Erfarenhater av Jubilee, Millennium och Shadow

Staffan

Gäst
Jag funderar på att skaffa någon av dessa kajaker men har ännu inte hört så mycket om någon av dom. Det förefaller att vara tre lättpaddlade kajaker med bra sjöegenskaper, men vad tycker de som har provat ?
 

Jonasgillenstrand@telia.com (Jonas Gillenstrand)

Gäst
Rekommenderar Jubilee

Hej Staffan..


Själv så äger jag en Nordkapp Jubilee.. sedan snart ett år tillbaka...


Valet av kajak är naturligtvis individuellt.. och dina framtida behov är natruligtvis avgörande..


För mig som gillar långfärder... så har Jubileen bra packutrymmen som räcker för långa turer.. Det enda negativa skulle kunna vara att Jubileen har två små runda packluckor... och bara en stor packlucka.. vilket medför att viss utrustning bara kan packas i det bakre större skottet.. ev i sittbrunnen... Men packluckorna är dom bästa som jag sett på marknaden.. inget krångligt system som är känsligt utan bara gummiluckor som håller helt tätt... Dessutom är dom lätta och ta på och av.. även med en hand.. vilket underlättar om man vill kunna använda det sk fikaskottet under längre överfarter...


Sitsen i Nordkappen är en av dom få som jag lyckats att sitta i och paddla i över 8 timmar utan att få träsmak....ett för mig mycket viktigt och bra resultat..


Att göra en sk eskimåsväng.. är heller inga problem.. då man sitter skönt med gott stöd för knäna genom den lilla sittbrunnen... samtidigt som baksargen inte är i vägen när man vill luta sig tillbaka...


Utvecklingen från Nordkappen (som jag tidigare paddlat) med att bla sätta på en skädda.. fungerar utmärkt.. själv föredrar jag skädda gentemot roder.. men det kan ju vara en smaksak.. Skäddan har en liten barnsjukdom då den i fullt utfällt läge får en vobbeleffekt då skädda boxen är aningen förstor..denna känns tydligt genom kajaken när man paddlar.... dock bara i helt utfällt läge.. Går dock att åtgärda ..


Packlinor för kartor och reservpaddel mm.. 'är väl uttänkta och ger många bra valmöjligheter... kvaliten på alla deltaljer är stor.. och hela kajaken känns rejäll...


Jubileen går mycket bra i sidvind och helt ok i medvind... i höga motvindsvågar kan den ibland få en tendes till att slå.. men inget större problem..


Kajaken känns lättdriven... är inte den snabbaste men håller en mycket god hastighet ändå..


Att kajaken sedan är mycket vacker att se på gör det hela inte sämre....


Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min kajak.. och har bland annat paddlat runt vänern förra året och kommer att paddla runt sverige denna sommar..... i nämda kajak..


Vad det gäller dom andra kajakmodellerna så har jag tyvärr ingen erfarenhet av dom


Mvh Jonas Gillenstrand
 

mats.jansson@mbox325.swipnet.se (mats jansson)

Gäst
Rekommenderar prov paddling

Hej.
Det ända rätta är att prova de olika kajakerna
och helst hyra dem över en helg, så att du får
till fälle att känna dem i den miljö och med den
utrustning som du vanligt vis tar med dig.
Mats Jansson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.