Polaren?

Fredrik

Gäst
Äger du en Buccaneer Polar?


Skriv och berätta vad du tycker!


mvh, Fredrik.
 

uiltom@infolind.educ.goteborg.se (Tomas)

Gäst
Att falla vid första ögonblicket

Jo jag är ägare av en Buccaneér Polar och föll pladask vid första paddelturen. Jag hade under ett antal månader provat flera olika märken och modeller, men fann att jag inte kände mig riktigt nöjd. Att jag satt fel, balans och stabilitet inte kändes bra, paddlingsegenskaper som inte motsvarade mina förväntningar. Så var det ända till jag provade Polaren första gången. Helt plötsligt kändes allt rätt och jag bestämde mig väldigt snabbt att en Polar vill jag ha. Kanske gick det för fort, men jag har å andra sidan inte ångrat mig.
Dom egenskaper jag tycker om med Polaren är:
- Livlig och följsam, att primärstabiliteten är förhållandevis låg och det gör att den svarar snabbt på dina egna kroppsrörelser. Detta skapar en bra balans och följsamhet. Sekundärstabiliteten är högre och du känner tydligt ett "stopp" när du når gränsen innan kajaken vill gå runt.
- Den är lättmanövrerad och genom att luta kajaken kan du svänga på "en femöring". Kul att paddla nära strandlinje och klippor för att utforska. Personligen tycker jag det är bra att slippa roder. Med skeddans hjälp är ändå kajaken kursstabil och jag har aldrig haft problem oavsett väder att hålla kursen.
- Vattenkänsla, Polaren ligger lågt i vattnet, lägre än storasystern (den vanliga Buccaneérn) och lägre än många andra kajaker. Viktigt med ett kapell som sluter tätt. (Jag hade ett som läckte...)
- Bra sittkomfort. North Shore verkar lägga ner mycket energi på att komforten ska vara bra på sina kajaker. Jag har i princip inte behövt ändra något i sittbrunnen för att ha behaglig och "tajt" sittkomfort.
Några nackdelar då?
- Kanske är den inte riktigt lika snabb som vissa andra kajaker när Polarens längd är 5 m. Medelhastighet är nog samma som de flesta andra kajaker, men att ligga och pressa blir tungt.
- Packutrymme är mindre än många andra kajaker (t.ex. Icefloe, Artisan...), men med en viss planeringen är det inga problem.
- Om du är lång kan Polaren vara för liten (jag är själv 177 cm)


Tja, vad mer att säga? Ja självklart ska du paddla den och även pröva andra kajaker för att jämföra. Kajaker är väldigt personligt efter smak och behov och vad som är bra för en person är dåligt för en annan. På sätt och vis är detta bra att man inte kan skapa listor på den bästa eller sämsta kajaken utan att det är den personliga upplevelsen som bestämmer.


Lycka till med ditt kajakköp


Tomas Mjörnheden
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...