bushcraft "kompis"

Tjena!

Svårt med bushcrafters på Utsidan.. Sök dig till Instagram istället! Båda hemma i Sverige och utomlands 👍 mitt tips till dig!

Mvh Nicklas
 
Kanske OT, men jag har inte helt klart för mig vad bushcraft faktiskt innebär. Finns det nån bra svensk term som beskriver detta? Friluftsliv i nån form förstås, men mer exakt.
 
Hej!

Bushcraft.. Du hör det nästan på namnet! I stora drag så handlar det om vetskapen i att kunna läsa av skogen på vilka växter du kan använda till mat o medicin.. Göra upp eld utan tändstickor.. Veta vilket trädslag som brinner bäst o längst beroende på årstid o väder.. Olika slags bivacksbyggande.. Tillverka redskap.. Mm. Med denna kunskap i ryggen så är det väldigt skönt o tillfredsställande att vara ute i skog o mark med en liten rygga.. O ha lite saker med sig 😊👍

Mvh Nicklas
 
Ok, tack! Jo det stämmer bra med den bild som jag har fått av bushcraft. Fokus på överlevnad med enkla medel, bygga läger o d. Ganska normalt uteliv egentligen.
 
Ansluta dig till en Scoutkår kanske kan vara ett alternativ för att träffa likasinnade. Vi har ju hållt på med bushcraft i över 100år... Dessutom brukar det finnas möjlighet att gå lite bra kurser, låna material osv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...