Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Läste ett intressant test i padlesiden.no av Viper 51, 55 och 60.

Maxfarterna de hade mätt upp var 7,4 och 7,2 och 7,0 knop dvs 12,96 och 13,33 och 13,70 km/h. Det stod inget om hur de gjort men det är kul att se hur lite det skiljde mellan de tre varianterna.

Har någon provat fler än en av dessa och stämmer det med din känsla då?
 
Hur utfördes dessa tester? För att vara relevant att ta med två decimaler, bör ju allt annat vara EXAKT lika, vilket borde vara i det närmaste omöjligt.

Det är ju rätt bra hastigheter. En lämplig paddlare för Viper 60 får troligtvis inte den maxhastigheten i en Viper 51, eftersom han/hon gissningsvis då inte klarar en rankare kajak så bra (bortsett från om man är mycket storväxt och behöver 60'an för det).

När jag paddlar min Plastex Marathon Swift, gick det åtminstone i början långsammare än i min Reval Extreme. Jag är relativt tung (ca 95kg) och inte uppvuxen med ICF kajaker.
 
VKV Seagull Elite, medelhastighet = 5,27 knop över 25 km rundbana, Ekoln Runt 2007 (6-10 m/s vind)
Hastigheten är beräknad efter den rakaste vägen som är 25 km och inte uppmätt med GPS, fast skall man ta sig från A till B kvittar det ju.

Fick jag stryk av dig i VKV'n då (5.1 knop får jag det till)? :) Hoppas jag kommer runt nästa Ekoln Runt (runt banan, alltså). Inte bara långsamt vattenfylls och sjunker i tokvågorna...

Nu ska det bli andra bullar iaf, mätte 5.7 knop i "hur länge som helst-läge" och 8.7 upp till 500 meter. Faktiskt en större skillnad mot min Gaybo Jaguar än jag hade trott med den ICF-klassade Neumannen.
 
nja...det måste ju vara fel. Fast 2008 har jag nya medelfarter så 5,27 knop är långsamt. 5,43 knop över 9600 meter och 5,38 knop över 13000 meter. Slutsats, kanoten blir bara snabbare och snabbare.
 
nja...det måste ju vara fel. Fast 2008 har jag nya medelfarter så 5,27 knop är långsamt. 5,43 knop över 9600 meter och 5,38 knop över 13000 meter. Slutsats, kanoten blir bara snabbare och snabbare.

Inte så att du blir starkare och starkare och får bättre teknik? :) Skämt åsido, jag får fortfarande "fel" knophastighet. Nåja...

Ekoln Runt nästa år, då du!
 
Du har säkert rätt, men senaste mätningarna är tämligen säkra iallafall. Nästa år skall jag inte sitta i båt och rädda folk från diverse holmar :p
 
ska folk sluta paddla i knop någon gång?? och sen samtidigt mäta sträckan i kilometer och inte distans, varför blanda?
Så jävla onödigt med knop, för alla räknar ju ändå om det till kilometer i timmen för att på riktigt fatta vad hastigheten är. Men ingen vill ju erkänna det för att man låter lite proffsig när man pratar i knop. Har ni barbord och styrbord på er kajak också? eller funkar det med höger och vänster?
Är det många som paddlar efter sjökort? tror de flesta anväder gröna eller blå kartan och där är varje ruta 1 respektive 2 kilometer inte en och 2 distans.. är det nån som håller med eller? vill ni försvara varför ni envisas att prata i knop, men paddlar sträckor i kilometer?
 
Själv har jag varit på sjön i hela mitt liv å då mest i segelbåt är så "inkörd" med knop å sjökort :)
Men som du säger får alltid räkna om det när kompisar frågar! Ja jag använder oxå alltid sjökort när jag paddlar (Large scal chart 1:25 000)

/Janne
 
Så jävla onödigt med knop, för alla räknar ju ändå om det till kilometer i timmen för att på riktigt fatta vad hastigheten är.

Knop är bra för att få en uppfattning om över/under deplacementfart, använder man sjökort använder man skalorna för distansminuter etc.

Idag använder många landGPS som inte har omställning till knop. Därtill använder många landkartor med kilometerskalor.

Alla andra på sjön slänger sig med sjötermer, så varför inte prata samma språk? Så helt jävla onödigt tycker inte jag att det är med knop.
 
Jag paddlar i knop, räknar distans i sjömil och använder sjökort där ute. Sen räknar jag om till kilometer osv för att en del av mina bekanta ska förstå.

1 sjömil (distansminut) = 1852 meter
1 knop = 1 sjömil på en timme = 1,852 km/h
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
hassex Filmtajm Praktiskt Komposit test Paddling allmänt 1
almkvist HPB Test Paddling allmänt 1
sweden_faltboot Usel konsument test utemagasinet Paddling allmänt 21
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.