Vandra i Nepal oktober

De program som man hittar i t.ex. Jamie McGuinness bok Trekking in the Everest Region och som betecknas "good" innebär att man gör Ktm-Kala Pattar (eller EBC)-Ktm på 16 dagar om inga missöden inträffar. Vandringstiden nedkortad till 13 dagar kallar de "unwise".

2½ veckor i Nepal låter alltså knappt. Hur mycket man än har fixat hemifrån, t.ex. bokat hotell och bett hotellet ordna flyg till Lukla, så ska TIMS-kortet (vandringstillståndet) med ditt foto ordnas liksom nepalesiska pengar, kanske komplettera utrustningen. Alltså lär man få tillbringa minst två dagar i Ktm innan man flyger till Lukla, förhoppningsvis utan inställda flyg pga dimma i Lukla (samma på tillbakavägen; i höstas var flyget inställt ett tiotal dagar i sträck).

Men om ni bara är 2½ veckor i Nepal så kan ni ju vandra så långt ni hinner innan ni måste vända. Det blir en fantastisk upplevelse även om ni inte kommer till EBC! Jag har varit där två gånger (efter fyllda 60 år) och haft EBC som mål, men båda gångerna har jag valt att ändra planerna under vandringen trots gott om tid och trots att jag redan var ganska nära, och jag har inte ångrat det. Där finns så mycket annat att uppleva! Men nästa vår ska jag dit igen, även då med EBC som mål.
 
Behöver man vandringstillstånd även om man inte går ända till BC? Vad kostar vandringstillståndet?

Ja jag ahr funderat mycket kring vad som händer om flyg blir inställda och vi inte kommer iväg i rättt id. Känns stressigt. Kanske att man skulle fundera på en annan vandring där man inte behöver flyga till Lukla? Samtidigt har det länge varit en dröm att vandra till BC... Vi vill hinna så mycket på vår semester och kanske blir man lite för optimistisk. Jag ska kolla boken du tipsat om så jag får en bättre uppfattning om tidsåtgången.
 
Man behöver två saker för att vandra i Everest-området, först ett National Park permit och dessutom ett TIMS-card (ett slags säkerhetsinformationssystem för trekkers). Båda behövs från att du kommer in i nationalparken på andra dagen från Lukla. Jag minns inte exakt vad de kostade, men inte mer än ett par hundra kronor tillsammans.

Det tar ungefär nio dagar att gå till Everest Base camp från Lukla, och på vägen hem behöver man inte oroa sig för höjdsjuka och kan gå mycket längre dagar. Egentligen kan man komma tillbaka till Lukla på två dagar efter det (en dag från Gorak Shep till Namche Bazaar, och sen från Namche till Lukla), och flyga hem på den tredje. Så minst tolv dagar. När jag var där träffade jag en tysk person som hade fått vänta i fyra dagar i Kathmandu innan han kunde flyga upp, och därför hann han inte gå längre än till Tengboche innan han vände, så inställda flyg är något som man verkligen bör ta i beaktning när man planerar en vandring i Everests närhet.
 
Är det en god ide att boka flyt till Lukla innan man kommer till Nepal? jag hittade en sida där man kunde reservera plats men vet inte om de är tillförlitliga?
 
Inför min första vandring försökte jag boka flyg till Lukla via ett bolags hemsida, Yeti Air, tror jag. Det kom aldrig något svar. På flygplatsen i Ktm frågade jag en trevlig Yeti-funktionär varför det inte gick att boka via internet. "A waste of time", svarade han. De är så upptagna av att ordna biljetter till turisterna att de inte hinner eller behöver bry sig om beställningar via internet, fick jag för mig.

Om du vet vilket hotell du ska bo på i Ktm så kan du kanske maila och be dem ordna flyg till Lukla. Så gjorde jag förra året och kom iväg till Lukla efter tre nätter i Ktm.

På tal om inställda flyg så blev mitt flyg till Lukla inställt fyra dagar för tre år sedan, efter att jag hade gått och väntat på flygplatsen i flera timmar varje dag. Tillbaka fungerade det bra, och förra året åt båda hållen. Det är ett orosmoment, för man vill ju till bergen och efter vandringen vill man inte missa flyget hem från Nepal.
 
Jag har varit i kontakt med en guide i Nepal men inser att kostnaden verkligen skjuter iväg. Är det någon som vandrat utan guide till base camp? (och kala pattar). Vi är vana vandrare och jag tycker att det finns bra information i de böcker jag läst samt att det finns tehus längs vägen så egentligen undrar jag om man verkligen behöver en gudie eftersom vi ändå inte ska ha några bärare?
 
Den främsta anledningen till att jag hade en guide var för säkerhets skull då jag hade fått gå ensam annars, och jag var rädd för vad som skulle hända om jag hade brutit benet. Även om det finns ett utbyggt mobilnät där uppe så är det inte särskilt pålitligt.

De gånger jag vandrat utan guide i Nepal (inte EBC då, utan Annapurna Circuit och Langtang->Helambu/Gosainkunda) så har det gått jättebra! En del tycker att guider är bra för att man får en bra kulturell kännedom om man har en guide som kan berätta om området samtidigt som man går. Men min personliga erfarenhet är att det är lättare att börja prata med "locals" om man går själv, och att lära känna de som äger tehusen bättre också.

Det är ju i och för sig olika från guide till guide, vissa är jättetrevliga andra är väldigt tysta och vill bestämma allt själva. Men jag skulle säga att det går alldeles utmärkt att gå utan guide!
 
Jag har varit i kontakt med en guide i Nepal men inser att kostnaden verkligen skjuter iväg. Är det någon som vandrat utan guide till base camp? (och kala pattar). Vi är vana vandrare och jag tycker att det finns bra information i de böcker jag läst samt att det finns tehus längs vägen så egentligen undrar jag om man verkligen behöver en gudie eftersom vi ändå inte ska ha några bärare?

hur mycket säger dom att det ska kosta ?

jag ska också iväg till EBC men börjar vandra redan 18 september =) låter någon firma i Kathmandu fixa allt med tillstånd och flyg till Lukla åt mig.

.heno
 
Den guide jag var i kontakt med skrev att det skulle kosta 1250USD för två det vill säga 625 USD per person (då ingår ingen mat) men då ingår flyg Lukla t/r, två hotellnätter, TIMS-card. Som jag räknat kostar flyget till Lukla t/r 1500SEK, TIMS ca 300 SEK och hotell två nätter runt 200 SEK (billigt alternativ) vilket blir betydligt billigare. Jag förstår det som att guidekostanden blir cirka 2000SEK per person (vi är två så därför 4000 SEK). Vet inte om det är värt det riktigt om vi ändå ska ordna allt själva med boende och mat samt bär packningen själva.

Mvh Madeleine
 
Själv betalade jag $18 per dag för min guide.

200kr för hotell för två nätter låter dyrt. Fast det beror väl på vad för hotell man bor på i Kathmandu. När jag bodde i Pokhara betalade vi 10kr per natt för två personer, och åt frukost på en restaurang där man fick en brakfrukost för ytterligare 10kr. :)
 
18 USD per dag låter som det pris de flesta gudier tar för hela vandringen. Ungefär.
200 för två nätter har jag räknat högt bara för att ligger lite över ifall att. Eftersom vi ska resa vidare måste vi försöka skissa en budget som håller och då är det bättre att ligga något över om något skulle hända.
 
jag har fått ett pris på $800 all inklusive och inklusive flyget till lukla, jag antar att man kan få ned det priset om man köper en resa på plats i Kathmandu men jag har tyvärr inte den tiden och bokar allt här ifrån.

det är ju ändå mycket mycket billigare än att boka den genom någon svensk agent.

flyg sthlm - Kathmandu ( via New Delhi ) ligger på runt 6000 om man flyger med finnair och jet sista sträckan.

så runt 12000 ligger jag på nu vilket jag tycker är helt ok med den tidsramen jag har, räknat med att vara borta 1 månad.

.heno
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...