Jag vill lära mig rolla!

...dessa gamla myter som ideligen flyter upp? Egentligen är det mycket enkelt - oavsett om du tror att du kan lära dig rolla eller ej, så har du helt rätt...
 
Ja det är verkligen inget dramatiskt med det - man har olika inställningar till saker och ting.

För egen del är jag väldigt osugen på att avsluta varje paddeltur med några rollar det räcker bra med det vatten man skvätter på sig under turen.

God planering och koll på väder, vind och andra förhållanden räcker långt och händer det som man inte vill ska hända så fixar man det med det man har i verktygslådan.

Vänligen
Gösta Wallerius
 
Vara eller inte vara?

Någon som inte kan rolla kommer heller aldrig fullt ut förstå tillfredsställelsen,glädjen och nyttan med att kunna rolla. De som argumenterar mot rollen får för mig gärna leva kvar i sin bubbla av okunskap.
De som inte vill,kan eller vågar försvarar ofta sin åsikt med att rollen är endast är en skrytmanöver utan egentlig nytta i skarp läge,inte något för vanliga paddlare. Ni får tro vad ni vill, jag är en vanlig paddlare som tycker det är skönt att svalka av mig med en roll då och då när det är varmt.

En paddlare som behärskar rollen kommer alltid att vara den tekniskt sett mest skickliga paddlaren. Detta kommer av den enkla anledningen, vet man att kommer upp,så är man inte rädd för att välta ner. Denna vetskap tenderar ofta till att man är mer villig att tänja/träna gränser,luta kanta tills det går runt träna höga/låga stöd etc. Med tiden blir man skicklig helt enkelt.
OCH! det är alltid bättre att försöka rolla upp än att simma punkt slut.
 
Lugn och fin - du är bäst det är ingen som sagt något annat.
Själv sällar jag mig till dom ovilliga, okunniga och fega bara jag slipper rolla.
 
Lugn och fin - du är bäst det är ingen som sagt något annat.
Själv sällar jag mig till dom ovilliga, okunniga och fega bara jag slipper rolla.

Så ja, Slit inte ut den redan slitna jantelagen.

Ingen kommer tvinga dig att rolla, Men du ifrågasätter rollen utan kunskap om den, så det är klart att du får räkna med mothugg. Hehe.
 
En paddlare som behärskar rollen kommer alltid att vara den tekniskt sett mest skickliga paddlaren.


Undrar hur många timmar våra olympiska paddlare lägger på att förfina sina paddeldrag så de blir så effektiva som möjligt? Jag beundrar deras insats som i många fall lett till medaljer i både EM, VM och OS!

Men de är tydligen inte tekniskt skickliga - så det måste väl handla om tur eller ännu oskickligare konkurrenter från andra länder ;-)

Ett effektivt paddeldrag framåt ger snabbare överfarter över fjärdar och farleder och minskar risken att hamna i farliga situationer. Så jag tror det kan vara bra att kunna lite sådant också...
 
Med grönlandspaddel

Att använda rollen som räddningsteknik vid ofrivillig kapsejsning är ju en väldigt intressant diskussion och jag ser gärna en tråd i ämnet. Mitt mål med rolltränandet är bland annat just det, men nu tänkte jag återföra tråden tillbaka till ämnet.

Har nått dit att mina rollar (tror att man kan kalla den jag gör för back deck sweep roll) sitter för det mesta och jag använder då min vanliga europapaddel. När jag provar med min grönlandspaddel blir det problem dock; om jag gör på samma vis som med europapaddeln så känns det bara som paddeln dyker och jag är inte i närheten av att komma upp. Har också provat "pawlata-grepp" (alltså att ena handen tar tag längst ut på ena bladet och den andra vid skaftet, för att få en lång hävarm) men det gick inget vidare heller, ungefär samma känsla av att paddeln dyker. Kan det vara bladets vinkel som bör korrigeras tro?

/Måns
 
ungefär samma känsla av att paddeln dyker. Kan det vara bladets vinkel som bör korrigeras tro?
/Måns

Jag hade samma problem i början och tror på din teori. I mitt fall var en lätt vridning av handleden allt som krävdes för att få rollen att fungera. Viktigt också att inte påbörja svepet för tidigt

/Rune
 
Måns, se till att grönlandspaddeln fungerar som en förlängning av kroppen. Den ska inte användas särskilt aktivt - rörelsen ska sitt i kroppen, eller i midjan närmare bestämt. Greppet ska vara detsamma under rollen - arbeta inte med armarna. Jag tycker att rollar med GP blir mer följsamma och mjuka (är europatränad). Ha inte bråttom med GP:n, då blir det svårare.
Tycker jag...:)
 
För att travestera filmcitat:
Regel nr 1. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen
Regel nr 2. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen
Regel nr 3. man rollar inte med paddeln - man rollar med kroppen...

När jag undervisar roll (senast nu i Tranås i helgen) är en av de viktigaste punkterna att få eleven att glömma paddeln. Den är mest i vägen när man skall få in motoriken - föga mer än ett passivt mothåll...

Att din GP dyker, Måns, innebär att du lägger för stor kraft i paddeln. Motoriken/tekniken behöver utvecklas mer. En GP flyter och flytkraften räcker i de flesta fall.

Några råd (mer finns på min sajt):

1. Lägg pannan mot fördäcket under de första tre fjärdedelarna av rollen - rör varken kroppen eller paddeln utan låt tyngdkraften och rörelseenergin fixa merparten av varvet. Då kommer du upp med ansiktet i vattenytan utan att rört en fena och utan att ha behövt slösa paddelsvep på att komma upp till ytan. (Vanligt nybörjarfel är att resa överkroppen under vatten och därigenom bromsa rollan).

2. Så fort du ser ytan lägger du dig på rygg med axlarna och huvudet i vattnet - en hand vid var axel och armbågarna vid bålens sidor. Vrid kajaken rätt genom att böja ryggen bakåt. När kajaken ligger rättvänd hjälper den till att lyfta dig. (Vanliga nybörjarfel: att hamna med ansiktet ner eller att vifta med paddeln ovanför huvudet i den felaktiga förställningen att längre hävstång är en fördel.)

3. Glid in med överkroppen på akterdäck - håret i nacken skall släpa i däcket. Rör inte paddeln - med en hand vid varje axel följer den med i ett perfekt svep och finns vinkelrätt ut från kajaken med maximalt stöd när du är glider in på däck. Är akterdäcket högt behövs ett bestämt drag i paddelskaftet. (Vanligt nybörjarfel: att lyfta huvudet för tidigt eller att börja flaxa med paddeln).
 
Undrar hur många timmar våra olympiska paddlare lägger på att förfina sina paddeldrag så de blir så effektiva som möjligt? Jag beundrar deras insats som i många fall lett till medaljer i både EM, VM och OS!

Men de är tydligen inte tekniskt skickliga - så det måste väl handla om tur eller ännu oskickligare konkurrenter från andra länder ;-)

Ett effektivt paddeldrag framåt ger snabbare överfarter över fjärdar och farleder och minskar risken att hamna i farliga situationer. Så jag tror det kan vara bra att kunna lite sådant också...

Finns det något som säger att en olympisk paddlare inte skulle kunna behärska en roll? kanske inte i sin tävlingskajak för plattvatten men kanske i en havs el forslåda, och därmed vara tekniskt skicklig både framåtpaddling och manövrering av sin kajak.
En dragracingförare som är skicklig på sina 402 meter behöver inte nödvändigtvis vara en fena på Rally eller speedway. Tråden har aldrig handlat om raktframpaddling utan om roll i havs/forskajak Att paddla hav el fors med grov sjö ställer andra krav på teknik än för de som paddlar rakt fram/plattvatten En paddlare som behärskar både och,borde vara tekniskt mer skicklig än paddlaren som tex. bara kan rolla och svänga sin kajak.
Att ha bredd i sitt tekniskt kunnande kan ju aldrig vara fel.

Den här tråden startades med en fråga, "Jag vill lära mig rolla!" På vilket sätt kan ni bidra och uppmuntra han som startade tråden att lära sig rolla, när en del av er är så negativa till rollandet? Starta en tråd om raktframpaddling och hjälp de som vill lära sig det.

Till sist, Björn Thomasson brinner för och är skicklig på det han gör, kan nog säkert även paddla rakt fram. Han inspirerar och hjälper de som vill ha råd och tips om roll, gör ni det? för det var väl det det inledningsvis handlade om, inspiration och råd.

För er som inte gillar tanken på att rolla och tycker att det verkar värdelöst, varför skriver ni era negativa och oinspirerande åsikter i en tråd som heter " Jag vill lära mig rolla! " ? Hade frågan varit "rolla eller inte" hade jag förstått era synpukter men nu var det inte det som var frågan.


Peter.
 
Tack för tipsen...men ska nog avvakta med nya rollar trots allt och sikta på att bli säker på den jag kan och lära mig den åt andra hållet. Provade idag några gånger men det gick inget vidare, men det positiva var att jag åtminståne ibland kunde rädda mig upp på min "första" sida.

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...