Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Idag var sista gången tills i höst som jag använde torrdräkt. Eftersvettades i en timme...

Om man kör träningspass eller gillar att paddla i högt tempo så blir det inte komfortabelt med torrdräkt i det varma väder vi har nu. Kanske bättre att hålla sig nära land eller paddla i sällskap.
Men det är fortfarande väldigt kallt i vattnet. Det blir kompromisser.

Jag hänger inte undan torrdräkten helt. Jag tycker att det går bra att packa ihop den hyfsat kompakt.
För min del känns det klart befogat att ha med den på långturer även sommartid. Det är ganska ofta mulet (det går inte att förneka att det är klart jobbigt med svart klädsel i sol) och inte alltid värmebölja. Vid överfarter eller lite öppnare vatten tar jag helst på den, speciellt om jag är ensam.
Sen seglar jag min kajak också och då rör man sig inte så mycket men kapsejsar lättare. Redan vid 6-7 sekundmeter är det ganska spännande, särskilt vid lite byig vind.

Jag hoppas torrdräkten utvecklas vidare och gärna särskilda sommarvarianter, ljusa färger, korta ärmar, korta ben, tunnare, lättare, tajtare och ännu bättre andas-egenskaper. Lite billigare kunde dom gärna vara också.
 
Konstfiber luktar inte - det gör däremot gammal svett. Det finns några som hävdar att ylle inte luktar liksom det finns det finns material i några dyra syntetställ som håller lukt borta. Då handlar det om en kemisk reaktion vilket innebär att reagensen/katalysatorn förbrukas. Även om det då inte luktar så är det lika äckligt - tvätta er och kläderna istället ;-)

OT har det varit redan länge, så vi fortsätter...

Det är sant, ren torr konstfiber luktar inte nämnvärt illa, det gör inte heller ren svett, men svetten behöver inte ens vara gammal för att vissa syntetkläder börjar stinka hur man än tvättar sig själv eller kläderna. Och stanken är inte vad jag anser vara typisk svettlukt. Behandlade syntetställ tenderar förlora sin luktmotverkande effekt efter några tvättar men det gör inte ylle, och på långfärder har man inte alltid samma möjligheter till tvätt, så jag använder numera alltid naturmaterial närmast huden på långfärder. Syntet använder jag på kortare motionsrundor där stanken inte har någon större betydelse och bykmaskinen står i beredskap hemma. Svett i dålig syntet luktar radikalt mycket mer än svett i ylle, och svetten blir gammal på en timme. Svettas man mycket och ofta minskar svettlukten då svettets konsistens ändrar, men klart att man då också får tvätta sig ofta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.