Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation


Ja, verkligen tjusig! Letar efter ett årtal men jag är väl för hungrig så att jag inte kan fokusera ordentligt. Inser i och med denna karta att det är starka krafter i farten på Utsidan som jobbar hårt för att få dalen till något annat än Láddjuvággi. ;) Nåja, fortfarande så diskuterar sakkunniga fjällexperter huruvida vissa namn verkligen borde vara dem som står på kartan idag. Vi har säkert inte sett den sista ändringen än. I exempelvis Darregájsse vid Kvikkjokk har två toppar nyligen bytt plats. Vem som är ytterst ansvarig för denna omvälvande rockad har jag ingen aning om.
 
Ja, verkligen tjusig! Letar efter ett årtal men jag är väl för hungrig så att jag inte kan fokusera ordentligt. Inser i och med denna karta att det är starka krafter i farten på Utsidan som jobbar hårt för att få dalen till något annat än Láddjuvággi. ;) Nåja, fortfarande så diskuterar sakkunniga fjällexperter huruvida vissa namn verkligen borde vara dem som står på kartan idag. Vi har säkert inte sett den sista ändringen än. I exempelvis Darregájsse vid Kvikkjokk har två toppar nyligen bytt plats. Vem som är ytterst ansvarig för denna omvälvande rockad har jag ingen aning om.

Ha, ha, jag är egentligen inte motståndare till att kalla den Láddjuvággi även om det kanske låter så ;).


Jag gör egna kartor så jag kan skriva dit vilket namn jag vill och nu var jag nyfiken på vad jag borde skriva här. Alla andra platser har jag helt okritiskt anammat Lantmäteriets namn på.
 
Det som på de äldre kartorna benämns Siellavagge är rejält smalare än Láddjuvagge öster därom. Siellavagge skulle kunna vara just en smalare del av huvuddalen.

Det som gör det eventuellt lite svårare begreppsmässigt är att så många sidodalar avknoppas från Láddjuvagge och går över till Tjätkavagge.
Dels Singivagge men också avstickare NV och SV från pasströskeln på ca 830 möh i väster. Den lägsta övergången är rakt västerut från pasströskeln. Jag kan köpa att den sist nämnda sträckningen kallas Láddjuvagge hela vägen till Singistugorna. Men vad säger samerna?

Thure
 
Det som på de äldre kartorna benämns Siellavagge är rejält smalare än Láddjuvagge öster därom. Siellavagge skulle kunna vara just en smalare del av huvuddalen.

Det som gör det eventuellt lite svårare begreppsmässigt är att så många sidodalar avknoppas från Láddjuvagge och går över till Tjätkavagge.
Dels Singivagge men också avstickare NV och SV från pasströskeln på ca 830 möh i väster. Den lägsta övergången är rakt västerut från pasströskeln. Jag kan köpa att den sist nämnda sträckningen kallas Láddjuvagge hela vägen till Singistugorna. Men vad säger samerna?

Thure

Jag försöker kolla med samerna.
 
Karolinas karta

Finns med i STFs resehandbok för Norra Lappland, utgiven 1932. (andra upplagan) Med angivande att den är hämtad från Svenska Turistföreningens Atlas över Sverige. I första upplagan, utgiven 1921 finns den ej med.

/B
 
Jag roade mig med att kolla en gammal BD6 med tryckår 1983. Där är namnet "Ladtjovagge" tryckt söder om Kebnekaise fjällstation (följer i princip 600m ekvidistansen på fjällsidan i syd) och centrerat mer åt väster som tydlig hänvisning till att dalen både öster och väster om fjällstationen bär det namnet.
 
Kommer jag ihåg det ska jag leta i fjällklubbens arkiv då jag kommer dit om 1,5 vecka. Har en del gamla generalstabskartor där också. samt gammal litteratur.

Christian
 
Lantmäteriet har historiska kartor på nätet så jag kollade Generalstabskartan från 1889. Där står namnet längre väster ut och är böjt så att det följer den södra sidan av dalen vilket i så fall visar att namnet gäller hela vägen.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-03-02 kl. 09.56.18.jpg
    Skärmavbild 2019-03-02 kl. 09.56.18.jpg
    38.7 KB · Visningar: 252
Intressant vad olika skuggningar kan göra skillnad. På denna gamla karta ser ju den breda delen mindre bred ut i förhålllande till den omtvistade delen än vad de gör med modern skuggning
 
Gamla kartor i all ära, men det finns många fel i dem. Intressant att se vad de säger är det likväl. Exempelvis Generalstabskartan 1890 som gäller för bl a Darregájsse innehåller gott om skillnader i namnen. Bland annat förväxlingar mellan två namn, missuppfattningar om hur namnet egentligen ska vara samt namn som inte längre används idag. LM lägger säkert pussel ungefär som vi gör här för att hitta den riktiga (=ursprungliga?) namnformen. Tidigare hade man en referensgrupp bland samerna som nog hade sista ordet i frågan, men jag vet inte om det fortfarande är så. För lulesamiska namn är språkkonsulenten en mycket tung röst. Kanske är det rentav han som till slut bestämmer ifråga om ortnamnen för det lulesamiska området. Vem som är LM:s expert för de nordsamiska områdena vet jag inte.
 
Finns med i STFs resehandbok för Norra Lappland, utgiven 1932. (andra upplagan) Med angivande att den är hämtad från Svenska Turistföreningens Atlas över Sverige. I första upplagan, utgiven 1921 finns den ej med.

/B

Och i den omarbetade utgåvan från 1948 finns kartan också med, samt bifogad beskrivning.

Mvh Filip
 

Bilagor

  • F82819C3-6680-4C52-9C1C-293A20DD5157.jpg
    F82819C3-6680-4C52-9C1C-293A20DD5157.jpg
    81.3 KB · Visningar: 190
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Rekå dalen Fjällvandring 1
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.