Jag vill lära mig rolla!

Isfjord är utformad för att underlätta bakåtlutning roll. Sitter du kanske för nära aktersargen? Du bör ha 8-10 cm mellan ryggen och sargen.

Björn

mnja, jag sitter nog något sådant, kanske inte 10cm men inte långt därifrån. Men lutar man sig bakåt så tar ju ryggen i ganska fort i allafall. Eller ska man böja ryggen 90grader strax ovanför svanskotan? Känns svårt....
 
Tack för tipsen även om det halkade in på teoretiska diskussioner om själva roll-utförandet än om vart man vända sig för att få bra hjälp med instruktör.... Men bassängträning med intruktörshjälp för roll i Sthlm-trakten så är det Strömstararna eller BKK då om jag sammanfattar det hela?

Skulle vilja ta en eller ett par lektioner ganska snart så jag sen kan prova i min egen båt i "riktigt" vatten innan det blir för grinigt väder.



/Måns
 
Jonathan,

Problemet du beskriver kan uppstå om någon får för sig att hålla <a href=" http://www.thomassondesign.com/post.aspx?id=1124967778">armbågen ovanför axeln</a> i den felaktiga föreställningen att det ger bättre hävstångsverkan. Men det är ett "handhavandefel" som inte har med rollen som sådan att göra. En roll med bakåtlutad uppgång görs med handen nära axeln för att ha bäst nytta av armkraften utan att riskera skador.

Inte heller när det gäller stabilitet finns någon nackdel med en bakåtlutad roll. I samma stund som överkroppen glider in över akterdäck reser man sig upp och fäller ner armarna till ett lågt stödläge – dvs samma position som man avslutar en framåtlutad roll i eller en C-to-C. Men möjligheten finns också att ligga kvar ett ögonblick i ett högt stöd och känna av vågfasen så att man rollar upp i rätt ögonblick för att dels dra nytta av vattenrörelsen i vågfronten och dels inte slås omkull igen.

Att jag föredrar bakåtlutning som första roll i havskajak oavsett väder och andra förhållanden är främst att den kräver mindre styrka och teknik än andra rollar och att den därför är lättast att lära sig - ett snabbare sätt att få en välfungerande säkerhetsroll, som sedan blir en pålitlig backup om man missar andra krångligare rollar.
 
Ensam är svag...

Jag hade ingen att träna med, så jag höll mig på en meters djup så jag kunde peta mig upp med paddeln mot botten varje gång det gick "mindre bra". Ibland önskar jag att man snöat in på ishockey som alla andra...
 
Bjorn

Jag halller med i att backdeckrollen ar en valdigt enkel roll att lara sig som forsta roll, nar det galler havskajak.

"Problemet du beskriver kan uppstå om någon får för sig att hålla armbågen ovanför axeln i den felaktiga föreställningen att det ger bättre hävstångsverkan. Men det är ett "handhavandefel" som inte har med rollen som sådan att göra. En roll med bakåtlutad uppgång görs med handen nära axeln för att ha bäst nytta av armkraften utan att riskera skador."

Jo till en viss del, men aterigen ar CtoC rollen sakrare nar det galler risker att skada sig...Och da pratar jag om skador som kan uppsta i Forsar eller vag surf. Nar det handlar om stilla vatten sa funkar backdeckrollen fin fint... Har dock sett en del personer som lart sig backdeckrollen endast, och sedan anvant pa fors och fatt axelskador, just for att de "hanger bak" for lange med armen.

"Inte heller när det gäller stabilitet finns någon nackdel med en bakåtlutad roll."

Tycker personligen inte det stammer... Men jag har inte varit i en havskajak sen i april... sa det kanske ar helt annorlunda.. Kommer hem till Sverige pa sondag sa for val ge mig ut till Ahusstrand och prova med bade fors och havskajak :p
 
Mälarvattnet- jag

jag kan ta mig an uppgiften att lära dig rolla. det sker i mälarens vatten vid rålambshovsparken och ej i någon skyddad simhallen.. du måste ha egen kajak, kapell, paddel, plus simglasögon/cyklop. nån timme per tillfälle vid typ två tillfällen, kvällstid. bra om du klarar att vara under vattnet mer än 3 sek.,... ;-)

jag är inte nån bra på teori eller litt.hänvisning, men har gjort väldigt mkt rollar i olika kajaker, allt från forslåda-surfski-maratonlåda...

http://magdagad.blogspot.com/ bläddra ner till "eskimåsväng med vink"
http://www.multisport.se/nyheter/nyhet.php?id=475

mejla mig, jaghetermartin@hotmail.com, tjejer i åldern 20-35 har företräde.. :)
 
Tack för tipsen även om det halkade in på teoretiska diskussioner om själva roll-utförandet än om vart man vända sig för att få bra hjälp med instruktör.... Men bassängträning med intruktörshjälp för roll i Sthlm-trakten så är det Strömstararna eller BKK då om jag sammanfattar det hela?

Skulle vilja ta en eller ett par lektioner ganska snart så jag sen kan prova i min egen båt i "riktigt" vatten innan det blir för grinigt väder.



/Måns

Och för att följa uppmaningen och återgå till frågan - det finns fler klubbar som då och kör bassängträning men såväl Strömstararna som BKK kör ju regelbundet på fasta tider och med möjlighet till instruktörshjälp. Men du vill väl inte vänta ända till vinterträningen börjar antar jag...

Om du kommer ner till ÖKS brygga i Gröndal nån vardagkväll framöver så kan jag öva lite med dig om det passar med tid. I väntan på bassängträning alltså...

/Rickard
 
Planerar du att komma till Stockenträffen finns både jag och många andra rollare där, och det brukar alltid bli tillfälle för lite inofficiell instruktion...

Björn
 
Jag läste inte alla inlägg, men måste bara kommentera... Att lära sig själv att rolla genom att se filmer eller läsa böcker måste vara riktigt svårt. De paddlare jag har hjälpt till att få rollen att sitta har oftast kunnat rolla i teorin, men utan någon som kunnat påpeka vad de gjort fel hade de kunnat rolla i teorin i evigheter utan att sätta den i praktiken. Själv hade jag inte fått den att sitta utan någon som kunde direkt säga vad jag gjorde för fel vid varje misslyckad försök.
En instruktör på bryggan är lite snålt. Med en instruktör i en egen kajak kan man iallafall utöva eskimåräddningen så att du slipper ta dig ut ur kajaken vid varje misslyckad försök.
Ett tips för den som skall lära ut rollen är att göra rollen med pawlata (stavning?) fattningen. Med den kan man göra rollen i extrem slow motion så att 'eleven' kan se alla moment lättare.
Simglasögon av snorkeltyp skulle säkert kunna vara bra så att 'eleven' kan se ordentligt hur rollen ser ut både ovan och under ytan.
 
tips på rollfilm

Hej!

Mitt tips är att köpa Dubsides instruktionsfilm. Finns bl.a. hos Escape kajakcenter. Att träna vid ¨långgrund sandstrand gör också det hela lite lättare, då kan du fuska dig upp med paddeln i botten om du inte lyckas på rätt sätt! En kompis i vattnet som vrider kajaken på rätt köl är också bra!

Hälsningar Malin
 
Jag gick en kurs hos ett företag som förr hette wawkee, numera http://www.paddlingstockholm.se/

Kursen var riktigt bra, vi var 6 deltagare, lagom stor o varm bassäng, lugna o säkra instuktörer
som varvade teori o praktik på ett bra sätt. Efter några timmar lyckades jag till min förvåning
sätta en roll, och senare några till om än rätt vingligt.

Visst kan man lära sig själv, men jag uppskattade att ha instruktörer som snabbt rättade till de fel man gjorde. Helt klart värt pengarna.!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.