Ändra radie

Tycker att mina skridskor med 28 m radie känns väldigt svårsvängda. Vill inte ändra radien för mycket, men kommer jag märka någon skillnad med 25 m eller hur kort rekommenderas?
 
Egentligen svårt att veta vilken radie du har. Går att mäta med bladmått och lite kalkylerande. Hur du gör finns beskrivet i Mårten Ajnes "Stora boken om Långfärdsskridsko."

Och ja radien har betydelse för åkupplevelsen.

Kring 20m är rätt lagom.

Thure
 
Egentligen svårt att veta vilken radie du har. Går att mäta med bladmått och lite kalkylerande. Hur du gör finns beskrivet i Mårten Ajnes "Stora boken om Långfärdsskridsko."

Kring 20m är rätt lagom.

Thure

Har ett par Lundhags T-skate som anges ha 28 m radie. Handslipar lite då och då, men tror inte att jag ändrat radien.

Har du någon butik att rekommendera som är duktiga på att slipa rätt radie?
 
Jag fixar själv med bryne och brynställ.

Har för mig att Alvik cykel är en av de som fått goda omdömen av mina kamrater.

Thure
 
Lite återkoppling i ämnet. Hittade en ny slipare i Vallentuna som har mallar mm för att fixa skridskor.
Har kört några gånger på R23 och det känns bättre främst vid överstegsvängar, men det går även lite snabbare att hämta hem ytterskäret i färdriktningen vilket var min största önskan. Pga snöfall har jag kört några gånger på plogad bana och det är mycket enklare att behålla skären även vid "slalomåkning" mellan andra åkare.
Steget från R28 -> R23 känns inte stort, men klart bättre. R20 som Thure föreslog kanske inte är så extremt ändå.

Det vore intressant att höra vilken radie nybörjare tycker är enklast att köra med. Jag tror faktiskt att de skulle föredra en kortare än vad de flesta långfärdsskridskor levereras med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...