Hammock

Kollade på expedition zip med ett hex tarp och double bubble pad kostar 214 euro, då för man med en scouthammock också med tart.

Kollade vidare och såg 4 season expedition zip för 229 euro, då får man med isolering som skall hålla för kyligt väder. Tarpen är mindre men kanske att man kan använda sig av den extra tarpen som följer med scouthammocken vid behov på något sätt?

https://eu.hennessyhammock.com/products/4season-expedition-zip
 
Jo. Men jag tror ivf på dubbelbottnad och den där double bubble, om man kör på Hennessy.

Har aldrig sovit i hängmatta, men provlegat i en bekants. Minns inte vad det var för märke. Jag misstänker att det kan bli jobbigt med ett liggunderlag som glider omkring. Vad jag läst mig till är redan dubbel botten där man stoppar in underlaget till stor hjälp. Kan man dessutom sätta fast det (som med DB), måste det ju vara ännu bättre.

Är lite sugen på att beställa trots att jag inte alls rekat färdigt eller ens bestämt om det är hammock jag ska satsa på. Den där gratis Scouten borde man ju kunna mångla iväg så det blir ju som en slags rabatt.

Men... Jag är övertygad om att hammock är bekvämare och kanske mysigare än tält. Men det är nog krångligare att sätta upp den, speciellt i mörker.
jag har haft en dubbelbottnad DD hammock, men den sålde jag snabbt. Den andades för dåligt och man blev svettig på ryggen.

har även haft en hennesy expedition zip som jag också sålde rätt snabbt då den var för kort och bulkig att packa. (jag är 180cm). Sov aldrig bra i den.

Nu har jag 3 andra. en exped travel utan nät, men har ett löst myggnät och jag kan använda. Det blir ett lätt kit på kilot inkl nät och tarp, sen jar jag en dubbel kinamatta som känns som man drunknar i och all tyg skymmer utsikten plus att mitt lösa nät knappt ryms över.

Men den jag absolut sover bäst i är en budgethammock från XXL med inbyggt nät. McKenzie eller vad den heter.
 
Nice price!
icon7.gif


Du som haft en Hennessy, jag har från filmer på tuben fått intrycket att linorna är inegrerade i hammocken, att de inte kan bytas ut om de blir nötta? Någon sa nåt i stil med "the end of the line is the end of the hammock". Stämmer det?
 
Jag har den.
Det enda jag inte gillar är tarpen, den har jag bytt ut mot Hex fly.

Jag har också bytt ut tarpen mot en 6-kantig (men ingen märkes-tarp utan en jag köpte från Aliexpress). Den som följer med täcker ju bara precis hängmattan, är för liten för att t.ex. kunna sitta och äta under tycker jag.

Sen köpte jag IKEAs billigaste syntet-täcke och sydde en enkel underquilt av (inte helt optimal passform, men den duger). Var inte så mycket sy, mest klippa, fålla och sy dit lite resårer att spänna upp den med.
 
Underquilt protector

Hej , jag har funderat på att skaffa en såkallad underquilt protector för att få lite mer skydd vid blåsigt väder.
Finns det någon som vet vart man köper en sådan ?

Eller så kan man sy en själv men då behöver jag råd vart man skall köpa tyget samt vilken sorts tyg som rekomenderas .
Har kolllat på Extremtextil och där finns det många typer av tyg , tex

https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-hammock-nylon-70den-66g-sqm-impregnated.html

Även ett förslag på mönster vore bra att ha.

Vore tacksam om någon vet mer i frågan .
Trevlig helg !
 
Tycker att jag scannat av hela nätet efter en UL underquilt till ett rimligt pris, men fan inte lätt att hitta nått som duger. Behöver endast klara svensk sommar så tycker 500 g borde man kunna fixa en på. Ofta tycker jag dessutom de är lite feldesignade. Varför ska de tex gå upp och isolera ovanför kroppen på sidorna? Man har ju en sovsäck/quilt som isolerar där. Finns vikt att spara om nån designar en formskuren underquilt för diagonalhängning som endast täcker runt kroppen.
 
Underquilt protector

Borde finnas någon firma som som tillverkar , verkar ju inte vara så komplicerad produkt .
Hennessy har , de kostar 110 euro + frakt.

Svaret ang. lämpligt tyg från Etremtextil :
This fabric might be something for you:
https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-downproof-soft-20den-40g-sqm.html
It's breathable, fast drying, impregnated, inelastic, ultralight, windproof.

Kanske finns någon på forumet som har något tips.om leverantör eller hur designen bör vara.
 
Tycker att jag scannat av hela nätet efter en UL underquilt till ett rimligt pris, men fan inte lätt att hitta nått som duger. Behöver endast klara svensk sommar så tycker 500 g borde man kunna fixa en på. Ofta tycker jag dessutom de är lite feldesignade. Varför ska de tex gå upp och isolera ovanför kroppen på sidorna? Man har ju en sovsäck/quilt som isolerar där. Finns vikt att spara om nån designar en formskuren underquilt för diagonalhängning som endast täcker runt kroppen.

Vet inte vad som är rimligt pris, men jag har kikat på den här.
https://enlightenedequipment.com/revolt-apex-custom/
Den varmaste är -6 (är väl comfort antar jag) och väger 673 g i regular.

Har även kollat lite på denna.
https://www.arrowhead-equipment.com/store/p308/PotomacUnderQuilt.html
De verkar vara gjorda speciellt för Hennessy dock och jag hittar inga exakta viktangivelser, bara fyllningsvikten.

Inte lyckats hitta någon av dem inom EU, men har inte sökt jättemycket. Vill man ha dun finns nog fler att välja på. Fick ju min hammock idag, så jag jag väntar nog lite med underquilt tills jag vet om jag trivs med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...