Baidarka-sits

  • Trådstartare lars.andersson@mbox446.swipnet.se (Lasse Andersson
  • Start datum

lars.andersson@mbox446.swipnet.se (Lasse Andersson

Gäst
Visst är min Baidarka Explorer underbar att paddla, men sitsen och min bakdel är inte de allra bästa vänner. Jag har en enligt egen och andras bedömning en ganska normalformad rumpa för en ung man. Trots detta trycker den bakre sitskanten rätt hårt på skinkornas övre del - vinkeln är för "brant". Jag funderar på att plocka fram såg, plast och fixa till eländet, men undrar först om någon annan har erfarenheter från liknande problem. Förslag på lämplig lösning?


/Lasse
 
Sitsen för skålformad

Jag har försökt olika varianter med min Baiderka utan att tillgripa sågen, med begränsad framgång. Den bästa lösningen jag hittils kommit på är att låta det liggunderlag som jag har på botten av kajaken vintertid fortsätta tvärs över sitsen. Givet att viker den dubbelt över sitsen, kommer jag inte ned i gropen. Jag slipper både fram- och bakkant och kommer dessutom lite högre upp, vilket passar mig väl. Jag tror att det är oundvikligt att man kommer högre upp om man inte bygger om sitsen. Mindre liggunderlag fungerar fast inte lika bra. Luftdyna av typ Thermarest hjälper inte så mycket, eftersom sitsen är så skålformad. Bästa lösningen är nog att ersätta sitsen (eller kanoten!).


Förutom sitsen, håller jag med om att det är en bra kanot. Den är inte till för att paddla fort, då finns det bättre kanoter. Den är lättdriven i vanlig marschfart och beter sig bra i de flesta väderförhållanden.


Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.