Kajakbygge

Hej alla kajakpaddlare!


Jag är intresserad av att komma i kontakt med andra sjävbyggare. Jag har börjat ett bygge i oktober och hoppas bli färdig till sommaren! Jag bygger med granlist och epoxi.


Hälsningar Lage.
 
Jag bygger också

Jag håller på med ett bygge. Granlist och epoxi. Modellen heter Kavat. Ritning och byggbeskrivning enl. Björn Thomasson.
Jag har kommit så långt att jag ribbar däcket och är nästan klar med det.
Hör gärna av dig.


//Lars i Gävle
 

209753 (Patrik jonson)

Gäst
Untitled

Jag har bygt en Modell som heter enland med ritningar och material från Wermlandia kanoter


Hör gärna av dig


Patrik i Gävle
 

jonas@sandhem.com (Jonas Hagström)

Gäst
Trä - Polyesterbygge

Hallå självbyggare!
Har senaste vintern konstruerat och byggt en fururibbor/polyesterkajak, mest lik VKV Lisa till skrovformen, men endast 3.64 lång. Den passar barn mellan 6 - c:a 11 år (25 - 40 kg paddlare plus 10 kg last). För att inte få rätt vikt har jag använt självhäftande målarremsor istället för glasfiberduk. Resultatet blev bra, och "sötare" kajak är svårt att tänka sig. Möjligtvis tycker ungarna att den är något rank. Ska försöka scanna in en bild på den i veckan.
 

drejare@algonet.se (Olle)

Gäst
Untitled

Hej
vad kul med flera sjölvbyggare . Jag har håller på med min 4.de kajak, har inte kommit så långt med den, men det räcker att den är klar till i sommar.
Tideigate har jag byggt två st granribb/epoxiy varianten och en ply-wood/epoxy, enligt sy-lima metoden.
Kålla gärna någrabilder på dom två första
här: http://www.algonet.se/~drejare/ollesks.htm


Vore kul med ett nätverk för oss hobby kajak byggare .
Olle
 
Luckor

Jag tittade på dina bilder och såg att du gjort luckor på kajaken. Hur har du löst det? Håller de tätt?


Ett nätverk för oss självbyggare tycker jag låter bra. Hur åstadkommer man det på bästa sätt? Här på utsidan eller via mail-listor kanske.


Mvh,
Lars
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hans Friedel)

Gäst
Untitled

Hejsan


ett annat tips är att köpa lucklås från VKV dom är billiga och enkla att montera bygger man ett 3-4mm däck kan man sätta en ply sarg på insidan av däcket för att skruva i. använder man 4mm ply till luckan passar en Värnamo kronlist 5x10 jättebra limma ihop listen med snabblim. Luckan bygger man enklast genom att täcka hålet i kanoten med 30-40mm breda lister, tejpa fast listerna mot skrovet. Täck sedan med glas och såga rent


Jag håller på att sliter med min hemsida den borde snart vara färdig jag skall kolla om man enkelt kan lägga till någon lista eller liknande så att vi som inte har köpe kanoter kan hålla kontakten


PS jag har för mig att det finns bild på mina luckor på adressen nedanför


Hasse
 

pellekock@hotmail.com (Pelle)

Gäst
Hemmabygge

Har också byggt en gran/epoxy canadensare modell singoalla/björn Thomassen funkar utmärkt för en veckotur med hyfsat strippad packning. Håller på med en havskajak modell Isfjord också Thomasson design
forum för hemma byggare vore en bra idé
 

wermlandia@mail.bip.net (Jan-Eric Bodin)

Gäst
Trä/polyester

Polyesterbör man undvika tillsammans med trä. Polyestern tillåter en viss genomsläppning av vatten, som tränger in i träkärnan och kommer inom ett par år att orsaka röta, vilket är tråkigt på en vacker båt där man lagt ned mycket arbete. Epoxi av god kvalitet bör användas då den ej tar upp vatten. Ett alternativ främst till plywoodkanoter är polyvinylester, men med hänsyn till arbetsmiljön bör epoxin NM 275 användas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.