Att snöra eller inte snöra, det är frågan...

Rune E´s finfina metod var dock inte lika kristallklar för min dimmiga hjärna, men jag antar att det är mer flytkraft än man tror i en kolfiber- pagaj? Metoden är ju rätt lik en flottörräddning utan flottör.

/Marcus
Jag tror tekniken fungerar lika bra med en tyngre grönlandspaddel i trä. Man får inte mycket flytkraft med knappt halva paddeln i vattnet.
Det handlar nog mest om en dynamisk stabilitet. Paddelbladet långt ut från rotationscentrum har en dämpande effekt på hastiga rörelser
 
I mina trakter är det i princip omöjligt att paddla med en kompis, åtminstone motionskajak 3-4 gånger i veckan. Finns ingen klubb, känner bara 2st kompisar med kajaker (ej motionskajaker, och så har de väldigt mycket annat att göra). Jag har aldrig träffat på någon annan i kajak när jag själv paddlat. Har inte sett en enda kajak i vatten i de här trakterna överhuvudtaget förutom mina egna och kompisarnas de 3 gånger jag haft sällskap i år. Jag har träffat tre st som säger sig ha kajaker. Då paddlar jag ofta från badplatser med rätt mycket folk. Nä, här är paddling en väldigt ensam syssla. Skulle jag bara paddla när jag har sällskap skulle det inte blivit 57 turer den här säsongen utan det skulle bara ha blivit 3. Blir inte mycket motion på det. Så ni som har möjlighet att paddla med kompisar, var väldigt tacksamma över den lyxen! Men för att anknyta till det teknikern skrev så vore det nog väldigt dumt att bara förlita sig på att någon kompis ska rädda en.

Lyfta upp fören för att tömma ur vatten? Lyfter inte en del av kajaken om jag inte står i botten, för då åker jag obönhörligt under vattnet själv. Testat både med och utan väst. Nä, det enda som fungerar är att trycka ner aktern. Klättra upp sidledes är lika omöjligt. Kommer INTE upp helt enkelt. Inte utan att trycka ner hela relingen, och allra värst är det med flytväst (har använt bara våtdräkten sedan det blev varmt i vattnet). Är det grunt så jag får stöd från botten går det, men då kan jag ju lika gärna gå in på ännu grundare vatten och kliva i på normalt vis.

Jag har aldrig plurrat. Kajaken är lite otäck om det går vågor, så det första jag gör är att undvika sjögång. Kolla väderleksrapporten. Blåser det så får man välja antingen älven, paddla på läsidan eller rakt mot/med vågorna. Finns många ställen att välja på, så någonstans brukar det alltid gå att paddla motionskajak här även när det blåser rätt friskt.

Men jag kan väl medge att jag har funderingar på en stabil havskajak att kunna ta till när det blåser, eller för att kanske någon gång ibland åka ut till kusten och följa med på organiserade turer där jag själv inte väljer rutt.
 
@ P-E

Jag har en kompis som enbart motionspaddlade ensam, ungefär som du. Men i ganska skvalpiga vatten. Hans kajak var nog stadigare än din men han var ändå lite i samma sits som du. Han kunde helt enkelt inte rolla, kajaken var dessutom 40 år gammal och hade inga vattentäta skott.
Jag frågade hur han bar sig åt om/när han plurrade. Det hade aldrig hänt (på 40 år!) så han hade först lite svårt att inse problemet. Men han hade ju blivit äldre och förstod väl att risken att välta fanns, samtidigt som chansen att ta sig upp minskade. Orken att simma iland bogserandes en kajak minskade ju också.
Jag rådde honom att prova en surfski, efter 40 år kunde han väl kosta på sig en ny kajak.

Han provade och köpte en Nordic Kayaks Fusion och en torrdräkt av tunnaste modell (Ursuit MPS, Multi Purpose Suit). Han har lärt sig att ta sig upp och han köpt sig lite tid i vattnet. Kajaken/surfskin är rankare än hans gamla kajak men snabbare/roligare. Självräddning fungerar mycket bättre. Det blev ju en del ofrivilliga bad innan han vant sig vid surfskin så lite övning blev det också. Med torrdräkten blev säsongen längre och hela hans paddling blev säkrare.

mvh thomas
 
Poängen med mina tidigare inlägg kanske jag har varit otydlig med dvs:

1. Det behöver inte alltid vara nödvändigt att kravla runt på kajakdäcket för att kunna komma i efter ett plurr.

2. Vet man vart man kan belasta kajaken så kan man låta bli att skada den. Även om den är mycket vekt byggd.

3. Kajaken går att tömma smidigt genom att pressa ned aktern och rotera om skottet medger.

Oftast tycker jag många krånglar till saker allt för mycket dvs skall ha en förbaskad massa utrustning som oftast är överflödig med lite sunt förnuft tex massor av snören, västar, nödraketer, torrdräkt, pump, frystorkad mat, GPS, pontoner, flottörer och annat skit.

Regel nr 1 borde vara att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver. En regel som täcker de flesta kajaker och större delen av paddel säsongen.

Denna regel kan ju de flesta tycka vara självklar men tydligen är den inte det alla gånger.

Sedan är det ju naturligtvis fantastiskt att man kan med kunskaper i teknik tex roll och cowboy och införskaffande av material öka på marginalerna vad gäller nyttjandet av kajaken.

Att förlita sig på att kamrater skall kunna rädda är lite vanskligt då även deras hälsa kan riskeras, men naturligtvis hjälper man sin kajak kompis så gott det går om inte annat så kan ju en kamrat larma.

Föresten om någon missat vem David är, så njut av denna underbara video med Svensk anknytning: https://www.youtube.com/watch?v=PJQVlVHsFF8

/K
 
Oftast tycker jag många krånglar till saker allt för mycket dvs skall ha en förbaskad massa utrustning som oftast är överflödig med lite sunt förnuft tex massor av snören, västar, nödraketer, torrdräkt, pump, frystorkad mat, GPS, pontoner, flottörer och annat skit.
Jomenvisst! Så känner jag också. Men det är mera en känsla inte något tyckande för min del.

Regel nr 1 borde vara att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver. En regel som täcker de flesta kajaker och större delen av paddel säsongen.
Det här var jag tvungen att läsa 3 gånger innan jag förstod hur genial regeln är. Jag vill gå ett steg längre och påstå att den gäller ALLA kajaker och HELA paddelsäsongen.

Men det är ju först när man börjar lägga in värden på rådande vattentemperatur, på sträckan att simma för att nå land, på egen simkunnighet och analysera konsekvenser av att lämna kajaken, som man kan se en riskbild för ett givet tillfälle.


Tack videon med David, vilken högteknologisk produktion! :)

mvh thomas
 
Regel nr 1 borde vara att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver.

Hmm... jag prioriterar nog högre att man ska kunna ta sig till land med kajaken, på ett eller annat vis.

En kall septemberkväll under en tur i yttre skärgården värmer det inte så mycket att man klarade av att simma till närmaste kobbe om varma byteskläder, dricksvatten, mat, telefon, tält, nödraketer mm. blev i kajaken som flöt förbi kobben...
 
Det här var jag tvungen att läsa 3 gånger innan jag förstod hur genial regeln är. Jag vill gå ett steg längre och påstå att den gäller ALLA kajaker och HELA paddelsäsongen.

mvh thomas

Det gäller nog inte för mig o min havskajak iaf. Jag simmar otroligt långsamt (o då håller jag ändå rätt bra fart när jag simmar inomhus i bassäng utan torrdräkt) o blir rätt fort nedkyld av vattnet. Jag tror att de flesta fungerar ungefär som jag o skulle tycka att det var väldigt jobbigt att simma.

Nä jag vill kunna se till att jag fortast möjligt kommer upp i kajaken istället för att hela tiden paddla så att paddeln slår i land. På det sättet undviker jag nedkylning, kommer vidare o har fortfarande kvar alla mina bra-o-ha-grejer som jag har i kajaken.
 
Det gäller nog inte för mig o min havskajak iaf. Jag simmar otroligt långsamt (o då håller jag ändå rätt bra fart när jag simmar inomhus i bassäng utan torrdräkt) o blir rätt fort nedkyld av vattnet. Jag tror att de flesta fungerar ungefär som jag o skulle tycka att det var väldigt jobbigt att simma.

Nä jag vill kunna se till att jag fortast möjligt kommer upp i kajaken istället för att hela tiden paddla så att paddeln slår i land. På det sättet undviker jag nedkylning, kommer vidare o har fortfarande kvar alla mina bra-o-ha-grejer som jag har i kajaken.

Visst har du rätt men då har du ju börjat sätta värden på din simkunnighet osv och då blir det ju en situation som har en tydligare riskbild.

Som Kåre formulerat regeln: "att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver" täcker den ju faktiskt även icke paddelsäsong. Det väsentliga är ju att, väldigt allmänt uttryckt, tas sig iland från att ha legat i vattnet. Det är alltså formuleringen som jag tycker är genial. Men man kan ju inte använda den till något praktiskt. Flum alltså enligt min mening.

mvh thomas
 
Et sätt är ju att träna simning med torrdräkt som en del av motionsturen, vilket jag gör (och ibland till vittnenas förskräckelse). Med rätt teknik så bogserar man ledigt en badbrygga (jodå, jag har gjort det ett antal gånger också). :)

Varför jag simmar? Ja varför inte? All motion och allsidig träning är ju utav godo och min kassa rygg har aldrig mått så bra som efter en paddeltur kombinerad med en sträcka ryggsim.

*Och, jodå, man blir rejält varm även om man får kryssa mellan isflaken ibland. *
 
Visst har du rätt men då har du ju börjat sätta värden på din simkunnighet osv och då blir det ju en situation som har en tydligare riskbild.

Som Kåre formulerat regeln: "att kunna lämna kajaken och simma till land i rådande vattentemp om nöden kräver" täcker den ju faktiskt även icke paddelsäsong. Det väsentliga är ju att, väldigt allmänt uttryckt, tas sig iland från att ha legat i vattnet. Det är alltså formuleringen som jag tycker är genial. Men man kan ju inte använda den till något praktiskt. Flum alltså enligt min mening.

mvh thomas

Nu tror jag inte att jag är vare sig en bra eller dålig simmare. Rätt medelmåttig tror jag. Säkert bättre på "naturnära" simning är de som lärt sig simma i bassäng (o fortsatt m bara det) då jag är uppvuxen vid sjö o lärt mig simma i alla sorters väder.

Det jag vill säga är att det är lätt att tro att man orkar simma längre än vad man egentligen orkar.
 
Som vanligt vrids det och vänds samt tolkas det man skriver på ett sätt som är svårt att förutse.

Jag menar ju naturligt vis inte att det skall skrivas någon regel i någon helig skrift utan bara att det går att ha denna regel för personligt bruk dvs skiter det sig på något sätt så kan man i alla fall lämna kajaken och simma iland i värsta fall och var den gränsen går är ju högst personligt och beroende på ett antal faktorer. Det kan ju handla både om km och m vilket kanotisten själv får avgöra efter bästa förmåga och erfarenhet.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.