Tips på bra roddmaskin!

Jag tänker skaffa en roddmaskin å skulle bli jätteglad om nån insatt vill ge mig tips på en bra/vettig sådan! Tycker att Concept 2 som jag tittat på är lite för dyr! Finns det nåt vettigt som är lite billigare!
Ska man tänka på nåt speciellt vid köp? Ska det var magnetbroms eller luftbroms?
Mkt tacksam för svar innan jag gör nåt dumt köp ;)

/Janne
 
Jag tänker skaffa en roddmaskin å skulle bli jätteglad om nån insatt vill ge mig tips på en bra/vettig sådan! Tycker att Concept 2 som jag tittat på är lite för dyr! Finns det nåt vettigt som är lite billigare!
Ska man tänka på nåt speciellt vid köp? Ska det var magnetbroms eller luftbroms?
Mkt tacksam för svar innan jag gör nåt dumt köp ;)

/Janne

magnetbromsade maskiner (oavsett om det är rodd, cykel & dyl) är budget, dvs billigt men går sönder fortare. oftast påkrängda på hemkonsumenter.

luftbroms är i regel mycket hållbarare i längden. dock tycker vissa att luftbroms väsnas, sj tycker jag att det är ok och vissa maskiner är byggda så att du får dig en liten svalkande pust från den.

sedan är ju frågan hur mycket du skall använda den. "proffsmaskiner" är byggda för att stå på sats etc och köras dygnet runt, hemmamaskiner är snarare en timme då och då, dvs skall du träna mycket så köp ur proffssortimentet.

sedan så kan det vara en god ide att se sig om efter vilka tillverkare har bra med reservdelar även till gamla maskiner, då sakre går sönder. ännu en anledning till att inte ta en magnetmaskin, då eketronik brukar vara svårare att få tag på än mekaniska delar (keep it simple stupid ;) ).
 
magnetbromsade maskiner (oavsett om det är rodd, cykel & dyl) är budget, dvs billigt men går sönder fortare. oftast påkrängda på hemkonsumenter.

luftbroms är i regel mycket hållbarare i längden. dock tycker vissa att luftbroms väsnas, sj tycker jag att det är ok och vissa maskiner är byggda så att du får dig en liten svalkande pust från den.

sedan är ju frågan hur mycket du skall använda den. "proffsmaskiner" är byggda för att stå på sats etc och köras dygnet runt, hemmamaskiner är snarare en timme då och då, dvs skall du träna mycket så köp ur proffssortimentet.

sedan så kan det vara en god ide att se sig om efter vilka tillverkare har bra med reservdelar även till gamla maskiner, då sakre går sönder. ännu en anledning till att inte ta en magnetmaskin, då eketronik brukar vara svårare att få tag på än mekaniska delar (keep it simple stupid ;) ).

Hej å tack för ditt svar!

Det blev en Master R 6040..har precis fått hem den å även lyckats montera ihop den å kört (rott) en lite "testrunda" på 5km! Sitter en stor luftbroms fram! Den känns mkt gedigen så jag tror å hoppas jag kommer bli mkt nöjd med den! Fick oxå reda på av Recovery Program att min konditionsnivå var "Superfit" å det var ju kul ;)

/Janne
 
Lite sent att svara nu, men det jag tycker är roligast med en C2-maskin är att du kan jämföra din prestation med andra. Om du har nytta av uppfällningsfunktionen i den du köpte nu så är den säkert bra, annars tycker jag kanske att det varit bättre satsa ytterligare några kronor och få "standardmaskinen".

Jag har ingen bra koll på olika varianter, men en enkel apparat med magnetbroms jag testade en gång var helt otroligt dålig. Den skulle bara gå att använda om man inte är så stark och drar lite försiktigt. Allting var svampigt och det fanns inget svänghjul. Rörelsen i en roddmaskin ska vara explosiv. Det är något som en nybörjare i princip aldrig får till. Det är därför "folk" inte hajar att det är jättetungt att ro på ett lätt motstånd. Att tyngsta motståndet är på tok för tungt.

Apropå teknik kan jag inte låta bli att besserwissra över ett filmklipp jag såg på Motionsexperten (som jag hamnade hos när jag googlade efter R6040-modellen). Visst, på en roddmaskin kan man väl göra som man vill, men varför inte göra rätt. Om man inte för tillbaka händerna helt innan man börjar gå tillbaka med benen så kommer årorna krocka med knäna. Sedan skulle han även kunna gå fram lite mer med ryggen ...
 
Såklart har du rätt...men jag var tvungen ha en som jag kunde resa/dela + jag tror jag gjorde ett bra köp när jag kunde få den för 7995:- en C2 kostar ju mer än det dubbla!
Men framtiden får se om den räcker till ;)

/Janne
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...