Abonnemang Spot SPT?

Jeg bor på Norsk side av grensen, mot Värmland og bruker spot på turer i skogene her hjemme. Jeg hadde et uhell på en planlagt 10 dagers tur langs grensen i et svært øde skogsområde for noen år siden. Jeg falt i bratt terreng og benet ble sittende fast mellom noen stener. Området var uten mobildekning. Heldigvis fikk jeg foten løs og greide å ta meg til et høydedrag med mobildekning.

Denne gangen gikk det bra, men familien kjøpte en SPOT som jeg nå bærer med meg på alle turer.

Hvordan dekningen er i Norge og Sverige skal jeg ikke si noe bestemt om. Jeg bruker ikke SPOT til tracking, men jeg sender OK meldingen daglig og de har alltid kommet fram.

Til nå har jeg brukt Spot på mange sykkelturer og fotturer, både i skogen og høyfjellet som Jotunheimen og Hardangervidda uten at den har feilet.

Ps! Jeg har aldri testet den lengre nord enn Trondheim i Norge.
 
Jag är lite skeptisk till spot. Ett privat företag i ett annat land skall först avgöra om jag behöver hjälp eller ej, sedan skall de kontakta sos och meddela att en av deras kunder troligen behöver hjälp. Risken för utebliven insats ser jag som stor...

Sedan läste jag någonstans att om inte larmcentralen tar det på allvar så har de egna privata bolag att ring ut, vilka skulle det vara i Sverige? Känns som att det möjligen kan vara så i t.ex. usa men inte i Sverige.

Om inte tracking är nödvändig skulle jag personligen förespråka en plb, då går ju larmet direkt till landets officiella räddningsorgan.

Jag känner lite folk inom sos, skall nog fråga dem om de känner till spot och i så fall hur de resonerar kring den.
 
Det oroar jag mig inte över. Den används världen över och vi lär inte ha sämst räddningstjänst. Kan de skicka ut folk för att oroliga släktingar i Finland ringer så lär de skicka ut folk på ett bekräftat nödanrop.

Om man nu köper nyare produkt så finns ju dessutom möjligheten till tvåvägskommunikation.
 
Jag tycker att bristen med PLB och är just det att antingen är det fullt pådrag eller också ingenting. Dom flesta "nödlägen" kan förmodligen klaras av med enklare insatser eller kanske till och med rådgivning av kvalificerad personal - men det förutsätter tvåvägs kommunikation.

PS Angående mitt tidigare inlägg. De tidigare ägarna till inReach hette "deLorme". DS
 
En annan sak, jag pysslar en del med radios och vi har ett säkerhetsavstånd på 0,5m när vi sänder på 5W om jag minns rätt, från antenn alltså. Hur blir det med PLB?

Ni får ha er säkerhetsavstånd men 5W...har ju jaktradios i ERP med skogsantenn, Rakelhandterminal har 2W och Mobiltelefon 2W.

Man måste upp i en 25W precis bredvid cm avstånd .
huvet innan man känner av nån värme alls
 
Iaf kommutrustnings effekter gällande bärbara är inget att bry sig om.
Det är ungefär 5W som högst.

Tänk på att folk sitter nära båtradarradomer och då är det kilowatteffekter och riktat i smal lob - motsvarar 10 tal kW jmf moy omnidirektionell antenn - för nära kan kännas som en snurrande byggstrålkastare dock...
 
Det är ungeär samma ,skliljer i penetration - högre frekvenser bränner av vid ytan lättare - dämpas därför högre i skog med blöta löv t.ex

Komradios ligger ofta på vhf/uhf 150 och 400 MHz,Plb kan köra 121 och 406 MHz,Irdium och globalstar uppe runt 1.5 GHz.

Att ens känna värme är svårt ,gamla kg tunga NMT450 klumpar som man höll i antennen och kom åt jord nånstans kunde man kanske känna av lite i näven men då fick man i praktiken hångla med enheten och dessa hade 15W ut

Nu kapar vi inte tråden - haha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...