Akta er för Grönlandspaddlar!!! Hårda och mjuka fakta.

  • Trådstartare kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson, Kosterf
  • Start datum

kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson, Kosterf

Gäst
Jag läser mycket intressant om grönlandspaddlar på denna sida, och det är hemskt roligt att veta att detta enkla men sofistikerade redskap hamnar i fler händer. Både Sten och jag själv skrev i tidigare inlägg att paddeln bör vara tunn, detta för att ge en viss "snärt" innan paddeln lämnar vattenytan. Stens paddel är för "#*&%¤!" lång. Men den har snärt!!! Å det är gott "sug" i den.
Men tunn Paddel medför naturligtvis att man för säkerhets skull bör ha med sig en lika bra extra paddel. Den är lätt åtkomlig ifall man äger en grönlandskajak, men svårare att handha på en "modern havskajak".
Paddeln skall vara kortare än man tror! Fast det är klart, ni som paddlar "yoghurtbägare" och glasfiberpråmar måste ju ha långa paddlar för att nå ner till vattnet.


Grönlandspaddeln (på grönl. paatit)är utvecklad för extremt lättdrivna kajaker med (OBS!) låga fördäck. Detta gör att en paddlare i modern,(läs högvälvd, högsitsig, högstävad, högljudd mm.) kan komma att uppleva kajakpaddeln som ineffektiv och direkt obekväm. Grönländska jägare hade enligt H.C Pedersen aldrig någon resevåra med sig ut på jakt. Den paddel man drog till sjöss med skulle man lita på, den fick inre gå av! Man hade en kort paddel, och ett platt däck som medförde en effektiv teknik. Jörgen Daorana, kajakbyggare från Thule, sa mig att det viktigaste kravet på en paddel, pautik(på thuledialekt ), från hans trakter var att den skulle vara "lydlös"!


Många av de sk. grönlandspaddlar jag ser på marknaden endast vackra att se på, men de är enligt min mening för hårda, och för tunga - "tröga" som döda gäddor i en levande sjö. Skall man då få tag i en bra paddel så vekar det enda sättet vara att, såsom Sten skrev tidigare, tillverka den själv.


Tack för ordet skriver
Håkan, Kajakbyggare och Vägledare i Naturligt Friluftsliv.
Kosterfjordens Kajakbyggeri tillhandahåller
Kajakbyggarkurser, friluftskurser och paddelmakarkurser
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Tjena Håkan

Hej Håkan


Angående paddlar, när man läser Addneys bok så står det ju att den absolut vanligaste paddeln var en enkel paddel finns en cool bild på sidan 200 av en käck eskimo med enkel paddel. Många av kajakerna med baidarka stuk är ju faktiskt både breda och höga.


Personligen tror jag att många av dom dubbel kajaker som finns på marknaden skulle vinna på att paddlas med enkel paddel


En till grej hur får man plats med fötterna i en kajak med så låga fördäck som endel eskimo kajaker har? När jag ritar mina kajaker försöker jag givetvis göra ett så lågt fördäck som möjligt. Men jag vill ju också få in ett bra fotstöd så att jag kan ta ett så bra stöd som möjligt. Utan ett bra fotstöd tycker jag att det kan kännas ostabilt ibland


Hasse Friedel "Appelsinlåde ritare"


http://privat.kantzovska.se/friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo 10 Riktigt hårda paddlingar Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.