Kajakincident

Klara sig själv

Det känns knepigt, men jag får ett intryck att vi är på väg in i en bubbla där vi tror att 1) det finns alltid mobiltäckning och 2) går det fel ringer man "någon" ???? Är vi i Sverige på väg att bli trygghetsnarkomaner? Om man går runt med kajaken skall man för fan inte börja telefonera! Vad skall frun, barnen eller ens SSRS gör åt det??? Man skall givetvis se till att tömma och komma upp i kajaken!!!! Har ni inte övat tidigare så är det dags nu! Några ytterst få klarar eskimåsväng. Vi övriga förlitar oss på pump och flottörer och det funkar jävligt bra även i kallt vatten, jag vet för jag har övat! Bäst är självklart med torrdräkt när det är kallt! Öva och lär! Om man åker skridskor och plurrar börjar man väl inte ringa man ser till att komma upp och byta kläder. Samma med kajak!!!
 
Knussla inte med säkerheten

Det har varit intressant att läsa den här tråden. Tack till alla som skrivit. Själv bestämde jag mig tidigt för att inte knussla med säkerheten. Den har fått ta tid och pengar i anspråk. Ändå lär jag nytt hela tiden. För mig var det viktigt att kunna njuta av ensampaddling så jag har varit glasögonsmurfig nog att ta reda på tips om säkerhet och sedan följt dem. Tack vare det har jag kunnat undvika obehagliga och potentiellt farliga upplevelser och kunnat paddla som jag velat.
 
Man skal selvfølgelig ikke kle seg for å bli liggende i vannet i all evighet, det ville jo som regel bli sykt varmt å padle i. Men å være kledd for å havne plutselig i vannet (hva er et norsk eller svensk ord for immersion?), sånn at man ikke får kuldesjokk, er slett ingen dum ide.

Jeg har et par sjekk-spørsmål før jeg legger av gårde.
"Har jeg testet og vet at jeg kan berge meg selv i disse forholdene?" er ett av dem.
"Er jeg villig til å risikere å havne i vannet med denne vann- og luft-temperaturen med denne påkledningen?" er et annet.

Det har skjedd at jeg har endret plan eller påkledning på grunn av at jeg har fått "nei" til svar (fordel om man svarer seg selv så ærlig man kan...), mer enn én gang.

En kar jeg kjenner pleier å sitere en annen kar. "Jeg har aldri vært så god til å padle som jeg var da jeg var fersk." Noe sånt. Det ligger mye visdom i det, om man ser selvrefleksjonen.
 
Barlast

En risk med korta turer över dagen är att kajaken är i stort sett eller helt tom. En tom och lätt kajak blir alltid vingligare då den reagerar snabbt på vågor och vindbyar, snabbare än vad man som paddlare kanske hinner reagera. Vid kortare turer har jag själv, förutom ett ombyte, alltid med några PET-vattenflaskor och fyller dem på plats och lägger i skotten fram och bak (jämt fördelat). Toma flaskorna är lätta att släpa på till och från startstället! Tycker att de flesta uthyrare slarvar svårt med den här detaljen. En kajak med 3-6 kg barlast blir också mycket lugnare och trevligare att paddla, så att man kan njuta av paddlingen utan att behöva vara på helspänn för att parera vågor.

Förutom flottör mm som nämnts ovan så har på senare år också en slags stigbygel tagits fram och som i kombination med flottören på paddeln gör att man med nästan ingen armstyrka kan "kliva upp" på kajaken och ta sig ned i sittbrunnen. Bra för äldre och/eller om man blivit ordentligt nedkyld.

I övrigt är övning och åter övning bästa försäkringen mot katastrofer! Men när utetemperaturen i luft och vatten nu på hösten gör att man gärna tar det en annan dag... så rekommenderar jag starkt att anmäla sig till någon basängträningskurs med kamraträddning och eskimåsvängsträning. (Föreningar, klubbar och uthyrare brukar ordna det då och då). Att lära sig eskimåsvängen, upplevde jag, är ungefär som att lära sig cykla, attans svårt i början och man fattar ingenting, men efter några bassängpass börjar det ta sig och plötsligt funkar det! Och sedan dess verkar svängen sitta för min del.

Dock har jag aldrig behövt använda den, utan största nyttan med den där kursen för 20 år sedan var att att min förmågan att parera oväntade krängningar i kajaken blev tränad och det har använts mer än en gång!
 
Eskimåsväng är olika görligt i olika kajaker / sittbrunnar.

En av de detaljer som jag inte trivs med i min nuvarande förstahands turlåda VKV Offshore.
Men med flottörer och rör bakom sittbrunnen är det en mer en hyffsad kompromiss mellan bekvämlighet och säkerhet.

Thure
 
Eskimåsväng är olika görligt i olika kajaker / sittbrunnar.

En av de detaljer som jag inte trivs med i min nuvarande förstahands turlåda VKV Offshore.
Men med flottörer och rör bakom sittbrunnen är det en mer en hyffsad kompromiss mellan bekvämlighet och säkerhet.

Thure

Jag är positivt förvånad över hur snabbt och säkert jag är åter i sittbrunnen mha VKV flottörer i "Fischer Edition" på min Seagull. Den stora sittbrunnen gör att man åker ur snabbt och kommer i snabbt igen. Dessutom ger den stor bekvämlighet när man skall äntra och lämna kajaken vid trickiga stränder Sen kan man ju jobba fint med benen under paddling
 
Nu är det försommar igen och solen skiner, men det dröjer länge innan det blir varmt i vattnet.

Jag hoppas att min incident från förra året hjälper någon att tänka till...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.