Takräcken och lastning för ensampaddlare...

Tack så mycket thure.

Jag har tänkt till en början att köpa en billig, kort kajak, dels pga att jag har begränsat med plats att ha den på samt så vet jag inte om mitt intresse kommer bli större/mindre ju längre tid som går.

Denna kajak: http://www.biltema.se/ProductImages/37/medium/37-089_m.jpg

"Max. last: 110 kg. Längd: 265 cm. Bredd: 75 cm. Vikt: 19 kg"


Gäller fortfarande samma räcken m.m för denna korta kajak?

Mvh
 
Tack så mycket thure.

Jag har tänkt till en början att köpa en billig, kort kajak, dels pga att jag har begränsat med plats att ha den på samt så vet jag inte om mitt intresse kommer bli större/mindre ju längre tid som går.

Denna kajak: http://www.biltema.se/ProductImages/37/medium/37-089_m.jpg

"Max. last: 110 kg. Längd: 265 cm. Bredd: 75 cm. Vikt: 19 kg"


Gäller fortfarande samma räcken m.m för denna korta kajak?

Mvh

Jag rekommenderar att du i stället hyr kajak alternativt går med i någon klubb/Friluftsfrämjandet och då får tillgång till såväl kunskap som (för det mesta) bra kajaker av olika typer genom klubb/uthyrare/förening. Då slipper du stök med att köpa lastbågar, köpa kajakhållare för att sen montera bågar och hållare och slutligen lasta kajaken.

Dessutom är jag rädd att den glädje de flesta som börjar upptäcker i paddlingen går om intet när du paddlar en 265 lång och 75 cm bred kajak. Den har förmodligen inte så mycket gemensamt med vad du finner i en mer "normal" kajak.

Den kajak du tittar på ska enligt uppgift inte bara ska vara en lämplig förstakajak utan också lämpa sig utmärkt som såväl surfkajak som för lättare forspaddlingar. Det blir många i sig svårförenliga egenskaper som Biltema lyckats kombinera i den konstruktionen... Min åsikt är att den är mer av en badleksak än en kajak och om det verkligen är att paddla kajak du är ute efter att prova på så kanske du inte ska lägga pengar på en sådan. Även om den är billig är det ett antal tusenlappar du kommer ha lagt när du köpt den "kajaken", paddel, flytväst, lastbågar, hållare, remmar etc.
 
Jag ska bara ha den för att paddla lite i sjön, inga forspaddlingar med denna :)

Kajaken+Paddel+Kajakhållare kostar sammanlagt 3500kr.

Jag vet att denna inte kommer ge mig samma upplevelse, men den verkar vara perfekt för just mig efter jag sökt runt lite och läst folks recensioner.
 
jag håller med rija. Du har inte sagt så mycket om budget etc, men förstår att du letar billigt.
Utan för mycket mer pengar så kan du i så fall titta på http://www.vitudden.com/kayak_17_se.php Discovery från Seabird. Antagligen mer än dubbelt så mycket kajak.

Jag hyrde kajak de 2 första åren jag var intresserad och modellintresset ändrade sig radikalt under denna tid. Sedan köpte jag. Å andra sidan riskerar du inte att förlora så mycket pengar på ditt förslag, men kanske paddelintresset..
 
Gunnar: Hur är den kajaken att fiska ifrån? Verkar inte ha så mycket plats kvar för eventuell fångst etc.

Mvh
Det finns andra kajaker att fiska från om du inte vill ha fisk i sittbrunnen. Men de kostar lite mer. Jag fiskar inte utan rollar och paddlar mest dagtur. Om ditt intresse är fiske och från kajak blir det en typ av kajak. Är det att få med sig lite saker,paddla några timmar och kanske en övernattning så är det antagligen en helt annan typ. Så inriktning blir ju lite avgörande för de råd du önskar och får.
 
Var någonstans kan man köpa en sådan SeaBird Discovery? Ifall jag hittar internetshoppar ser jag inte vart dom finns i affär, det skulle vara guld om det fanns något i varberg/falkenberg.

Ifall någon vet om något sådant ställe där får dom gärna skriva det.

Mvh
 
Har letat i flera timmar nu men har ännu inte hittat någon seabird discovery i vare sig göteborg, borås, varberg eller falkenberg när jag sökt runt. Är det meningen att man ska beställa via nätet eller vad är det frågan om?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.