kajakköp??

Jag tänkte höra vad som skulle passa som en nybörjarkajak. Jag är en ganska vältränad och tung kille. Vet inte om det spelar så stor roll.Har tänkt att paddla i stockholms skärgård under några dagar eller någon vecka i stöten. Skulle vara tacksam för lite tips om kajaker och vad som är tänkvärt för en nybörjare.
 
Kajakköp? - Arctic

I stället för att ge standardsvaret som finns att läsa på ett flertal ställen här på listan att prova först, tänkte jag ge ett konkret förslag.


Arctic från Kanotbryggan är en otroligt välbyggd och dessutom billig kajak. Den beter sig "snällt" i normala förhållanden, och är rimligt lättdriven. Den passar dessutom bra för lite större personer.


Jonas
 

kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson)

Gäst
Välj Grönlandskajak!

Hej Viktor!
Du kan komma till Strömstad och byga din egen Grönlandskajak. Den blir skräddarsydd, alltså efter dina kroppsmått och andra förutsättningar (paddelvana mm.). Du och jag och andra kursdeltagare hjälps åt att bygga varsin kajak. Kajakerna blir smäckra, slutstabila, lättdrivna, och lättsvängda. Men man kan givetvis modifiera egenskaperna, tex. mer "lång-kölad" dvs. snabbare och mer långfärdskajak än "kort-kölad" och mer "lek-bar". Kajaken byggs enligt grönländsk byggmetod; i trä, canvas, hampa och alkyd/linojefärg.
Man kan säga att kursdeltagaren bokstavligen syr sin egen havskajak. Ingen hantverksvana krävs på kursen.


Håller den? Tja, på Grönland, (och på andra håll i Arktis) där stränderna är steniga och det blåsiga havet är fullt med driv-is, så har den hållit i tusen år.
Mer info. på Kosterfjordens Kajakbyggeri
Pl. Risäng 5147, 452 97 STRÖMSTAD, tel. 0526-24022
www.geocities.com/byggkajak/
 

wermlandia@mail.bip.net (Jan-Eric Bodin)

Gäst
Träkajak?

Du kan även välja en kajak byggd enligt trä/epoxi/glasfibermetoden. Du har möjlighet att köpa färdig kajak, byggsats eller färdigställa en under en byggkurs i vår verkstad. Byggkurserna pågår året om.
Se paddling/byggsidan "Att bygga sin egen Stripkajak",
www.kajak.nu samt www.wermlandia.net.
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Artic jajamensan

Tommy Landéns (Kanotbryggans) Artic är en väldigt trevlig kajak som borde passa dom flesta, kajaken är stadig och trygg och förhållandevis lättdriven (som redan sagts). Man sitter även synnerligen bra i kajaken. Tommy är ju även en väldigt säker byggare (och konstruktör) att han sedan bygger kajakerna mitt i Stockholm måste ju vara förträffligt för köparen.


Det känns lite grand som Tommy har svårt mot sina mer argsinta kolleger vilket är synd för det är en fin kajak (det här får jag inte betalt för att säga jag säger det ändå)


Hasse
 

niklas.nolemo@rsa.ericsson.se (Niklas)

Gäst
Fler förslag

Det finns otaliga modeller som skulle kunna passa. Jag är själv ny på det här, och tänkte berätta vilka modeller jag ska prova. Millenium (Artisan) är ganska stabil och lättpaddlad. Garkast är en lite udda (snyggast av alla enligt mitt tycke) och den är mycket stabil. Gott om utrymme för en stor paddlare, och extremt mycket packutrymme. Om man vågar sig på en lite "svårare" kajak direkt, så får du säkert också plats i en Viviane. Så fort isen försvunnit, så ska jag testa dessa tre, och jag föreslår att du gör detsamma om du inte redan bestämt dig. Anledningen till att jag valt just dessa är att jag också är ganska lång och tung. 183/87 och att jag vill ha en förhållandevis snabb kajak.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...