Vilken vingpaddel?

Om man bryr sig om hastigheter då måste man fundera i termer av kajak - paddel - vattendynamik, särskilt om man nu ska tävla. På tävlingsrangen måste man kunna få rejält med tips.

Hastigheter är ovidkommande för egen del. Jag har smala blad på båda mina paddlar varav en är en vingpaddel. Jag skaffade vingpaddeln för att den kändes bra, den kräver ett annat paddlingssätt vilket i sin tur gör att man använder andra muskler.
 
Erik, har du fått din Bracsa IV, och vad tycker du i så fall om den?

Har vart ute några gånger med nya paddeln. Det är en stor omställning att lära om från platt till vinge. Med platt drog jag längre drag men la ingen kraft på slutet utan lät paddeln glida upp så att jag slapp lyfta vatten. Märker att jag måste avsluta draget tidigare med vingen annars skär den igenom och tappar kraften.

Har jämfört bladet med sonens gamla Rasmussen small och de här är inte större men annorlunda formade. Mer area ovanför skaftlinjen. Vet inte om det är det eller det längre skaftet (gamla fast 207 cm - nya 217-222 cm) som gör att den nya paddeln är mycket lättare att paddla med för mig.

Har tagit det lugnt för att inte slarva med känslan i paddeltagen i början. Längsta turen hittills var 10,3 km med en snittfart på 8,96 km/h med Icefloen. Då var det byig vind 6-9 m/s och ca 1/3 var motvind på rundan. Paddeln tar mindre vind än mina gamla platta.

Har inte känt av att den skulle vara för stor och överbelasta mig. Kanske för att jag är van att balansera strax under där moståndskurvan ränner iväg uppåt när man ökar farten. Känner av när det inte är någon idé att lägga mer tryck i paddeln. I medvind kan det vara skönt att ha lite mer area när jag ska försöka korrigera kanoten som oftast vill åt ett helt annat håll än vad jag vill ;-)

Håller med dig om att vi "vingatörer" (vingpaddelsamatör) har andra behov och preferenser än sprint och maratoneliten som paddlar 40 cm breda kanoter som kan väga ner till 8 kg. En hög paddelfrekvens med armarna så högt ställer mycket höga krav på hjärtat och jag har hyfsad kondition men inte jämfört med eliten så jag nöjer mig med 65-75 paddeltag/minut...

Bland mina bilder finns paddeln med två gånger - en med sonen och en på däcket man min kanot när jag fotar framåt.
 
För en amatör kanske det inte spelar så stor roll ifall kajaken går 0.1 km/h snabbare eller långsammare på långtur. Skillnaden med för stor paddel märks påtagligt i motvind där en FW faktiskt går lättare och snabbare.
Belastningen på hjärtat beror inte enbart på armfrekvensen utan även effekten man plockar ut ur kroppen. Jämför med cykling i en uppförsbacke, hjärtat kan faktiskt få jobba mer med tung belastning.
Mindre paddel kräver som tidigare sagts en bättre teknik.
Vid havspaddling tycker jag att mindre vindfång och lite sämre grepp är klara fördelar. Att accelerera en tung havskajak i medsjö sliter mycket på kroppen och i längden orkar man mer med en mindre paddel.

Därmed inte sagt att Erik B har köpt fel paddel. Varje individ måste göra egna val. Fungerar det inte så är det bara att byta.
 
Erik B, låter som om du hittills är nöjd med paddeln! Du nämner att paddeln tar mindre vind, vilken vinkel har du då? Själv gillar jag att ha ganska liten vinkel - 30? - för att minska vristslitaget. Nackdelen är väl då större vindmotstånd i motvind, och som Erik A nämner så fungerar säkert FW bättre i dylika fall.

Då jag är ganska färsk på paddling så kan man i princip säga att jag är uppväxt med vingpaddeln i och med köpet av Commandern, så jag har inte haft några övergångsproblem från plattpaddel - och jag gillar verkligen möjligheten till tight isättning av paddeln som kombinationen vinge/Commander medger! Min bättre hälft har en helt annan kombination - plattpaddel och brittisk kajak - och när hon nu i helgen körde min kajak med vingen så upplevde hon en del problem med t.ex. skärning.

Putsar dock fortfarande på tekniken - av någon anledning fungerar t.ex. paddelisättningen bättre på västersidan än på högersidan. Skall även markera rätta greppställena med tejp, märker att händerna gärna flyttar sig till en asymmetrisk position.
 
På mina gamla paddlar har jag haft ca 80° - på vingen använder jag nu ca 60° och tänkte sen gå ner lite till. Inte för mycket nytt på en gång ;-)

Vindmotståndet är jag inte så rädd för eftersom vattnet stödjer paddeln så mycket mer i andra änden. Det jag ibland har upplevt som problem tidigare är att vinden har försökt vrida mina platta paddlar så jag har fått hålla onödigt hårt i skaftet.
 
ju mer jag tränar, desto tyngre och jäkligare känns Bracsa IV min på långdistans och det gäller både i racer som i havskajak. I motvågor är det svårt att hålla frekvensen uppe när kroppen börjar bli skakig och för att inte nämna snabba tempoförändringar för att hinna upp på våg för att kunna slappna av lite. Kör jag med Bracsa Children känns den så lätt att man tror man gör fel första milen men tidsmässigt gör det bara ett par minuter, det är i slutet på långpasset man förstår skillnaden när man fortfarande orkar hålla blicken uppe och växla tempo för att hinna en våg eller lägga sig bakom någon framförvarande kajak. Däremot måste man vara mycket mer noggrann med den mindre paddeln, ett dåligt drag ger nästan ingenting med den mindre medan 4an åtminstone plaskar till lite ;) Ett tag hade jag problem i högra axeln med smärta och det krasade lite också, mindre paddel hjälpte eller åtminstone förvärrades inte problemet. Nu växlar jag fram och tillbaka en hel del och jag förstår varför en mindre paddel är ett bra val på långdistans, så länge tekniken sitter som den skall. När det gäller vinkel har jag inte bestämt mig vad som fungerar för mig, kört 45° - 75° och jag tror att nånstans mittemellan är bäst (75° frestar mer på mina handleder men trott det beror på brist i kroppsrotationen). Tyvärr är ju inte bara vinkeln svår att bestämma utan vinkeln, längden och hur högt man skall sitta också. Troligen därför jag håller på egentligen, så länge man inte känner att man sitter och mal pass efter pass och känner att man inte kan skylla tiderna på någon förändring man skulle ha gjort egentligen så finns det ju hopp om att man kan plocka lite tid ändå.......
 
Har kört en sväng med nya paddeln idag igen. Vred ner vinkeln till 30° - ska prova en gång till med det men just nu känns det som om jag ska gå upp lite (45°?). Har aldrig haft problem med handlederna men nu när jag skrev det här så kommer det väl ;-)

Alla turer hittills har varit i byig vind 6-10 m/s och jag längtar efter en spegelblank tur för att riktigt känna de olika delarna av dragen! Jag har paddlat inomskärs så sjön har inte varit något problem men nu börjar jag känna mig trygg i dragen. Felskären i början då paddeln tappar greppet är inte så många nu så jag ska nog tordas mig ut lite också...
 
PAF, du nämner om känningar i axeln, och det var något jag var lite orolig för efter att ha läst allt som finns på nätet att läsa om platt vs vinge, speciellt då jag också av och till har haft ryggproblem. Det är nog så att vinge frestar mer än plattpaddel t.ex. pga den höga isättningen som krävs i kombination med bättre grepp.

Har dock blivit väldigt förvånad att jag inte har känt av något rygg/axelproblem alls - i början blev jag mest trött i benen, men det berodde på att jag spände mig för mycket - Commandern tar ju ett tag att vänja sig vid balansmässigt (och jag har en del kvar att jobba på även där vid sjögång...). Dessutom har jag ju inte kört några långa turer, så belastningen har väl legat inom min kapacitet. Vore ändå intressant att prova t.ex. FW för att jämföra!

Vinklar är intressant, önskar man hade mer tid/möjlighet med experimenterande... Fick ett påpekande i helgen att min vinge kändes "felvriden"...med vänsterbladet liggandes "nedanför" högerbladet. Aldrig tänkt medvetet på innan. Beror det på om man är "vänsterhänt" eller "högerhänt"?
 
Tog en bild av sonens gamla vinge. Den är vriden 60° och avsedd för en högerhänt - hålla fast med högerhand och glida med vänsterhand.

Högerbladet hitåt och överkant på bladet åt vänster på bild...


P9010001.JPG
 
Att axeln började krångla berodde på dels för många pass i veckan i kombination med bättre teknik gissar jag. När jag blandade passen med mindre paddel så blev det rätt snabbt bättre.

När det gäller höger och vänstervinkel så tror jag att de flesta vänsterhänta paddlar som högerhänta (inom racing) eftersom det handlar mer om en vana än om att uttnyttja om man är vänster eller högerhänt. Åtminstone tror jag det gäller ungdomar som börjar med racing och använder vinge. Jag antar att det kan ha betydelse vid besättningsträning men det är en gissning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...