Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Men då var det i en kajak som var långsammare än tidigare!

Jag tror dock jag känner igen det fenomenet. Mitt kapell har blivit tajtare rund magen också! Måste skaffa lite nya schyssta grejor, det är trist när materialet inte riktigt möter upp föväntningarna!
 
Human Powered Vessels Speed Records

Här går det snabbt men det handlar väl mer om paddlaren än kajaken då de paddlar ICF racer.

Dicipline Event Name Time Avg. Speed(knots) Avg. Speed(km/h)

K-1 Men Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Busto Fernández Manuel 02:32:55 7.41 13.73

K-1 Women Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Introini Elisabetta 02:51:23 6.61 12.25

K-2 Men Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Larsen-Fjeldheim 02:23:30 7.9 14.63

K-2 Women Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Csay-Szonda 02:34:58 7.31 13.55

C-1 Men Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Bednar Pavel 02:57:19 6.39 11.84

C-2 Men Final - 35 Km Marathon Championship - Zamora 2002 Csabai-Gyore 02:45:47 6.84 12.67

K-1 Men Finale - 200m Szeged 1992 Olivier Lasak 00:00:33:980 11.44 21.18

K-1 Women Finale - 200m Milano 1994 Birgit Schmidt 00:00:38.970 9.98 18.48





Länk: http://www.unold.dk/paddling/articles/hpvspeedrecords.html
 
Jo, Siven har faktiskt blivit en aningen långsammare i år men det är väl inget som märks för oss vanligt dödliga direkt - känns fortfarande som en mil framför..

Själv har jag varit nere på 22.50 på samma bana med min gamla campingbåt. Visserligen 50 cm smal men med skädda och ordentliga packutrymmen. Vilket gör ca 11.6 km/h - på Dalsland sjönk det till ca 10 km/h..
Min nya båt är något snabbare men rätt mycket verkar som sagt bero på paddlaren också tyvärr.. Upplevde att tiderna sjönk ett par, tre procent sen jag gick över till vingpaddel, men det kan nog finnas lite till att hämta med bättre teknik.

/ Ulf
 
Jo, Siven har faktiskt blivit en aningen långsammare i år men det är väl inget som märks för oss vanligt dödliga direkt - känns fortfarande som en mil framför..

Själv har jag varit nere på 22.50 på samma bana med min gamla campingbåt. Visserligen 50 cm smal men med skädda och ordentliga packutrymmen. Vilket gör ca 11.6 km/h - på Dalsland sjönk det till ca 10 km/h..
Min nya båt är något snabbare men rätt mycket verkar som sagt bero på paddlaren också tyvärr.. Upplevde att tiderna sjönk ett par, tre procent sen jag gick över till vingpaddel, men det kan nog finnas lite till att hämta med bättre teknik.

/ Ulf

Och nu måste vi ju alla köpa samma båtar som Siven och Ulf så blir vi också lika snabba... Eller?

Imponerande!
 
Jo det är ju det som är det fina med paddling man kan köpa sig till framgång. Det är i alla fall lätt att tro det. Men det finns dock några krux man måste lägga in i ekvationen den ena är ju att min kajak tycks ha blivit långsammare över vintern och således har en dalande formkurva risken förefaller överhängande att den som köper en likadan har otur och får ett exemplar som är ännu långsammare det andra är att Ulf har byggt sin kajak själv och säljer varken ritningar eller kajaken.

Men jag har några tips Markus Oscarsson och Anders Gustavsson har de just nu snabbaste kajakerna i Sverige så kolla om du kan köpa loss någon av dem.
 
Jo det är ju det som är det fina med paddling man kan köpa sig till framgång.

Ja, man kan köpa in sig på ett par hjälpryttare så kan man vinna många minuter på DKM+.

Man hör sällan talas om lagpaddling, men liksom i cykling finns mycket att vinna på detta i tävlingar som DKM och TDG. Elitkanotister bildar ju ofta sin egen grupp, men för motionärerna blir det mer slumpmässigt ifall man lyckas hitta någon jämnbördig. De som kört många tävlingar kanske vet vilka medtävlare de skall försöka få häng på.

Det där med att köpa "snabba" kajaker är som att köpa färskvara. Den kajak jag köpte av Siven har tappat formen totalt. Den ligger inte i närheten av 7.7 knop på 4 km. Tänkte först reklamera den, men börjar se framsteg med ett nytt träningsprogram som jag utvecklat åt den. Får se om den kommer snitta 6.7 knop på min rundbana till hösten.
 
.. Tänkte först reklamera den, men börjar se framsteg med ett nytt träningsprogram som jag utvecklat åt den. Får se om den kommer snitta 6.7 knop på min rundbana till hösten.

Jag hoppas komma ner i 6.5 knop med den nya båten under sommaren, men de där sista tiondelarna är grymt sega! Håller dessutom på att försöka lära mig hänga på våg bättre - vilket inte var så aktuellt med skäddabåten direkt..

Och jag kan också rekommendera tävlingar som del av träningen. Vi har börjat med en handicaptävling Malmö runt varannan tisdag som har blivit jättepopulär. Alla kan vara med utifrån sina förutsättningar och det är sk-tkul att ligga och kriga om sekunderna - och sen stå och bortförklara sig, alternativt trakassera medtävlarna, runt korvgrillningen efteråt.. :)

/ Ulf
 
Det är alltid kul om man får ihop ett gäng som "kör på" lite tillsammans. Ligga på våg och försöka hänga snabbare kajaker utan att "dö" i armarna är mycket roligare än långa ensampass tycker jag iallafall. Ni som kört DKM+ på 6 timmar, ligger ni och kör på med stenansikte hela tiden eller blir det lite snack med grannen på vågen? Är det bara minuterna som räknas eller finns det något mervärde under dessa 6 timmar? Just nu sitter jag och fokuserar på att inte använda lågt stöd ;)
 
... Ni som kört DKM+ på 6 timmar, ligger ni och kör på med stenansikte hela tiden eller blir det lite snack med grannen på vågen? Är det bara minuterna som räknas eller finns det något mervärde under dessa 6 timmar?..

Näe, tvärtom.. I den psykologiska krigsföringen ingår att se så oberörd ut i alla lägen - aldrig visa att man egentligen tar i så det svartnar framför ögonen. Så lite trevligt mellansnack och hurtiga kommentarer piggar alltid upp!

Däremot fick jag höra av Siven (på fullt allvar misstänker jag..) att den 2 min långa pisspausen i Gustavsberg var helt onödig - det finns betydligt bättre ställen att göra sånt på, eller i, rättare sagt..
Men så långt har jag inte kommit än - och dom har pump i sina båtar.. :)

/ Ulf
 
Jo kajaken kan bli mycket snabbare med rätt träningskompisar de är ju så sociala varelser de där små båtarna :)

//Vad skulle dkm vara utan trashtalk och psykningar i stil med "nu är det bara 54km kvar och du ser redan trött ut" och "det är inte konstigt att du ser trött ut på ett normalt lopp hade du varit i mål för en timme sedan"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
hassex Filmtajm Praktiskt Komposit test Paddling allmänt 1
almkvist HPB Test Paddling allmänt 1
sweden_faltboot Usel konsument test utemagasinet Paddling allmänt 21
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.