Nackdelar med grönlandspaddel

Den största nackdelen är att du inte kan paddla lika snabbt med en grönlandspaddel som du kan med en vingpaddel. Om någon påstår något annat så beror det antagligen på att de har en vingpaddel som inte är anpassad för dem (för stora tunga blad och/eller för lång).

Jag är förvånad att så många havspaddlare hittar på egna sanningar när det gäller vad som är den effektivaste paddeln, hur man ska paddla tekniskt etc. I bilindustrin t.ex. följer man noggrannt utvecklingen inom Formel 1 för att se vad som kan anammas till vanliga personbilar... Men bland havspaddlare är det få som lånar ideér från tävlingskanotister.

Hmm. Har själv nyligen övergått från vinge till grönlandspaddel för havs-/långfärdspaddling (använder fortfarande vinge för motionspaddling). Och jag kan inte annat än vara lite nyfiken vad du baserar påståendet att det går fortare med en vinge. Beror ju givetvis på situationen -- talar vi om en tävlings-/motionspaddlare i lätt och snabb kajak, eller talar vi om "ekonomisk lunk" i tungt lastad långfärdskajak? Jag är villig att tro att vingen är bättre för det ena ändamålet, men havspaddlare är väl oftare intresserade av det andra.

Nu må det erkännas att min vingpaddel ju definitivt var för stor för mina havspaddlingsändamål (dimensionerad för tävling), men jag jag har ganska svårt att tro att en mindre vinge skulle vara så mycket bättre än GP:n. Men jag är givetvis alltid villig att lära mig nytt, och som före detta tävlingspaddlare är jag inte alls främmande för att att hämta intryck från tävlingspaddlingen -- kanske du kunde bjuda på en länk till den där noggrant utförda, vetenskapliga undersökningen där man jämför vingpaddlar med GP:n? (För det var väl inte bara en "egen sanning" från din sida du baserade ditt påstående på?)

Annars tycker jag inte man skall överdriva skillnaden mellan vingar och GP:n för mycket. Förut hade jag -- utan egentlig rationell anledning -- en uppfattning om vingar och GP:n som ett slags motsatser (med europapaddeln i mitten). Men efter några månader med GP:n har jag ändrat uppfattning; nu ser jag mer vingpaddeln och GP:n som bara lite olika variationer på samma tema, optimerade för olika behov.

I övrigt kan jag konstatera att personbilar ser ganska annorlunda ut än F1-bilar. Och det med god orsak -- en F1 bil skulle inte vara någon praktisk personbil. Det som fungerar bäst för tävlingsändamål, fungerar inte alltid bäst i andra sammanhang.
 
Har en mkt liten å lätt vinge när jag paddlar "tung" hafskajak å en lite större vinge när jag paddlar min lättare motionslåda! Båda paddlarna är exakt likadana bara bladstorleken som skiljer!
För mig funkar detta perfekt ;)

/Janne
 
Havspaddlare är en ganska bred benämning. Gruppen rymmer allt från fikapaddlare till fartsökare och skumätare.
Vore intressant att höra för och nackdelar för respektive paddel av någon som kan hantera båda.

Även om jag ser många kanotister med GP är det ändå sällan jag ser någon som lyckas få fart på sin kajak. De som lyckas, ser inte ut att behöva någon vingpaddel för att få tillräcklig fart på sin kajak.
 
Denna tråden engagerade visst. Många inlägg och ovanligt många som tittar.
Läste en del i tråden innan jag insåg hur gammal den var.
mitt inlägg kanske anknyter till frågan hos trådskaparen.
Jag paddlar själv mest med europapaddel, men jag brukar försöka ge GP:n en chans då och då. Tycker som framkommit att man accelererar lite långsammare, men när man väl fått fart är det ingen större skillnad. Paddlar inte nån racing utan mer turpaddling. Jag upplever dock GP:n som mer "osäker", har betydligt lättare att få felskär, det händer mindre när man ska styra, backa osv. Dvs. Om det blir lite vågor och vind litar jag inte på den.
Rollar o annan lek funkar minst lika bra m GP:n
Min åsikt är väl den att en europapaddel kan man sätta i händerna på vilken nybörjare som helst, medan en GP kräver lite mer av sin användare, och jag har nog för lite vana ännu. Jag tycker GP:n är funkis på många sätt, men jag är inte såld på den.
Om jag kan paddla lika bra med GP:n så är det väl en grej att kunna paddla lika bra med low tech, men jag kanske är lite för lat för att ge den en riktig chans. Det funkar ju bra med europapaddeln för mig
Jag försöker paddla med bålvridning, låter paddeln röra sig i "liggande 8:a" så att bladet rör sig ganska mycket utåt, med vinklade blad som Björn beskrivit.
Har någon fler tips på hur man ska komma fram till större trygghet med GP:n? Är det bara övning som gäller? Finns det någon bra intruktionsvideo, (som efterlystes tidigare i tråden)?

MVH Lars
 
Hmm. Har själv nyligen övergått från vinge till grönlandspaddel för havs-/långfärdspaddling (använder fortfarande vinge för motionspaddling). Och jag kan inte annat än vara lite nyfiken vad du baserar påståendet att det går fortare med en vinge. Beror ju givetvis på situationen -- talar vi om en tävlings-/motionspaddlare i lätt och snabb kajak, eller talar vi om "ekonomisk lunk" i tungt lastad långfärdskajak? Jag är villig att tro att vingen är bättre för det ena ändamålet, men havspaddlare är väl oftare intresserade av det andra.

Nu må det erkännas att min vingpaddel ju definitivt var för stor för mina havspaddlingsändamål (dimensionerad för tävling), men jag jag har ganska svårt att tro att en mindre vinge skulle vara så mycket bättre än GP:n. Men jag är givetvis alltid villig att lära mig nytt, och som före detta tävlingspaddlare är jag inte alls främmande för att att hämta intryck från tävlingspaddlingen -- kanske du kunde bjuda på en länk till den där noggrant utförda, vetenskapliga undersökningen där man jämför vingpaddlar med GP:n? (För det var väl inte bara en "egen sanning" från din sida du baserade ditt påstående på?)

Annars tycker jag inte man skall överdriva skillnaden mellan vingar och GP:n för mycket. Förut hade jag -- utan egentlig rationell anledning -- en uppfattning om vingar och GP:n som ett slags motsatser (med europapaddeln i mitten). Men efter några månader med GP:n har jag ändrat uppfattning; nu ser jag mer vingpaddeln och GP:n som bara lite olika variationer på samma tema, optimerade för olika behov.

I övrigt kan jag konstatera att personbilar ser ganska annorlunda ut än F1-bilar. Och det med god orsak -- en F1 bil skulle inte vara någon praktisk personbil. Det som fungerar bäst för tävlingsändamål, fungerar inte alltid bäst i andra sammanhang.

Vetenskapliga undersökningar, nej. Men empiriska undersökningar däremot. Det räcker ju med att kolla topp tre på säsongens alla stora HAVSKAJAK-tävlingar, där stora och tunga havskajaker används, för att kunna konstatera att ingen GP används av dessa medaljörer. Det är uteslutande vingpaddlar...
 
Jag lyckas då inte kombinera tekniker så jag kan hantera både plattpaddel och pinne. Välj paddel och få det gjort.
Jag är rätt bra på att ta till mig teknik, ändå tog det fyra månader att bli någorlunda med pinne.
Allt gör jag bättre med pinnen, vilket förstås beror på att jag bara paddlar med den sen ett år tillbaks.
 
Vetenskapliga undersökningar, nej. Men empiriska undersökningar däremot. Det räcker ju med att kolla topp tre på säsongens alla stora HAVSKAJAK-tävlingar, där stora och tunga havskajaker används, för att kunna konstatera att ingen GP används av dessa medaljörer. Det är uteslutande vingpaddlar...

Nå, det är ju ett ganska starkt indicium, måste jag erkänna. Men jag vill forfarande framhålla skillnaden mellan att komma fram möjligast fort, kosta vad det kosta vill ("köra med tända efterbrännkammare"), och mest ekonomiska marschhastighet. Här har gjorts jämförelse med bilar; låt mig jämföra med skridskor. Med hockeyskridskor kan jag skrinna fortare än med långfärdsskridskor (förutsagt att isen är jämn och slät), men vid lugn och jämn lunk är hastigheten med långfärdsskridskorna högre. (Det säger kanske mer om min teknik än respektive skridskor, men min poäng är nu hur som hellst att topphastighet och mest ekonomisk marshhastighet är olika saker, och det som är bäst för det ena inte alltid är bäst för det andra). Jag är nog villig att tro att vingar är bäst till tävlingspaddling, men för den som vill hålla hyfsad fart trots låg ansträngningsnivå, tror jag grönlandspaddeln är ett utomordentligt alternativ.
 
Vad som är effektivast måste ju vara helt avhängigt bl.a. följande parametrar:
- Hur långt som ska paddlas
- Vilken hastighet som ska hållas
- Paddlarens fysik

Låt oss ta några olika exempel.

Tänk er Siven på DKM. Jag tror inte han skulle kunna hålla samma hastighet med en GP även om han så ägnade 5 år åt att bara paddla med en GP. Således är det per definition energieffektivast för honom att köra med vinge i de hastigheterna.

Tänk er nu en otränad person som ska paddla HBB så fort som möjligt. Att få en bra HBB tid handlar inte om att paddla fort, utan om att kunna mala på i ett relativt långsamt tempo många timmar per dag ("bevis": om du kan hålla 8km/h i 12 h per dag sätter du nytt rekord på HBB), i alla väder, med mycket packning, och sedan vakna upp relativt fräsch dagen efter. Eftersom en GP är betydligt mer skonsam än en vinge så är det med stor sannolikhet snabbare för en otränad person att paddla med GP om man ska göra personbästa på HBB.

Någonstans mitt emellan dessa två extremer ligger sanningen för oss vanliga paddlare.

Själv föredrar jag vinge av flera skäl, bl.a. tycker jag den är energieffektivare av det enkla skäl att den alltid 'hittar rätt'´i vattnet utan att jag lägger energi på det. Dessutom får jag i princip aldrig felskär med en vinge, inte ens när jag är slutkörd.

Men till min nästa HBB paddling är min plan att använda både vinge och GP. Vilken jag väljer att använda för dagen kommer då bero på väder, vind och hur mycket kroppen har brakat ihop. Bra väder, fräsch kropp = vinge. Kämpigt väder, trasig kropp = GP. Förhoppningsvis kommer bägge teknikerna sitta i ryggmärgen tills dess.

Kontentan är att både vinge och GP är energieffektivast, det beror helt på hur man ska paddla och vilka förutsättningar man har (tror jag iaf ;))
 
Vetenskapliga undersökningar, nej. Men empiriska undersökningar däremot. Det räcker ju med att kolla topp tre på säsongens alla stora HAVSKAJAK-tävlingar, där stora och tunga havskajaker används, för att kunna konstatera att ingen GP används av dessa medaljörer. Det är uteslutande vingpaddlar...

Vänta bara, Orust runt 2010, då j-vlar ska jag visa vad som går att göra med en snabb kajak och en GP :)

/Mattias
 
Vad som är effektivast måste ju vara helt avhängigt bl.a. följande parametrar:
- Hur långt som ska paddlas
- Vilken hastighet som ska hållas
- Paddlarens fysik

Låt oss ta några olika exempel.

Tänk er Siven på DKM. Jag tror inte han skulle kunna hålla samma hastighet med en GP även om han så ägnade 5 år åt att bara paddla med en GP. Således är det per definition energieffektivast för honom att köra med vinge i de hastigheterna.

Tänk er nu en otränad person som ska paddla HBB så fort som möjligt. Att få en bra HBB tid handlar inte om att paddla fort, utan om att kunna mala på i ett relativt långsamt tempo många timmar per dag ("bevis": om du kan hålla 8km/h i 12 h per dag sätter du nytt rekord på HBB), i alla väder, med mycket packning, och sedan vakna upp relativt fräsch dagen efter. Eftersom en GP är betydligt mer skonsam än en vinge så är det med stor sannolikhet snabbare för en otränad person att paddla med GP om man ska göra personbästa på HBB.

Någonstans mitt emellan dessa två extremer ligger sanningen för oss vanliga paddlare.

Själv föredrar jag vinge av flera skäl, bl.a. tycker jag den är energieffektivare av det enkla skäl att den alltid 'hittar rätt'´i vattnet utan att jag lägger energi på det. Dessutom får jag i princip aldrig felskär med en vinge, inte ens när jag är slutkörd.

Men till min nästa HBB paddling är min plan att använda både vinge och GP. Vilken jag väljer att använda för dagen kommer då bero på väder, vind och hur mycket kroppen har brakat ihop. Bra väder, fräsch kropp = vinge. Kämpigt väder, trasig kropp = GP. Förhoppningsvis kommer bägge teknikerna sitta i ryggmärgen tills dess.

Kontentan är att både vinge och GP är energieffektivast, det beror helt på hur man ska paddla och vilka förutsättningar man har (tror jag iaf ;))

Nja, Om du säger bara "energiavgivande", eller ännu hellre "mer effektfullt" kan jag se en möjlighet att hålla med. Men att kalla det energieffektivast får mig att vilja protestera villt. I jämförelsen med bilarnas värld skulle man med ditt resonemang kunna säga att en dragster är energieffektivare än en cykel om den kommer fram på 400 meter fortare än cykeln. Det är inte sant. Den har mer effekt, den är snabbare på sträckan, men det finns ingenting i det som är kopplat till energieffektiv. Den har i själva verket förbrukat en massa mer energi, och för att vara energieffektiv skall den förbruka relativt sett lite energi för samma uppgift.

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.