Kindle läsplatta

Vad besviken jag blev när jag googlade. Det finns ju nästan inga plattor att välja på numera. Vad tråkigt att marknaden krympt så mycket. Och konstigt. Det är ju poppis i andra länder som USA. Men det kanske också förklarar Amazons dominans. Och jag som funderade på en ny.

Ville bara visa den typ av fodral jag har. Inte samma, men samma konstruktion. Det blev faktiskt inte riktigt bekvämt att hålla i plattan förrän jag skaffade det. Att plattan är hård och styv gör att man inte kan hålla den som man håller en pocketbok och det var ivf jobbigt för mig. Finns säkert liknande till andra märken.
https://www.amazon.co.uk/PRS-T2-Saving-Technology-Book-Reader-T2-Electronic-Black/dp/B0095SOXFQ/
 
går det ladda ner e-tidningar

och PDF-filer? Jag prenumerera på DN och då ingår det e-tidning som jag tror är en PDF-fil som man kan ladda ner i tex mobilen. Men frågan är om det går att göra till en läsplatta antingen direkt om man har ett wifi eller m hj a mobilen? Kan denna ev funktionalitet skilja mellan fabrikaten?

//Omar
 
och PDF-filer? Jag prenumerera på DN och då ingår det e-tidning som jag tror är en PDF-fil som man kan ladda ner i tex mobilen. Men frågan är om det går att göra till en läsplatta antingen direkt om man har ett wifi eller m hj a mobilen? Kan denna ev funktionalitet skilja mellan fabrikaten?

//Omar

Min är som sagt i mitt första inlägg, seg för pdf-filer, även bilder.
Att använda en läsplatta som surfplatta via wifi, också segt, e-bläcket är trögt om man jämför med en skärm på en surfplatta.
 
Skojar du? De har ju två Kobo-modeller, resten Kindle. Grejen är att de flesta märken som fanns för några år sedan tydligen är borta.
 
Då missar du ju hela grejen med e-ink och icke-strålande skärm. Men du kanske inte besväras av att läsa långa texter på skärmen?
 
Måste det vara en läsplatta? Jag använder en diktafon dit jag fört över ett antal ljudböcker att lyssna på när jag ska ut på tur. 1000 timmar inspelningstid, lyssningstid 100 timmar på 2 AAA-batterier. Vikt 76g inkl 2 batterier. Liten i formatet. Dessutom mycket bra som dagbok eftersom det är mycket effektivare att prata in än att skriva. Egentligen går det väl att använda en smartfån på samma sätt men den har mycket kortare batteritid.
 
Jag köpte en Pocketbook Touch Lux 3 till syrran , från conrad.se. Har faktiskt inte intervjuat henne om hon är nöjd, men det var mitt span då att det var ett prisvärt alternativ.
Har nu klämt på denna, och hade jag inte redan haft min Kobo Aura hade jag valt Pocketbook Touch Lux 3. Den var extremt lätt och smidig, plastig men liksom på ett ärligt sätt. Bra grepp på baksidan, lätt att hålla. Och ren och snygg i användargränssnittet.
 
Diktafon

Måste det vara en läsplatta? Jag använder en diktafon dit jag fört över ett antal ljudböcker att lyssna på när jag ska ut på tur. 1000 timmar inspelningstid, lyssningstid 100 timmar på 2 AAA-batterier. Vikt 76g inkl 2 batterier. Liten i formatet. Dessutom mycket bra som dagbok eftersom det är mycket effektivare att prata in än att skriva. Egentligen går det väl att använda en smartfån på samma sätt men den har mycket kortare batteritid.

Vad är det för diktafon du har?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.