väst tack. Flytvästen är för varm redan som den är, största nackdelen med flytvästen.
Andaskläder får inte optimal funktion med en tajt flytväst.

Fickor vill jag ha. Beroende på att viss utrustning kan vara bra att ha tillgänglig i en nödsituation i vattnet. Jag seglar min kajak och är det 6-7 sekundmeter och lite byigt så är händer det att det blir bad. Flytvästen får inte hindra mig att ta mig ombord igen.

Att flytvästen ska rädda mig om jag ligger i vattnet medvetslös räknar jag inte med.

Jag får väl gå runt och leta i butiker...

thomas
 
Det var dags att uppgradera från min gamla Baltic kajakväst 12 år gammal. Köpte NRS Vista (röd) på mässan. Det som tilltalar mig är bra justering och två stora fickor. Paddlar ensam ibland och då vill jag ha vissa prylar i västen om man skulle förlora kajaken.

Premiär nu i påsk, så får vi se.
 
Mina erfarenheter och tankar

Stohlquist Rocker
Har en sån och tycker den sitter mkt bra. Tajt, kryper inte upp när man ligger i vattnet och täcker inte så mycket av kroppen. Håller ihop bra efter 2 års användande. Dock lite lite med fickor. Provade ett par andra Stohlquistvästar i samband med att jag köpte västen, alla satt bra.

Skulle jag köpa en väst idag skulle jag titta på Kokatat Ronin och Msfit och Hiko Aquatic först. Kanske någon Astral eller andra tajta västar med ett par fickor.
 
Har surfat runt lite och funderat på http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo...tvast-rod.html se bild nedan eller Baltic X2 mitten nedan eller Kokatat Orbit nederst.
Har en Hiko Cinch som jag köpte i Stockholm 2009 av Addnature. I fickorna med blixtlås fram kan jag få in kamera i den ena fickan och kompass och mobil i den andra. Dessutom kan jag få rum med mössa och handskar i de fickorna men då blir det fullt. Över fickorna finns hällor så att man kan fästa det man har i fickorna med snören. De små framfickorna utan blixtlås använder jag inte. Den enda sak som sitter i vägen är om jag har en kniv i fästet fram. Men obehaget är inte större än att jag tar det. Jag köpte flytvästen för att den har bra lyftkraft jämförelsevis (2009) Ett plus var att den skyddar mot smällar. Dock satt den så högt att jag spräckt ett revben. Västen har också spännband på fler ställen, som är lätta att justera/dra åt när man tagit på västen. Sen är den snygg!:cool:
 
NRS Vista och Hiko Cinch

verkar finnas på Add Nature. Får ta med mig kikare och kamera och testa i butik. Svima har ett stort antal modeller från Palm. Palm Symbiant Tour har fickor som kanske räcker i storlek.

Kan man prova Stohlquist någonstans i Stockholmstrakten?

En annan kandidat är http://webshop.connoskajak.se/astral-sea-wolf-p-129.aspx finns den att prova i Stockholm?

Thure
 
Paddlar oftast VKV Lisa eller Måsen Elite. Både motion och turer. Vill skaffa ny flytväst. I Måsen sitter kapellet relativt högt och jag vill därför ha en flytväst som inte går nedanför midjan. Föredrar att ha liten kamera och en halvstor kikare (8X30) i en frontficka.

Fickan kan jag sy dit själv om den inte ingår i västen från början.

Fickorna för små. Blev därför en Hiko Flash där jag sydde på nätfickor framtill en för kikare och en för kamera. Första testturerna gav mersmak västen sitter bra och viktigt att enkelt och snabbt få upp kameran när man har fina bäverobsar se film http://www.youtube.com/watch?v=fdzqyVrhjYA&list=UU-aHNH0Du7nlAo-cCQgMd8w&index=1&feature=plcp

Thure
 

Bilagor

  • P1010696.jpg
    P1010696.jpg
    58 KB · Visningar: 2,067
@tureb: Jag tycker den översta ser ut som min, vill minnas att den heter cinch eller nåt sånt. Har också en baltic dingy pro. Balticen är mycket mjukare och smidigare. Köpte cinchen för att jag ville ha större fickor, rymmer lätt kamera, minikikare, mobil och godispåse + ett par strechfickor för ex handskar, den är lite stelare än balticen, som de flesta lite rejälare kajakvästar. Jag gillar den på tur, men på en kvällsrunda eller för rollträning tar jag nog balticen

edit: bläddrade visst inte till trådslut innan jag svarade, lycka till med ditt val
 
Har en Baltic Dingy Pro och tycker den är värdelös. Billig och snygg var den men den åker upp och hänger 1 dm ovanför axlarna! Uselt! Jag saknar grenband så att man kan få den tight ner mot kroppen. Nej ingen mer Baltic för mig. Min första Baltic kanotväst med grenband var fan så mycket bekvämare än den där. Bullig! men satt iaf på fast på kroppen.
Dingy pro är för kort i ryggen och hålls inte på plats.
 
Hej detta med kajak är helt nytt för mig ska köpa en Havskajak till våren har börjat handla på mig lite, och nu ska det bli en flytväst har kollat på Palm AMP men det är en forspaddlarväst spelar det någon roll ?
.

/Thomas
 
Även jag ny på det här med paddlande. Beställde för ett par dagar sedan en hel del utrustning från england på www.escape-watersports.co.uk. bla blev det en Palm symbiant tour flytväst för 75GBP ca. 793kr, den västen kostar på swima.se 1295kr. Alltså ca. 38% billigare i england. Fick kurs på 10.57 kr/gbp. Palm Amp kostar där 126GBP alltså 1332kr mot svenska priset på swima.se 2295kr, i detta fall 42% billigare. Blev även en torrdräkt så jag kan börja paddla redan nu i höst och vinter. Bara kunskap och erfarenhet som saknas:)

Berättar vad jag tycker om västen och escape-watersport när jag fått varorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddelväst Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.