Bild från din senaste tur

Hej,
nyss hemkommen från sensommarens fjällvandring som startade vid Silvervägen och slutade i Ny Sulitjelma. Tältplatsen i närheten och dagsturen till sjö 878 var vandringens höjdpunkt. Datum och klockslaget ser ni på bilden. Det var kanon väder just denna dagen i en vandring med rätt så många regndagar.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_5558_1.jpg
    IMG_5558_1.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,301
Dagsvandring: Grövelsjön - Elgåhogna ToR

Jag ville verkligen hinna med lite till fjäll innan hösten slår till, men utmaningen att hitta en destination som innebar avresa från Stockholm under fredagen och tillbaka söndag kväll begränsade urvalet (jag har ingen bil). Tack och lov så finns Grövelsjön med buss till/från Mora, även söndagar.

Jag anlände till STF Grövelsjön fjällstation i fredags kväll, lämnade söndag morgon och hade således lördagen (3/9) att göra det mesta av. Mitt mål var en topp och vida vidder och valet föll på att gå över till den norska sidan (gångpromenad från fjällstationen).

Jag visste att det skulle regna på förmiddagen, så för att vara på säkra sidan hade jag dubbel uppsättning skor. Med underställ och rotation av strumpor när det väl slutade regna höll sig allt torrt och fint. Jag gick längs med sommarleder utom när jag gick upp på ryggen mot Elgåhogna och en "genväg" på vägen tillbaka. Väldigt fint och välmarkerat (dock blev det letande för att hitta ett bra vadställe vid en punkt).

Tyvärr blev det inte mycket av utsikt från Elgåhogna, 1460 möh (se bild). Men på vägen ner började det spricka upp och snart gick det att se långt över vidderna och solen tittade fram. Dagen avslutades med en fantastisk solnedgång.

Totalt blev det mer än 1500 tagna höjdmeter och total distans på 44 km. Lite långt, men nu skulle jag mest sitta på buss och tåg dagen efter så det var inga problem.
 

Bilagor

  • IMG_3941.jpg
    IMG_3941.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,231
  • IMG_3992.jpg
    IMG_3992.jpg
    36 KB · Visningar: 1,237
  • IMG_4012.jpg
    IMG_4012.jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,233
  • Screenshot 2016-09-06 11.50.59.jpg
    Screenshot 2016-09-06 11.50.59.jpg
    21.3 KB · Visningar: 1,276
Hej,
nyss hemkommen från sensommarens fjällvandring som startade vid Silvervägen och slutade i Ny Sulitjelma. Tältplatsen i närheten och dagsturen till sjö 878 var vandringens höjdpunkt. Datum och klockslaget ser ni på bilden. Det var kanon väder just denna dagen i en vandring med rätt så många regndagar.
Mvh Veni

Grattis! (säger jag med ett uns av avundsjuka i rösten...)

HåkanF
 
Abisko-Låktatjåkka-Kårsavagge-Frippes fall-Abiskojaure-Abisko.

Hej!
Här kommer ett par bilder från min vandring som startade den 15 aug. Just i färd att lämna Kårsavaggestugan.
Solsken hela tiden!
Vonsan
 

Bilagor

  • !cid_12C3A9BD-F2EA-4FBE-AA5C-648AED88428F@lan.jpg
    !cid_12C3A9BD-F2EA-4FBE-AA5C-648AED88428F@lan.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,282
  • !cid_11E2B766-8123-43EE-BB6B-0CD9FA10034C@lan.jpg
    !cid_11E2B766-8123-43EE-BB6B-0CD9FA10034C@lan.jpg
    82.2 KB · Visningar: 1,194
Grattis! (säger jag med ett uns av avundsjuka i rösten...)

HåkanF

Hej Håkan, tack, ja det var fantastiskt fint där. Tyvärr har det varit många regndagar med. Gick bland annat (inspirerat från någon av din tråd) genom Miehtjesvaggi med Maritha som jag träffade på Lamihytta. Vi avveck från Varveksleden och tältade vid sjö 1100. Bra väder första dagen men andra dagen var regn, blåst och hagel. Vi såg inte mycket när vi vandrade genom Miehtjesvaggi, anade bara topparna genom molnen och det fortsatte så i 3 dagar till. Den fina etappen från Sorjushytta till Ny Sulitjelma upplevde jag för andra gången i dåligt väder. På grund av vädret blev det ingen dagstur till Blåmannsisen heller. Men jag är glad att jag iaf fick uppleva just denna dagen i bästa vädret. Jag kommer att visa lite mer bilder i tråden om just sjö 878 som finns sedan tidigare.
Mvh Veni
 
"Det var här jag fann Sveriges vackraste punkt."
Sten Selander om Jeknaffo nordtopp ur "Lappland - Några sommarströvtåg"

Efter att ha för flera år sedan läst ovanstående så visste jag att jag, förr eller senare, måste ta mig dit.

Selander fortsätter:
"Långt borta i nordväst avtecknar sig de våldsamt splittrade Lofotensfjällen; sen lyfter Sveriges största glaciär, Ålmallojekna, sin ofantliga silversköld; så stiger Blåmannens ädla kontur upp över den lysande vita linje som ritas av ännu väldigare isfält på norska sidan; och till sist reser sig Sulitelmas oerhörda mur av svarta stup och vitblå jöklar, kanske det mest majestätiska i hela den svenska fjällvärlden. Och bortom Lofotensfjällen och Blåmannsisen skymtar en lysande blå strimma - kan det vara Atlanten?"

För egen del så vandrade jag dagen innan under ett lågt kompakt molntäcke och stundtals duggande regn från Råvejávrre till en tältplats nere vid jokken i Gájlávágge. Under natten klarnade det upp och jag vaknade med ispansar på tältet och klarblå himmel utanför. Två timmar senare var jag uppe på Jiegnáffo nordtopp innan molnen hunnit börja växa till igen. Utsiken västerut är verkligen en av de absolut bästa jag sett i svenska fjällen med två sjösystem som linjerar upp mot betraktaren, omslutna av en halvcirkel med istäckta fjäll från Sulitelma till Sierggatjåhkkå. Bort mot Norge var det dock disigt, så några skymtar av Lofoten eller Atlanten fick jag aldrig.
 

Bilagor

  • Jiegnaffo.jpg
    Jiegnaffo.jpg
    45.3 KB · Visningar: 1,173
"Det var här jag fann Sveriges vackraste punkt."
Sten Selander om Jeknaffo nordtopp ur "Lappland - Några sommarströvtåg"

Efter att ha för flera år sedan läst ovanstående så visste jag att jag, förr eller senare, måste ta mig dit.

Selander fortsätter:
"Långt borta i nordväst avtecknar sig de våldsamt splittrade Lofotensfjällen; sen lyfter Sveriges största glaciär, Ålmallojekna, sin ofantliga silversköld; så stiger Blåmannens ädla kontur upp över den lysande vita linje som ritas av ännu väldigare isfält på norska sidan; och till sist reser sig Sulitelmas oerhörda mur av svarta stup och vitblå jöklar, kanske det mest majestätiska i hela den svenska fjällvärlden. Och bortom Lofotensfjällen och Blåmannsisen skymtar en lysande blå strimma - kan det vara Atlanten?"

För egen del så vandrade jag dagen innan under ett lågt kompakt molntäcke och stundtals duggande regn från Råvejávrre till en tältplats nere vid jokken i Gájlávágge. Under natten klarnade det upp och jag vaknade med ispansar på tältet och klarblå himmel utanför. Två timmar senare var jag uppe på Jiegnáffo nordtopp innan molnen hunnit börja växa till igen. Utsiken västerut är verkligen en av de absolut bästa jag sett i svenska fjällen med två sjösystem som linjerar upp mot betraktaren, omslutna av en halvcirkel med istäckta fjäll från Sulitelma till Sierggatjåhkkå. Bort mot Norge var det dock disigt, så några skymtar av Lofoten eller Atlanten fick jag aldrig.
Just på grund av detta citat av Selander har jag vid två olika tillfällen försökt ta mig upp på Jiegnaffo (söderifrån) utan att lyckas. Kanske nästa höst...? Då är jag pensionär och kan disponera min tid som jag vill. :)
 
tråden lever sitt eget liv

Jag inser att tråden lever sitt eget liv och tillhör de som skriver inläggen. Jag vill ändå förtydliga varför jag startade den.

Min förhoppning var att tråden skulle bli en slags bildtråd där de som postar blir okommenterade, lite som små vykort. Utan att bli bedömda.

Jag kommer inte påpeka detta fler gånger och ber om ursäkt om några tycker att jag trampat på deras tår.
 
En bild från vår senaste tur. Det är när naturen för oss människor kan vara lite utmanande som den också bjuder på några av sina mer fascinerande och vackra skådespel (Bielavalda med Ähpar massivet inramat)
 

Bilagor

  • P8054190.jpg
    P8054190.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,032
Kungsleden i slutet på Juli

En liten panorama bild från kungsleden 2016 ,tror att jag har tagit den någonstans mellan Sälka och Singis
 

Bilagor

  • Panorama kungsleden.jpg
    Panorama kungsleden.jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,002
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Mivsken 3,4 meters skillnad (senaste mätningen) Fjällvandring 0
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...