Bra paddelväst...

Hur ska en bra paddelväst se ut?

Att den ska ha flytförmåga är väl självklart men vilken form ska den ha, ska den ha fickor eller ej, behövs grenband, vilken färg ska den ha osv???
 
Tycker personligen inte att grenband låter som en värst bra idé. En bra väst håller sig kvar ändå, utan att åka upp när man hamnar i vattnet. I övrigt är stor rörelsefrihet och bekväm passform viktigt.

När det gäller övriga krav är det väldigt svårt att säga nåt generellt. Man kommer underfund med sina egna behov efter att ha paddlat ett tag. Få eller många fickor, reflexer eller helsvart, bogsersystem eller inte, vätskesystem... allt beror på vilken smak, vilka vanor och vilken estetik man har. Ergo: det bästa rådet är att fundera ut en egen kravspecifikation. Känner du sedan att du trots allt köper fel väst, kan du ju bara sälja den och skaffa en annan. :)
 
Den ska vara kort så den inte stör bålrotationen. Och liten så den inte är ivägen. Grenband går bort, det är obekvämt.

Säkerhetsmässigt är dessa förstås inte det säkraste, det finns ju olika klasser, flytplagg till räddningsväst. Hamnar man medvetslös i vattnet med den väst jag beskriver ovan är det nog hyfsat sannolikt att man drunknar, för att man inte flyter på helt bra sätt. Nästan all flytkraft på magen och en flytkrage är väl ett av de säkraste men tämligen klumpigt.

Sån där väst som blåser upp sig själv ska man absolut inte ha, går man runt riskerar man bli inskickad i sittbrunnen.

Jag ser risken att hamna medvetslös och/eller utan förmåga att röra mig i vattnet som tämligen liten, och därför använder jag en liten flytväst. Fulla småbåtsförare är ju alltid en risk iofs...
 
Det är väl knappast stor sannolikhet att man faktiskt fastnar där. Jag har bara hört berättats om en kille som haft en sån flytväst och fick en obehaglig upplevelse när kajaken gick runt.

Om jag förstod det hela rätt är grejen att de har typiskt väldigt hög flytkraft (om jag minns rätt 150 newton istället för 50 på ett vanligt flytplagg), och att den inte hinner blåsas upp förrän man är upp och ner (en vanlig flytväst ger ju flytkraft redan när man slår i vattnet). När man så är helt upp och ner och flytvästen börjar trycka på rakt upp så är det rakt upp i botten av kajaken. Det är väl ingen större risk att man skulle fastna eller så, men det kan bli lite obehagligt med en kraft som åtminstone en kort stund trycker en åt motsatt håll som man vill (om man tänkt sig ut ur sittbrunnen, vilket man antagligen tänkt om man har en uppblåsbar väst, knappast nåt man har om man tänker rolla :)).
 
En del pratar om samma typ av flaggor som barnen har på cyklar och jag tycker de är larviga i sammanhanget. Paddlaren och paddeln syns mycket bättre än en 1 dm2 stor flagga!

Ingen som har funderat varför västarna inte kan ha signalfärg? Eller ärmarna på padddeljackan. Då ökar synbarheten enormt har jag sett på de få som hittat/valt sådana kläder.

Vill du ha signalfärg på din väst och paddeljacka?
 
Jag har en Baltic Dinghy Pro när jag paddlar kajak, den är jag nöjd med. Avsedd för jollesegling/kajakpaddling, och jag tycker att rörelsefriheten är bra. Finns både i skarpare och i mer neutrala färger. Min är illgrön men den färgen finns inte längre. Prisvärd jämfört med många andra mer renodlade paddelvästar tycker jag. Grenband vill jag inte ha när jag sitter i kajak.

http://www.baltic.se/categories.asp?cat_id=6&lang=se

Annars måste jag säga att en färg som jag tycker syns oväntat bra på havet/flytväst/paddel är vit, även om det inte känns så praktiskt på en flytväst kanske.

Ficka på magen är väl en smaksak, men inte så dumt för havskajakpaddling, kunna stoppa ner t ex sitt vattentäta fodral med mobilen för att ha den snabbt tillgänglig "om ifall att", en energikaka eller nåt. Paddlar man fors är man kanske mer ofta ur kajaken och ska hasa på magen och äntra igen, då är nog ficka med innehåll mer störande.

Jag har även trimmat min flytväst med en visselpipa (helt i plast, så man slipper rostfläckar förr eller senare). Har köpt, men ännu inte fäst på paddel eller annat, självhäftande reflex och fluorescerande gula ark för att öka synbarheten. Kajak vs annan båt är ju lite som MC vs bil: även om en eventuell olycka inte är mitt fel, så är det på mig det gör ondast. Alltså vill jag synas så bra som möjligt.
 
synas på sjön

En del pratar om samma typ av flaggor som barnen har på cyklar och jag tycker de är larviga i sammanhanget. Paddlaren och paddeln syns mycket bättre än en 1 dm2 stor flagga!

Ingen som har funderat varför västarna inte kan ha signalfärg? Eller ärmarna på padddeljackan. Då ökar synbarheten enormt har jag sett på de få som hittat/valt sådana kläder.

Vill du ha signalfärg på din väst och paddeljacka?

Har knallgul paddeljacka med tygreflexer på. har en paddel med ditttejpade reflexband (biltemas reflextejp håller bra). Reservpaddeln har gula blad från fabrik.

Vid mörkerpaddling rekommenderas pannlampa och reflexväst om man inte har en väldigt ljus jacka/väst.

Tyvärr fanns inte den väst jag har i signalfärg.

/Patrik, som gillar att synas på sjön
 
En paddelväst ska ha en färg som syns väl. Mina erfarenheter från annatn båtfarande är att neongrönt är den färg som syns bäst i olika ljusförhållanden och väder. Näst bäst tycker jag är klart lysande gula nyanser, men även rött syns ganska bra. Vitt syns förvånansvärt dåligt. Vita paddelblad syns relativt bra i och med att de rörs upp och ner ... vilket jag hoppas att inte västen gör. En vit kajak däremot syns oftast förhållandevis dåligt.
Det är en gåta för mig hur tillverkare fortfarande kan sälja grå, bruna och mörkblå västar!

Jag har en sliten Hiko Joker med många år på nacken. Den har kompletterats med reflexer och signalröda band. Väst och ev keps/hatt är det som oftast syns på längst håll.
Jag har två stora och en liten ficka på min väst. De används numra knappas alls. Testa med en kamraträdning eller en flottöruppgång så får du uppleva hur även något litet i fickan gör det betydligt svårare att komma upp. Inte minst efter några tester då du börjar bli lite trött.

Vätskesystem i västen kan säkert vara bekvämt när det gäller att dricka regelbundet. Men ... om jag får sticka ut hakan lite ... så undrar jag om det finns någon mer sanslöst ogenomtänkt produkt. Att lägga till ett par tre kilo högt upp på kroppen påverkar givetvis balansen negativt när du paddlar. Att dessutom lägga dessa kilon högt upp på en flytväst som har till uppgift att hålla dig flytande så bra som möjligt, då undrar man hur tillverkarne har tänkt. Testa kamraträddning, flottöruppgång eller varför inte en roll med en fylld vattensäck på ryggen.

Ur ett eget säkerhetsperspektiv är det dessutom viktigt att västen sitter bra , dvs både skönt och lagom tajt. När jag köpte min, för ett antal år sedan, så fick jag tipset att se till att jag kunde trycka in en knuten näve under västen n'r den var stängd. Det visar sig vara lagom utrymme för mig, både för rörlighet och för att västen inte ska åka upp om jag skulle behöva "simma". Ett bogser system/rem kan vara bra men inte nödvändigt. Även om jag har bogserat både andra paddlare och tomma kajaker så är nog den mesta nyttan med bogserbältet varit att jag har kunnat variera hur tajt västen ska sitta beroende på om jag paddlar vintertid med underställ och tröja under torrdräkten eller om jag bara har en t-shirt en varm sommardag.
 
Jag har en från Baltic som jag är nöjd med men nu när vi nyligen var utresta provade jag en väst från Stohlquist, en Astral Buoyancy Wonder Pro. Jag köpte den på en vildmarksbutik i Washington State för drygt 200 dollar. Jag fick låna den senare när vi paddlade och gillade den för att den gav ett rejält stöd åt mellangärdet. Den har plats för en massa sånt som vätskesystem men jag tycker bara att det är smäck (och jag har så många olika vattenflaskor att ett till system blir bara sådär jamen hallåååå).
"Problemet" med Baltic är att den löser ut en patron i kontakt med vatten och blåser upp sig då man kan inte "lekrolla" och sånt, å andra sidan är det kanske inte vad man vill på helgturen heller.
Jag tror att valet av flytväst ska vara så att man hela tiden har den på sig, d v s inga skavsår eller ont i ryggen eller så utan som en del av ens vanliga kläder mer eller mindre. Stohlquist måste jag prova mer innan jag avger ett omdöme.

Tillägg
Vi diskuterade det här i en annan tråd när jag återgick till paddling och var som mest hyper och där framkom olika tips på hur man bäst syns. Eller gör sitt bästa för att i varje fall. Min kajak är som ett resultat pyntad som en julgran och jag ser också till att vara så klädd att jag också ska synas:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49841
 
Senast ändrad:
Hakar på den här tråden med en efterlysning.

Paddlar oftast VKV Lisa eller Måsen Elite. Både motion och turer. Vill skaffa ny flytväst. I Måsen sitter kapellet relativt högt och jag vill därför ha en flytväst som inte går nedanför midjan. Föredrar att ha liten kamera och en halvstor kikare (8X30) i en frontficka.

Fickan kan jag sy dit själv om den inte ingår i västen från början.

Har surfat runt lite och funderat på http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo-sno/kajak/for-sakerhets-skull/cinch-flytvast-rod.html se bild nedan eller Baltic X2 mitten nedan eller Kokatat Orbit nederst.

Jag tror att en väst med blixlås rakt fram blir knepigare med hänsyn till fickönskemålet. Den första nedan verkar ha rätt stora fickor på ömsesidor som jag är lite kluven inför. Praktiskt om de funkar men de kanske hindrar paddlingen om man fyller dem med bra ha grejor??

Nån som har någon av ovanstående och nedan och som kan tipsa var jag kan prova någon av dessa västar i Stockholmstrakten. Jag är 175 cm lång med korta ben och väger typ 84 kg.
Jag vill att västen inte blir alltför varm och inte heller att den skaver på kapellet,

Thure
 

Bilagor

  • FV5625HI.jpg
    FV5625HI.jpg
    61.2 KB · Visningar: 4,424
  • 5120-1000x959.jpg
    5120-1000x959.jpg
    35 KB · Visningar: 4,497
  • orbit.jpg
    orbit.jpg
    29.9 KB · Visningar: 4,102
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddelväst Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.