Jag vill lära mig rolla!

Nåt som var ovärdeligt när jag lärde mig rollen är youtube klipp typ
http://www.youtube.com/watch?v=jSoQj_oacIQ&feature=related

Det är ju så grymt svårt att beskriva hur man skall göra i ord eftersom allt är upp och ner. Om man tittar på filmen kan man se principen av rollen som egentligen är ganska enkel. Få ut en paddel 90 grader ut så att man får maximal bärighet och sedan dra. Men att sen att förstå hur man skall göra den är ju som sagt svårare.

Ett tips är ju att klistra kinden mot axeln så att huvudet kommer upp ur vattnet sist. Å sen ha höfter som Shakira

Lycka till
 
Jag är novis i ämnet och undrar hur om det är någon skillnad i svårighet när det måste till att rolla i ett ofrivilligt läge? Jag har hyrt kajak några få gånger och testat att rolla, det gick bra efter några försök. Är det värre om man slår runt oförberedd? Kanske är självklart att det är så, men jag vet som sagt var inte.
 
Det är i grunden inte svårare att rolla i ett skarpt läge. De problem som de många upplever finns på det mentala planet - det är inte lätt att hålla huvudet kallt och verkligen göra det man lärt sig, och göra det lugnt och metodiskt.

För att komma dit krävs att man tar sig över den tröskel där rollen blir självklar oavsett förhållandena runt om, och där förtroendet för rollen är så grundmurat att man inte för ett ögonblick tvivlar på att den lyckas - lika självklart som att man reser sig upp om man snubblar. Dit kommer man genom att rolla ofta och i olika förhållanden, att ha kajaken, utrustningen och klädsel i ordning så att man kan rolla när som helst, varenda gång man paddlar.

Många är nöjda efter sina första rollar åt ena hållet i en bassäng. Synd! Det är då det börjar - både nöjet och nyttan...
 
Packning i kajaken, hur blir det då? Blir det svårare, eller påverkar det inte så mycket?

Så länge du har packningen i och inte ovanpå kajaken så är det ingen större skillnad att rolla lastat eller olastat. Kajakens tyngdpunkt hamnar ju snarare lägre med packning i.

Tog ett tag innan jag själv tog mod till mig och provade att rolla med långfärdslastad kajak trots att alla sagt att det inte skulle vara svårare. Och när jag väl provade så kunde jag ju bara konstatera att de hade rätt. Det var inte svårare.

/Rickard
 
Tycker mig ha en hyfsat låg kajak (isfjord) men inte kan man luta sig bakåt utan att bryta ryggen av sig mot kanten, hur bär ni er åt?
ett tips är att bygga ett "ryggstöd" av en foamskiva så att rumpan hamnar ca en dm framför kanten, runda sedan överkanten till en båge som slutar mot sittbrunnssargens kant och polstra med liggunderlag så du inte får en vass kant mot ryggen. jag tycker även att man får ett svankstöd på precis rätt ställe på detta vis
om du ska ända ner mot bakdäcket får du lyfta på rumpan
Lars
 
kan bara säga vad som funkat för mig (har även lyckats lära andra en bit på väg). jag övade in rollen baklänges
flottör på paddeln från början, lägg ut paddeln 90 grader och luta dig längre och lägre ut, axlar och huvud i vattnet, gå sedan upp igen, luta dig långt bak under uppgång, huvudet ska upp sist. När detta sitter med minimal kraftansträngning gör du om samma sak men går längre fram med paddeln, du tippar då ner mer under vattnet, gå upp igen på samma sätt, gå längre och längre fram med paddeln och till slut hänger du upp och ner med paddeln i utgångsläge. rörelsen sitter förhoppningsvis i muskelminnet nu och du kan ta dig upp igen. öva ena hållet först till det sitter. när du börjar öva utan flottör är det guld värt med simglasögon eller cyklop för att ha koll på var ytan och paddelbladet är
Lars (som fortfarande är novis och bara rollar hyfsat åt ena hållet)
 
Nåt som var ovärdeligt när jag lärde mig rollen är youtube klipp typ
http://www.youtube.com/watch?v=jSoQj_oacIQ&feature=related

Hmm, det där var inte samma variant av standardroll som jag har lärt mig... Några av dem avslutade t.o.m. med ett scullingtag åt andra hållet (framåt) - är det nån form av modifierad stormroll..? Eller bara amerikansk sportroll? I mina ögon såg det lite jobbigt ut. Kolla in den första killen till exempel - det ser ut som att han mest kommer upp med hjälp av vilja, styrka och ett ganska stort paddelblad (syns på att bladet sjunker ner i vattnet mot slutet). Jag tycker att det blir lättare om man lutar sig mycket mer bakåt. Då behöver man inte heller rolla lika snabbt, utan kan ta det lugnt, och t.o.m. pausa på vägen upp.

Inte för att det inte redan framgått av de tidigare inläggen - men ändå... ;-)

Micke
 
Äntligen!

Japp, nu har jag gjort mina första 10-talet rollar. Tog kontakt med Strömstararna som sa sig ha instruktörer att lära ut roll så jag var i bassängen i onsdags och efter nån halvtimme eller så så gjorde jag den första rollen. Gjorde en massa dåliga till halvdåliga försök innan det funkade och tricket för mig var dels att få ut paddeln så långt som möjligt mot 90 graders vinkel mot kajaken och sen att börja framåtlutad och avsluta bakåtlutad. Helt plötsligt satt jag där och hade gått runt ett varv med ett förvånat anskitsuttryck. Vet inte vad man skulle kalla denna typ av roll men den funkade uppenbarligen för mig. Provade sen en gång åt andra hållet men då skulle ju allt spegelvändas och då gick det åt pipan, men jag får komma tillbaka och öva vidare.
Kan varmt rekommendera basängträning med Stömstararna om man vill lära sig rolla, många tålmodiga och hjälpsamma i klubben.

/Måns
 
Andra sidan var värre

Var i bassängen igen i onsdags för att dels se till att jag inte glömmer hur man gjorde, dels försöka rolla åt andra hållet (tippa runt åt höger). Man kan väl säga att resultatet var blandat; det dåliga är att jag inte lyckades rolla åt höger, trots säkert 10-15 försök. Det som var bra var att varje gång jag misslyckades så kunde jag rädda mig upp på den "bra" sidan, utan att behöva kliva ur båten. Borde ju betyda att rollen åt den sidan sitter rätt bra nu. Eftersom jag inte hade nån instruktör eller kompis med mig vet jag inte vad jag gör för fel, försöker göra likadant som på den första sidan men gör uppenbarligen något annorlunda. Nåt generaltips vad det kan vara, nåt typisk fel man gör när rollen sitter åt ena hållet men inte åt andra?

/Måns
 
Ett tips för att få in "känslan" för att rolla på andra sidan är att gå ner på ett högt stöd innan du prövar en hel roll. Då övar du slutfasen av rollen på den sidan, och det är ju det som är det knixiga. Fortsatt lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.