Durlings led

Hej!

Jag och en vandrarkompis sitter och planerar sommarens tur, tanken är att vi ska gå Durlings led upp på keb i mitten av augusti med start vid Singistugan. Vi skulle även vilja passa på att fiska lite när vi väl är på plats.

Det jag då funderar på är hur man tar sig lättast till Singisstugan? Eller finns det något bättre ställe att börja på om man vill gå Durlings led? Vi kommer att färdas med bil.

Sen undrar jag också om någon har tips på bra fjällfiske i närheten av Singisstugan/keb? Vi kommer att tälta så vi är inte beroende av Singisstugan utan kan vandra iväg en bit för att hitta bra fiske.
 
Hej!


Det jag då funderar på är hur man tar sig lättast till Singisstugan?


Den är ju 2 dagar från Nikkaloukta, det är väl närmaste startpunkt.
Sen som Thure skriver, tältar ni finns det bra platser i Singivagge. Mer specifikt, när ni kommer upp i dalen och korsar vattendraget som kommer ner i dalen jämte Durlings led, finfina gräsytor

Christian
 
Hej!

Jag och en vandrarkompis sitter och planerar sommarens tur, tanken är att vi ska gå Durlings led upp på keb i mitten av augusti med start vid Singistugan. Vi skulle även vilja passa på att fiska lite när vi väl är på plats.

Det jag då funderar på är hur man tar sig lättast till Singisstugan? Eller finns det något bättre ställe att börja på om man vill gå Durlings led? Vi kommer att färdas med bil.

Sen undrar jag också om någon har tips på bra fjällfiske i närheten av Singisstugan/keb? Vi kommer att tälta så vi är inte beroende av Singisstugan utan kan vandra iväg en bit för att hitta bra fiske.

Om ni startar i Vakkotavare så tar det också ungefär två dagar till Singi. Det är betydligt lugnare på leden att gå den vägen. Tälta i Singivaggi som du har fått tips om tidigare.
 
Helikopter går skytteltrafik mellan nikka och keb konstant. Det kan man tycka vad man vill om. Men det betyder också att för 800kr kan man flyga tidigt till keb och sen gå till singi och vara framme samma dag som man startar.
 
Jag uppfattade frågan som att det handlade om vandring, men vill man så går det att boka helikopter hela vägen till Singi.
 
Hej!

Slänger in ett alternativ till:

Tälta lite längre in i Singivagge och gå genaste vägen upp mellan Vierranvarre och Singipakte, dvs rakt norrut från Singijavrrit. Jag vill minnas att jag höll mig väster om jokken hela vägen upp. Håll lite till höger allra längst upp så kommer ni förbi på sidan om en liten hylla som ni annars hade behövt klättra/scrambla uppför några meter.

Mvh F
 
Tar och använder mig av den här tråden till min egen fråga (känns dumt att starta en ny).

Är det någon som har traskat uppför Keb med full packning för att sedan ta Durlings led ned & vidare? Tips? Värt mödan? Vi startar vid Nikka och ska vidare till Abisko. Det är mest min vandringspartner som vill ha en "utmaning" och göra något annat. Har redan gått Abisko > Nikka med en misslyckad bestigning av Keb.
 

avslutad210712

Gäst
Tar och använder mig av den här tråden till min egen fråga (känns dumt att starta en ny).

Är det någon som har traskat uppför Keb med full packning för att sedan ta Durlings led ned & vidare? Tips? Värt mödan? Vi startar vid Nikka och ska vidare till Abisko. Det är mest min vandringspartner som vill ha en "utmaning" och göra något annat. Har redan gått Abisko > Nikka med en misslyckad bestigning av Keb.

Jag har gått i motsatt riktning med full packning utan problem. Lämnade packningen nere i kaffedalen under själva toppturen. Har också mött ett antal som gått med full packning i samma riktning som Ni funderar på.
 
Jag har gått i motsatt riktning med full packning utan problem. Lämnade packningen nere i kaffedalen under själva toppturen. Har också mött ett antal som gått med full packning i samma riktning som Ni funderar på.

Då känns det ju absolut som en trevlig variation att ta Durlings led vidare.
Vad vägde din packning in på om man får fråga?
 
Tar och använder mig av den här tråden till min egen fråga (känns dumt att starta en ny).

Är det någon som har traskat uppför Keb med full packning för att sedan ta Durlings led ned & vidare? Tips? Värt mödan? Vi startar vid Nikka och ska vidare till Abisko. Det är mest min vandringspartner som vill ha en "utmaning" och göra något annat. Har redan gått Abisko > Nikka med en misslyckad bestigning av Keb.

Jag har gjort det och kan inte rekommendera det till någon annan. Bättre att göra Keb-bestigningen till en dagstur.

/ F
 

avslutad210712

Gäst
Då känns det ju absolut som en trevlig variation att ta Durlings led vidare.
Vad vägde din packning in på om man får fråga?

Den gången vägde den ungefär 23 kg när jag startade i Katterat. Att jag kommer ihåg det beror på att det var min första vandring med en nyinköpt ryggsäck och även ett nytt enmanstält. Lättare såklart när jag kom fram till Kebnekaise eftersom jag ätit upp en del mat. Tältade i Singivagges västra mynning så jag hade inte alltför många km eller höjdmeter i benen när jag kom fram till Kaffedalen. Skillnad på båda de sakerna när man kommer från andra hållet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martor Durlings led Fjällvandring 11
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
Crill Tips på led Fjällvandring 14
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Wolf25 Led Tysfjord till Ritsem Fjällvandring 16
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
lejon Kebnekaise via Dürlings led? Fjällvandring 6
laurentiusweg rabots led? Fjällvandring 1
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sevärd led Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...