STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En golvbädd i Annexet i mitten av juli ligger nu på 800kr per natt. Imponerande!

Självhushåll är ju en bra sak för dom som vill... Men att äta på restaurang är inte dumt!
 
För att gå tillbaka till Sylarna...

...så bodde jag en natt på stationen i april. Jag har ingen bestämd åsikt om hur tillrättalagd vildmarken ska vara men jag har accepterat att Jämtlandsfjällen är ganska "utvecklade". Vi visste att det hade byggts en restaurang på stationen och jag var väl i stort sett positivt inställd till det.

Tyvärr så blev mitt intryck såsom trådstartarens negativt. När vi var där strax efter påsk så var lokalen färdigbyggd men restaurangen hade ännu inte öppnat. Det gick att köpa matlådor att värma själv. Vi hade med oss egen middag att laga i självhushållet.

Matsalen är vitlaserad på väggar och tak och har nya bord och stolar i svart och vitt. Det vita temat kändes inte särskilt lyckat för vintersäsongen ty trots att det var molnigt så bländades vi att av ljuset som lyste in genom fönstren och reflekterades på väggarna. Den svarta inredningen i ett ljust rum kändes ganska billig och drog tankarna till ett studentrum inrett direkt från IKEA. Min stol var faktiskt redan trasig trots att restaurangen inte öppnat än. Den gamla sylmatsalen (bild) var inget under av mysighet, men denna nya upplaga var ytterligare ett steg ned och gav mig känslan av att vara fjärmad från naturen snarare än att besöka den. Det hjälpte inte heller hemtrevnaden på något sätt att varje bord var försett med ett tydligt anslag att det var helt förbjudet att äta medhavd mat där (trots att restaurangen som sagt ännu inte öppnat). Av de stolar och andra möbler som tidigare vördats som de enda få saker som räddats från gamla sylstationens förgängelse i brand syntes inte ett spår. Butiken har också reducerats till en vrå.

För självhushållare finns som tidigare sagt i annexet två matlagningsplatser och cirka tjugofem sittplatser i ett trångt rum. Det var en högljutt och svettigt rum där det var kö både till matlagning, sittplats och disk. Det vanliga dilemmat på fullsatta lunchbuffeer uppenbarade sig, men i värre form än hemma: ska man laga mat först och hoppas på ledig sittplats när den är klar, eller först paxa sittplatser och sen börja laga men därmed försämra hela kökets sittplatsutnyttjande? Oklart, men det fanns i varje fall gott om grogrund för konflikter mellan intensiva barnfamiljer, tidseffektiva randoåkare och nykära par på vintersemester.

Resultatet i praktiken denna kväll var att själva stationen var närmast död och övergiven med endast ett knappt dussin gäster för sig själva eller i små grupper spridda i olika hörn. Någon stämning som inbjöd till mysigt samkväm var svår att hitta. Man kan tycka mycket om Kebstationen, och visst är det många med anmärkningsvärt oslitna men dyra friluftskläder och man kan störa sig på de som pratar bostadslån runt borden, men jag har ändå haft mycket trevligt uppflugen i ett fönsternisch med en öl, en gammal reseskildring och många glada människor kring mig efter en vecka ute i spenaten. Tyvärr hade jag svårt se mig själv göra samma sak här vid Sylarna.
Inte heller hittades den rätta stämningen i annexet där gästerna stred om grytor och slet nydiskade gafflar ur varandras händer (okej, inte riktigt men en kom och paxade våra använda gafflar innan jag hunnit diska dem färdigt).

Mitt slutomdöme om denna ombyggnad är att STF verkar har plöjt ned en hel del pengar i något som för mig framstod som ett rejält misslyckande. För mig gjorde det stationen mindre välkomnande och och jag känner ingen särskild dragning till att återvända dit på nästa tur. Jag hade hoppats på, och hoppas fortfarande på, att det blir en trevlig restaurang med acceptabla priser, men miljön är verkligen inte inbjudande. I den bästa av världar inser man detta och gör en mindre ombyggnad snarast i syfte att få en mer mänsklig inredning. Självhushållets kapacitet skulle nog åtminstone behöva tredubblas för att vara försvarlig att ta betalt för. Så länge som det inte byggts om så skulle jag direkt avråda från att besöka Sylarna med mål att laga egen mat på stationen.

Hårt men rättvist.
(obs jag är inte alls emot allting som är nytt, nya Stensdalens stuga tycker jag t ex är en helt lyckad modern tolkning av fjällstugans idé)
 
Acceptera att stillastånd är baklänges och vi skall framåt.

go tur

Att bara gå framåt utan att tänka gör ju ingen rutinerad friluftsmänniska. Man funderar vart man ska och tar sedan ut en riktning. Har man inte koll så är risken stor att "framåt" blir fel riktning, vilket gör att man hamnar helt fel i slutändan.
 
Riksdagen, som stiftar lagar och beslutar, är ju eniga i att naturen skall vara tillgänglig för alla, även de på elrullstol etc.
Istället för att skjuta på budbäraren försök ändra Sveriges Riksdags beslut.

go tur
 
Det är nya tider nu och friluftslivet ska vara enkelt, komfortabelt och passa in i nutidsmänniskans krav. Flyg in flyg ut. Trerätters med fördrink och vin till maten. Storslagna vyer. Den rätta friluftsklädseln. Naturen är en fantastisk kuliss till den personliga upplevelsen. Bråttom bråttom. Som i samhället i övrigt så kostar det med guldkant på tillvaron. Alla kan inte delta och vad trångt det skulle bli.

Den här utvecklingen sker organiserat och medvetet av de som har mest att tjäna på det. Organisationer som STF är trendkänslig för man är en högst ekonomiskt driven verksamhet som följer i spåret på marknadens stora aktörer inom friluftssegmentet som numera har flera börsnoterade aktörer.

De som kan tjäna en extra slant i utkanten av den här utvecklingen finns förvisso inom den glesbygd som besöks. Största delen av glesbyggd besöks ju oftast inte av upplevelseturisten men däremot platser där majoriteten turister kommer förbi. Vissa orter har högt driven turism och där är läget ett annat.

När det gäller STF och Sylarna så är det en medveten satsning att nå de urbana grupper som kräver upplevelse och service på ett helt annat sätt än den traditionella fjällvandraren. Man kan tycka olika om just exemplet Sylarna men fortsätter STF att fjärma sig från den traditionella friluftstraditionens enkelhet så är det nog ett strategiskt rätt beslut, ur ett ekonomiskt ”räknenisseperspektiv”. Däremot kan vi nog alla ställa oss frågan om det är det här vi vill ge i arv till våra barn. Vår generation lyckades förstöra det enkla och genuina friluftslivet och istället ska naturen vara en kuliss utan att vara allt för krävande och till upplevelsen ska adderas stadens njutningar.

Visst, visst, - gör jämtlandstriangeln till ett slags fjällens Stureplan men snälla sluta sedan. Jag vet vad jag tycker och det är inte att göra den sk. Vildmark vi har allt för tillgänglig. Tvärtom! Våra städer har tätortsnära skogar med grillplatser mm. utnyttja dessa. Vill vi uppleva den storslagna naturen, stillheten och lugnet då får vi inte förstöra den.
 
Visst, visst, - gör jämtlandstriangeln till ett slags fjällens Stureplan men snälla sluta sedan. Jag vet vad jag tycker och det är inte att göra den sk. Vildmark vi har allt för tillgänglig. Tvärtom! Våra städer har tätortsnära skogar med grillplatser mm. utnyttja dessa. Vill vi uppleva den storslagna naturen, stillheten och lugnet då får vi inte förstöra den.

Att det skapas möjlighet att äta och dricka gott på de större fjällstationerna som de längs triangeln (och även Helags) gör inte fjällen till Stureplan. Inte ens i triangel-området behöver du avvika från leden särskilt många hundra meter för att vara i princip själv i storslagen natur. Går vi sedan ännu längre norrut så blir ännu mer uppenbart att fjällvärlden är vidsträckt och full med möjligheter att i dagar vandra utan att möta någon annan.

Det är en naturlig utveckling att fjällstationerna byggs ut, byggs om, utvecklas och förändras i takt med att behovet hos de som besöker dem ändras. Självklart har Sylarnas fjällstation tittat på sina systerstationer längs med triangeln och känt att de också vill kunna erbjuda denna service. Jag misstänker också att en och annan gäst hos dem har frågat efter detta under åren. Kanske är det bara Stureplansvandrare som gjort detta, kanske är det vanliga barnfamiljer som istället för att åka till Mallis nu istället vill uppleva fjällvärlden, på ett bekvämt sätt.

Och jag håller med om tidigare inlägg om att det ibland andas ett viss mått av elitism hos oss fjällnördar, vi som vill att allt ska vara som det alltid har varit, fjället ska besökas i näbbstövel och näverkont för så gjorde våra förfäder, inga nymodigheter här inte. Om det inte är ett nyutvecklat Hilleberg förstås. Eller en privatimporterad amerikansk superlättviktsryggsäck. Eller något annat vi anser oss behöva för att naturupplevelsen ska bli så mycket bättre.....

Jag är helt övertygad om att fjällen räcker till för oss alla. De som vill gå på motorvägs-lederna och bo bekvämt med förstklassig mat kan göra det. De som vill ha mer orörd natur och stillhet kan enkelt göra det också. De som vill ha kombinationen av de två kan också enkelt hitta sina vägar. Något för alla helt enkelt. Inkluderande, välkomnande.
 
Väl präntat Lasse Sjöstål!

go tur

Och glöm inte att våra primitiva förfäder bar konserver och ved upp i fjällen!
 
Till Lasse Sjöstål vill jag säga, att jag har inget mot att själv sitta med en kall öl i baren och sedan äta gott. Jag köper konceptet. Men, men jag säger att jag vill inte att svenskt organiserat friluftsliv ska få den utvecklingen mer än begränsat. Däremot skulle jag se en förbättrad tillgänglighet på de platser som är avsedda för större besöksfrekvens för de som inte har den feta plånboken. Det vill säga tillbaka till grunden. Ge barnfamiljer och ungdomar och andra som vill stå tillsammans i köket och laga mat större möjligheter. Inte mindre. Ge dem en möjlighet till större sovlogement utan att det behöver vara dyrare dubbelrum etc. inte mindre sådana av möjligheter.

Det här Lasse har inget med raljerande om näbbstövlar utan ett modernt men ändå traditionellt tänkande kring dagens friluftsliv. Det ena står inte nödvändigtvis i motsättning till det andra. Frågan är bara om det enkla organiserade friluftslivet ska stå tillbaka för det betydligt mer lukrativa företagsekonomiskt intressanta. För ett fåtal.

Jag accepterar förändring men jag vill att det ska bygga på den sunda grund svenskt friluftsliv stått för traditionellt. Inkluderande, inte exkluderande.

Vi väljer olika vägar
 
OM STF ville värna om alla så hade de ju självklart samtidigt som man byggde om självhushållet till restaurang även byggt en ny större självhushållsdel, så hade båda kundgrupperna fått sitt. Men nu valde man att öka den ena (mer lukrativa gruppen) på bekostnad av den andra. Det är synd och ett rent krasst ekonomiskt resonemang som jag tror inte är till gagn för alla.
 
Tack Skogsstjärnan!

Du utryckte dig väldigt bra med bland annat "Ge barnfamiljer och ungdomar och andra som vill stå tillsammans i köket och laga mat större möjligheter. Inte mindre. Ge dem en möjlighet till större sovlogement utan att det behöver vara dyrare dubbelrum etc. inte mindre sådana av möjligheter." tycker jag

Vänligen,
Rickard N.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...