Extra fäste för stormlina?

Skulle vilja sätta fast några extra fästmöjligheter på mitt tält. Är det någon som har gjort det eller möjligtvis vet hur man gör?
 
Skulle vilja sätta fast några extra fästmöjligheter på mitt tält. Är det någon som har gjort det eller möjligtvis vet hur man gör?

HAr inte gjort det själv men sett olika exempel på det, det beror på hur tjock/stark väv du har men dom flesta syr fast en eller ibland två förstärkningslappar, om det är två så en på var sida om duken, sedan syr dom fast öglan för linan, det gäller att sprida ut kraften.
Glöm inte att täta, det finns en speciell tråd med bomull som sväller vid väta, ska täta hålen efter nålen.
 
HAr inte gjort det själv men sett olika exempel på det, det beror på hur tjock/stark väv du har men dom flesta syr fast en eller ibland två förstärkningslappar, om det är två så en på var sida om duken, sedan syr dom fast öglan för linan, det gäller att sprida ut kraften.
Glöm inte att täta, det finns en speciell tråd med bomull som sväller vid väta, ska täta hålen efter nålen.

Ett tips kan också vara att sy för hand. Använder man symaskin så kan det bildas så mycket friktionsvärme att hålen smälter upp, beror självklart även på vilken väv det är.



Det viktigaste är också att fundera på var du skall fästa stormlinorna. Skall du spänna ut tältduken eller stadga tältstänger/tältbågar för bättre vindtålighet?
 
Onekligen enklare med fler fästen i stångkanalerna än i duken. I duken behövs alltid bot under. Draglappen på utsidan bör vara i minst dubbel väv. Täta sömnadshålen i tältduken från båda sidorna först som sist. Sy sakta så blir inte nålen så varm. Kyl nålen mellan momenten med destvatten. Skall du ha öljett i draglappen behöver du öljettverktyg oxså, bandögla kan du sy dit.
 
Trikå/stretchnål är bra. Undvik för täta stygn, svårt på vanlig symaskin. #60 nylontråd är billigt på ebay.
 
Det viktigaste är också att fundera på var du skall fästa stormlinorna. Skall du spänna ut tältduken eller stadga tältstänger/tältbågar för bättre vindtålighet?

Det är väl lite både och som jag hade tänkte mig.... Två st högt upp på "bågen" som skall hålla i den vid hård vind, och ett "mitt på" duken för att hålla i sär dukarna om det blåser och regnar hårt.. ideer någon?

Pratade med Stadiums Outdoor kundtjänst och kvinnan jag pratade med var vänlig nog att skicka mig ett extra yttertält och massa annat som kanske kunde hjälpa mig, stiligt gjort! (Hon sa att hon varken kunde eller fick rekomendera mig att sy i tältduken)

Tack för dom svar som kommit in! :)
 
HAr inte gjort det själv men sett olika exempel på det, det beror på hur tjock/stark väv du har men dom flesta syr fast en eller ibland två förstärkningslappar, om det är två så en på var sida om duken, sedan syr dom fast öglan för linan, det gäller att sprida ut kraften.
Glöm inte att täta, det finns en speciell tråd med bomull som sväller vid väta, ska täta hålen efter nålen.
Hur hittar man denna typ av tråd?
 
placering

Hej. Nu vet jag inte hur tältet du har ser ut, men oavsett så blir det en försvagad punkt om du fäster fästet mitt på duken. Även om du förstärker, så blir det en viss försvagning runt förstärkningen också, fast bättre än utan förståss. Du bör sträva efter att sy fast mitt på skarvsömmarna och i på ett sätt att när de belastas drar kraften i fästets riktning. Svårt att förklara, men stormlinor skall dras så de pekar rakt ut från centrum av tältet och då skall belastningen i fästet inte vara på ett sådant sätt att det "bryter" och drar i sömmen. Tänk dig att du drar i en tape där ena ändan sitter fast mot en yta och du drar i den andra, och beroende på om du drar i tapens riktning, eller i motsatt rikning stter den kvar olika hårt, samma sak för kardborre. Förstår du hur jag menar?
Ubbe
 
Jag behöver sy dit fästen på mitt billiga, undermåliga men ändå favorittält. Med sömnaden hoppas jag reducera undermåligheten.

Att ha en stormlina som förlänger sömmen och inte bryter den i 90 grader blir exakt det jag inte kan göra. Jag behöver sätta en ögla mitt i sömnen mitt i tältet längst ner på ena gaveln, för det tenderar att säcka ihop lite där (Ja, jag har gjort allt man kan för att sätta upp tältet rätt, se andra trådar).

Det är fästet A som blir den svagaste punkten. Jag skulle vilja se exakt hur man syr förstärkningar och dylikt. B tror jag inte är lika känsliga eftersom det max blir 45 grader mot sömmen.

Är det någon som har en bild eller skiss på hur det skulle se ut?
 

Bilagor

  • tält.png
    tält.png
    9.3 KB · Visningar: 1,317
Hur blev det?

Funderar på liknande saker. Främst för att få ut yttertältet bättre från innertältet, men också för att minska fladder i duken.

Har kunskapen utvecklats sen några år tillbaka eller har någon en detaljbild som visar en extra stormlina på ett existerande tält?
 
Jag hade ett billigt Everesttält där detta var ett bekymmer och där fästpunkten behövde vara mitt på duken.

Jag höll en rund pärla i storlek av ett majkorn på insidan av duken och snörde runt den från utsidan med en tunn stormlina och knöt åt.

Det blir några mindre veck, men inget som gav upphov till läckage/pölar.

Det kan vara värt att testa för att prova ut bästa position även om man senare syr. En fördel är att ingen sömmtätning behövs så det är en bra åtgärd i fält.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...