Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Alox är alltid fina! Här är en speciell Pioneer med damascusblad och sax. En favorit! Lite hårdare blad än vanliga vic.
 

Bilagor

  • IMG_7674.jpg
    IMG_7674.jpg
    71.4 KB · Visningar: 918
  • IMG_7676.jpg
    IMG_7676.jpg
    73.6 KB · Visningar: 910
Och den senaste i Alox från Vic här. Ett betydligt sämre grepp än förlagan, men möjligen snyggare.
 

Bilagor

  • victorinox-hunter-pro-m-alo.jpg
    victorinox-hunter-pro-m-alo.jpg
    98.1 KB · Visningar: 872
  • 14854d555b5a76d5093fc0767b264c71.jpg
    14854d555b5a76d5093fc0767b264c71.jpg
    56.5 KB · Visningar: 861
Senast ändrad:
Eggslutet underlättar slipning vettu😉

Alox är ok snyggt, men inte praktisk praktiskt på något sätt egentligen. Här är orginalet, med ett betydligt mer funktionellt grepp.
 

Bilagor

  • bmc-094103.jpg
    bmc-094103.jpg
    30.1 KB · Visningar: 805
En sista fråga innan champagnekorken flyger och året tar slut, vi har inga mosaic pins-tillverkare i forumet? Tänkte göra ett personligt knivhandtag åt brorsan. Är ute efter typen som Balatsky gör, med ”figurer” snarare än rör i olika konstellationer. Figurerna jag söker är antingen en snöflinga/iskristall eller stjärntecknet Leo, och de ska helst vara runt 6mm i diameter, inte mer än 8.
Passar på att önska alla ett Gott Nytt År!
 
Hm, minnet lär inte bli bättre med tiden ;). Har samma problem...

Jodå, kniven bör kunna hänga med så länge du inte utsätter den för allt för mycket fukt. Här är min kniv. Samma modell som din med 125 mm långt blad:

Jag har en exakt likadan som jag köpt på den gamla traditionella järnaffären i mitten på 80 talet

/A
 
En sista fråga innan champagnekorken flyger och året tar slut, vi har inga mosaic pins-tillverkare i forumet? Tänkte göra ett personligt knivhandtag åt brorsan. Är ute efter typen som Balatsky gör, med ”figurer” snarare än rör i olika konstellationer. Figurerna jag söker är antingen en snöflinga/iskristall eller stjärntecknet Leo, och de ska helst vara runt 6mm i diameter, inte mer än 8.
Passar på att önska alla ett Gott Nytt År!
Balatsky-liknande skapelser kan vara svåra att hitta inrikes ;). Enklare pins kan nog de flesta knivmakare pula ihop.

Gott Nytt tillbaka till dig och alla andra här!!

~Paul~
 
Ända sedan Mikael W visade upp sina Rogue har jag letat efter en. Rätt nöjd med den jag hittade. Tyckte dock att skaftet behövde en mer ”antik” look.

9f33076c7dc28b9280cb3b4331f7e148.jpg


6b1cb1a55e0fd58d3b3485db075cce81.jpg


Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.