Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Som vanligt spårar viktminskningsdiskussioner ut i diverse "konflikter" om bästa lösningar och vad som "funkar för mig".


Det alla är överens om är att fysisk aktivitet är positivt.

Äta mindre kcal är positivt.

Har man mycket övervikt så är det mycket smart att lägga av med socker.


Sen kan man såklart snacka om finlir och föreslå någon sorts "drick 12 burkar öl och gå 5 mil" taktik. Men dessa tips är inte så givande för folk med mycket (15+ kg) övervikt.

För riktigt tunga personer är varje liten förändring positiv och att ta i med för extrema förändringar resulterar ofta i att hela projektet skjuts i sank. Bättre att börja smått och sakta men säkert bli mer och mer "nyttig". Detta handlar ju om att förändra hela sin livstil och om det lyckas antagligen i leva några år längre på grund av god hälsa.

Så istället för att snacka nonsens så borde vi bara uppmuntra och ge lätta tips till alla som kämpar med att minska sin vikt. Bra jobbat gubbar!
 
Äter nära noll snask o läsk - bärs kan jag dricka däremot.
Jag är inte helt LCHF , jag är.multifuel och går på alla bränslen.
Jag undviker kolhydrater om jag inte rör mig dock

Jag har gått nästan 50km på 2 sixpack 3.5or 50cl.
Det var utan packning bara en nöjespromenad efter landsväg

Jag är väldigt stabil i vikt 78kg 177cm , var lite småfet 84kg 177cm innan Usa men jag ligger runt 78 igen.


Menade inte att få in det på vad som är bäst eller inte. Det var att du sa att man måste trycka i sig socker för att orka träna jag ville kommentera. Du nämnde också LC i en bisats. Men du kanske menade att du måste göra det. Tog det som att du menade att alla måste göra det och ville bara säga att så är det inte.
 
En sak som är bra med "långsamma" aktiviter som promenader är ju att man är ute ett tag - om man har hamnat i ett beteende där man lätt sitter hemma på kvällarna och småäter framför serier så bryter ju detta av.

Så en "aktiv livsstil" kan nog göra nytta. Prova och försök hitta aktiviter som ger något både fysisikt och psykiskt - är det roligt så är det lättare att göra det till en vana!
 
Har ni aldrig vandrat i skogen med ryggsäck?

Packa en ryggsäck för en dagsvandring i skogen så kommer ni märka att när det går både upp och ned i ojämn terräng och man försöker hålla en vanlig promenad takt, så tar det mycket energi.

Det är jobbigt! Det är en utmärkt träningsform.

Så ut i skogen med er! Gärna stenig skog med höjdskillander som kräver lite extra. Men all ojämn terräng med saker att klättra över med tung rygga är bra. Dessutom får man njuta av naturen och kan ta vätskepaus ibland.

Har ni ingen skog så gå med packad rygga i stadstrappor. Gör en liten urban-exploring rutt och njut av storstadsdjungeln.
 
Det går utmärkt att gå ned i vikt genom att promenera. Dock, om det inte sker i pulshöjande tempo, schemalagt och över en längre period så kan man nog bli besviken. Viktigt är naturligtvis att hålla 100% koll på matintaget.

Själv går jag på detta sätt (inkl. slalombacke) ca. 2 timmar om dagen år ut och år in tillsammans med `sockerfri´ diet och min diabetes uppvisar normalvärden.
 
Det går utmärkt att gå ned i vikt genom att promenera. Dock, om det inte sker i pulshöjande tempo, schemalagt och över en längre period så kan man nog bli besviken. Viktigt är naturligtvis att hålla 100% koll på matintaget.

Själv går jag på detta sätt (inkl. slalombacke) ca. 2 timmar om dagen år ut och år in tillsammans med `sockerfri´ diet och min diabetes uppvisar normalvärden.
Diabetes typ 2 orsakas av näringsbrist pga dåligt näringsupptag och/eller kost under en längre period i livet. Det är framförallt två spårämnen som behövs för att återställa insulincellerna: vanadin och krom. Men för att få ett fullgott upptag och bibehålla näringsupptaget måste man också komma till rätta med problemen i tarmarna där näringsupptaget skall ske.

Kör probiotika, tala med dietist om att återställa tarmens absorberingsförmåga och att magsyran är fullständig och tillräcklig (helt avgörande och det som ger ålderssjukdomar och tillslut död), kör några år helt glutenfri kost och använda fullständiga kosttillskott med alla 90 livsnödvändiga näringsämnen, organiskt bundna, som kroppen inte kan producera själv ( 60 mineraler, 16 vitaminer, 12 aminosyror och 3 fettsyror). Givetvis med fullgod övrig kost också inkluderad.

Efter 3 månader bör du vara helt frisk från i stort sett alla krämpor, utom de som orsakas av ärrbildning och DNA skador.
Hårfärgen kan komma tillbaka också som en bieffekt för de med vitt och grått hår. Vissa ögonsjukdomar går också tillbaka vilket är helt otroligt.

Ut och rör på er samtidig för man får oftast inte någon muskelvärk alls när man tar samtliga 90 näringsämnen i rätt mängd. Man blir liksom ostoppbar. Blodcirkulationen går lättare ut i leder också när man har lite puls och rör på sig ordentligt. Glöm inte att rehydrera med rätt saltmängd i vattnet (och rätt sorts salt).

Lever man på det här sättet så kommer suget att ge sig ut i naturen att öka och bli mer intensivt och mer givande.
 
Och det supertillskottet heter vadå?

Man ska ta alla 90 näringsämnena i rätt mängd, säger du. Hur fixar du det då? För du äter väl mat också. Då borde ju få dig mer av vissa och rubba den perfekta balansen. Eller menar du bara att man ska få i sig minst en viss mängd av varje?

Annars är jag lite inne på samma spår som du. Jag tror näringsbrist och felbalans mellan näringsämnen är roten till mycket. Det blir mindre och mindra näring i vår mat. Och då menar jag inte att vi väljer att äta fel saker. Det är mindre näring i en morot idag än när jag växte upp. Och det var mindre näring i den än den min far åt som barn. Som det var mindre näring i än den farfar åt som barn. Osv osv.

Kunde ett tag köpa superägg direkt från en ekobonde där djuren verkligen går ute och äter det de är avsedda för. Hönorna bor i flyttbara hönshus med tillhörande stora "rastgårdar". När de betat av en fläck tar bonden traktorn och flyttar hela alltet till ett nytt ställe. Grisarna bökar på stubbåkern på vintern och på hyggena i skogen på sommarn. Korna betar gräs. Fantastiskt!

Hur som, det var iofs ovanligt stora ägg de hade, men inga strutsägg. Två såna till frukost, med en liten klick kaviar/majonäs/smör eller bara salt höll mig mätt gott och väl till lunch, 5-6 timmar. Det fick mig att börja tänka på att det kanske inte är brist på energi som gör oss hungriga utan brist på näring.
 
Senast ändrad:
Och det supertillskottet heter vadå?

Man ska ta alla 90 näringsämnena i rätt mängd, säger du. Hur fixar du det då? För du äter väl mat också. Då borde ju få dig mer av vissa och rubba den perfekta balansen. Eller menar du bara att man ska få i sig minst en viss mängd av varje?

Annars är jag lite inne på samma spår som du. Jag tror näringsbrist och felbalans mellan näringsämnen är roten till mycket. Det blir mindre och mindra näring i vår mat. Och då menar jag inte att vi väljer att äta fel saker. Det är mindre näring i en morot idag än när jag växte upp. Och det var mindre näring i den än den min far åt som barn. Som det var mindre näring i än den farfar åt som barn. Osv osv.

Kunde ett tag köpa superägg direkt från en ekobonde där djuren verkligen går ute och äter det de är avsedda för. Hönorna bor i flyttbara hönshus med tillhörande stora "rastgårdar". När de betat av en fläck tar bonden traktorn och flyttar hela alltet till ett nytt ställe. Grisarna bökar på stubbåkern på vintern och på hyggena i skogen på sommarn. Korna betar gräs. Fantastiskt!

Hur som, det var iofs ovanligt stora ägg de hade, men inga strutsägg. Två såna till frukost, med en liten klick kaviar/majonäs/smör eller bara salt höll mig mätt gott och väl till lunch, 5-6 timmar. Det fick mig att börja tänka på att det kanske inte är brist på energi som gör oss hungriga utan brist på näring.

Ja, näringsfattig mat gör att du går hungrig trots att du äter massor (näringsfattigt godis som exempel). Men det är också din förmåga att absorbera näringen i tarmen som påverkar hur mycket av näringen din kropp kan använda av det du äter. Kan du inte tugga ordentligt pga dåliga tänder så behöver du mixa grönsaker till mos innan du äter, eller göra soppor. Annars uteblir en stor del av näringsintaget då växter är för hårda för att smältas utan att tuggas ordentlig. Gör soppa på köttbenen för dessa avger väldigt fina ämnen för både hjärna och skelettets uppbyggnad.

Saknar du exempelvis magsyra så kan du drabbas av osteoporos oavsett om du äter rätt kost och rätt tillskott, då syran behövs för att göra om ämnen till de varianter som kroppen vill ha, ofta i kombination med många andra näringsämnen. Det blir som en kedja av processer som inte får sakna någon del för att fungera.

Ägg är en av de allra bästa källorna för fullgod näring, de är celler i sig själva. Men vad hönsen äter är också avgörande för hur bra äggen är precis som du påpekar. Ägg från höns där grödor och träd växer ur vulkaniska jordar som har alla mineraler är sällsynta i världen. De folk som eldar i kamin med lokal ved som vuxit i vulkanjordar har aska som ger bra mineraler till sina jordar. Ägg är inte bara hönsägg. Djur som ibland äter lite insekter som varit vida omkring och samlat näringsämnen på andra platser är förmodligen viktigt för sammansättningen av näringsämnen i både kött, fisk och ägg.

För fullgoda kosttillskott kan du kolla https://criticalhealthnews.com/
Det säljs även på ebay och amazon för de som inte bor i eller besöker USA, men kan vara dyrare.

I Sverige är det mycket svårare, man får kombinera olika och då kan det bli fel mängder och fel sort. Ibland rena rama skräpet som inte har rätt organisk form eller inte fungerar tillsammans på rätt sätt.

När man väl kommit på "sin kost" och fått det att fungera så är det dags att dra ut på allvar i skogen och börja leva.

Edit: Detta är en produkt jag provat och som jag tycker fungerar bra:
https://criticalhealthnews.com/youngevity-store/tangy-tangerine
Edit 2: Tar du fullgott kosttillskott bör du kompostera både din avföring och urin då dessa innehåller mycket bra för jorden, vilket kan saknas i övrig jord. Förutsatt att du inte tar några symptomlindrande preparat ( kallat "mediciner" i Sverige, men det är bara droger egentligen, botar inget ju, antibiotika undantaget )
 
Senast ändrad:
Förutsatt att du inte tar några symptomlindrande preparat ( kallat "mediciner" i Sverige, men det är bara droger egentligen, botar inget ju, antibiotika undantaget )

Sådana påståenden finner jag provocerande. En tjomme som dömer ut mediciner lite snabbt och svepande. Du vet hur det ligger till du, till skillnad från oss som lever med livslång medecinering.

Jag är lagd åt andra hållet. Mycket glad och tacksam för den forskning som ligger till grund för t ex det blodförtunnande läkemedel som håller mig vid liv. Visst kan man laborera med kost, men till vilken kostnad? Vad är priset om man gör fel?

Ta det lite lugnt med dina formuleringar, du framstår som ganska oempatisk.

Anders
 
Sådana påståenden finner jag provocerande. En tjomme som dömer ut mediciner lite snabbt och svepande. Du vet hur det ligger till du, till skillnad från oss som lever med livslång medecinering.

Jag är lagd åt andra hållet. Mycket glad och tacksam för den forskning som ligger till grund för t ex det blodförtunnande läkemedel som håller mig vid liv. Visst kan man laborera med kost, men till vilken kostnad? Vad är priset om man gör fel?

Ta det lite lugnt med dina formuleringar, du framstår som ganska oempatisk.

Anders

Om du blev botad eller finner symptomlindringen till belåtenhet så är det väl ok. Det ena utesluter inte det andra. Du måste inte sluta med din medicinering bara för att du vill börja prova en bättre kost. Men gör det i samråd med din dietist och läkare i så fall.

Medicin är ett samlingsnamn som inte är synonymt med bot. Det var vad jag ville förmedla. Dessutom är kostnaderna för dessa medel hutlösa.

Man ska inte lägga urin och avföring med mediciner i ut i naturen. Alla dessa är väldigt giftiga för djur (människor), svampar och insekter (organiskt effektfulla).

Vi vill inte att barnbarnen råkar äta eller trampa på hjärt"medicinen". Skulle en människa med mediciner kompostera sina avträden så ackumuleras dessa gifter och blir en miljöfara. Barnbarns barnen kommer dock förmodligen vara tvingade att äta dessa och lära sig hantera gifterna i maten som bara blir mer och fler.

Dessutom vet vi inte exakt hur nedbrytningsprodukter av artificiella symptomlindrande gifter utvecklas och agerar i växter som tar upp dem via rötterna.

Waran, dvs råttgift, är billigt och har hjälpt många människor, så jag är inte oempatisk till symptomlindring. Det gäller dock att förstå vad det är och att det är gift. Waran interagerar med K-vitamin vilket är ett mycket viktigt vitamin i fullständiga kosttillskott.

Tar du kosttillskott med järn och K-vitamin, samt har Waran som symptomlindrande gift, bör din läkare och din dietist informeras så att noga kontroller genomförs för att behålla normalt PK-värde, trots tillskott av vitamin K och järn.

Jag hoppas att allt blir väldigt bra för dig Anders. Lycka till med skogen, medicinen och livet! Skogen är den bästa medicinen, förutom din kropp, som är en högteknologisk levande kemifabrik som har möjligheter att producera egen medicin i hög grad, förutsatt att den har alla näringsämnen den behöver samt ett lugnt men aktivt liv.
 
Senast ändrad:
Att äta waran för att förhindra hjärnpropp eller död handlar inte om symptomlindring. Och jag är knappast unik, det finns en lång rad sjukdomar eller medfödda defekter där man inte helt lätt ersätter medicin med kost, hur väl genomtänkt den än är.

Jag är inte mot variationer av kost eller olika dieter för att uppnå olika syften (t ex viktminskning) men jag är mot att presentera det som ett alternativ till medicin. Och jag är mot att kalla medicin för symptomlindring. Det är grovt förenklat och inte sant.

Som waranknaprare är man förhindrad att äta antiinflammatoriska mediciner. Där, t ex, kan kosten träda in. Jag testade en strikt antiinflammatorisk kost i ett halvår med mycket goda resultat. Min onda höft läkte, något jag kämpat med länge.

För övrigt delar jag din syn på skogen som medicin. Liksom musikens helande kraft, motionens välsignelse och kärleken som meningen med livet 😃

Tack för lyckönskningarna och detsamma!

Anders
 
Tack för tipsen.
Styrketräning är bra men jag är för odiciplinerad för att komma iväg och göra det själv. Att däremot gå upp toktidigt på mornarna och promenera är lätt eftersom jag vet att min kompis står och väntar.
Kanske kan vi träna mer på utegymmet på morgnarna en av dagarna??


Jag började styrketräna mer systematiskt för 10 år sen i samband med en trafikolycka. Men det har jag alltid gjort hemma, huvudsakligen med kroppsvikt som motstånd. Träna på gym skulle aldrig falla mig in, ingen vidare miljö, dessutom en bit att ta sig dit, speciellt på vintern när jag inte cyklar. Det är rätt mycket man kan klara av hemma, kanske främst buk och ben.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...