Stretchigt skalplagg

Jag kanske tar mig vatten över huvudet nu, men jag tänkte försöka sy en skaljacka. Har dock problem att hitta på skal-material.

Är det någon som vet OM och i så fall VAR jag kan köpa ett stretchigt skal-tyg med goda egenskaper.
Jag har tittat på shelby.fi men de verkar inte ha några tyger med membran som tål 10-20.000 mm vatten.
 
Tack för tipset.
Har precis kollat igenom deras sortiment och det verkar lovande vad gäller material. Dock så var det väldigt få färger att välja på av de flesta tygerna.
 
Jack-mönster

Ett par av tygerna på extremtextil.de verkar hålla måttet. Nu är dock nästa projekt att hitta ett mönster för att sy en skaljacka. Såg på shelby att det fanns ett par mönster, men inget som direkt tilltalade mig.

Är det någon som sett ett mönster någon annan stans?
 
jag har sytt en eta-proof-jacka efter shelbys mönster (Abisko), och tycker det var en bra utgångspunkt... bra passform och huva (som dock inte rymmer hjälm, men det känner jag inget behov av) enda synpunkten jag har är att den var lite kort, men det är ju enkelt å fixa. La till en klaff över blixlåset, och en vindstrut på huvan också....
jackan och mönstret var i skellefteå för bara en månad sen, men det dröjer nog ett halvår innan den (jag) kommer dit igen... =)

funderar dock på att experimentera å flytta ganska mycket sömmar till nästa jacka, blir nästan ett nytt mönster... men det är bara en ide jag har än...

(Har sytt en softshelljacka av deras nallo-mönster också... är nöjd med den med...)

Har tyvärr inga andra förslag...
(extremtextil har iofs en hel del mönster, under sewing accessories - patterns, men dom har jag ingen erfarenhet av...)
 
Mitt tips är att utgå från t ex Shelbys Abiskomönster för att få till armskärningar etc som annars kan vara lite klurigt om du aldrig har sytt eller gjort mönster tidigare. Sen tar du en befintlig jacka som du tycker har en bra modell och tar mått på. Sen modifierar du mönstret efter dom måtten.
Att bara utgå från ett färdigt mönster utan att anpassa måtten brukar annars inte funka speciellt bra.

/Thomas
 
Tack för era tips!

Då blir det kanske ett modifierat shelby-mönster ändå. Funderar på att göra en sneställd dragkejda ungefär som på klättermusens skaljackor.

Vad har ni använt för tyg?
För närvarande är jag inne på ett elastiskt soft-shell tyg då jag inte har hittat något bra 3-lagerstyg med membran. Det närmsta jag kom var detta tyg från extremtextil.de, men det fanns bara i gult. Jag önskar hitta någon mer jordnära färg.
 
Tack för era tips!

Då blir det kanske ett modifierat shelby-mönster ändå. Funderar på att göra en sneställd dragkejda ungefär som på klättermusens skaljackor.

Vad har ni använt för tyg?
För närvarande är jag inne på ett elastiskt soft-shell tyg då jag inte har hittat något bra 3-lagerstyg med membran. Det närmsta jag kom var detta tyg från extremtextil.de, men det fanns bara i gult. Jag önskar hitta någon mer jordnära färg.

Inte för jag kan något om sömnad eller mycket om tyger. Men av någon oklar anledning sparade jag den här länken som någon annan här på Utsidan tipsat om. BJM:s tyger kanske kan hjälpa dig.

http://www.funktionsmaterial.se/

Lycka till!
 
Sprättade en M90-jacka för en massa år sedan, men projektet lades på is. Grym passform utan sömmar över nästan hela ryggpartiet. Från mitt-rygg till baksidan ärmen och hela axelpartiet är en enda bit. Spillet ökar, men det kan det vara värt. Sedan bör man nog ändra lite vid kragen och om man vill ha huva, men det går ju.

Att utveckla en egen jacka efter egna idéer är ganska kul. Gjorde en fleecejacka av de första windstopper som Klättermusen tog hem på 90-talet. Svindyrt men fungerar fortfarande. Konstruera/anpassa mönstret efter dina mått. Tejpa ihop i tidningspapper. Speciellt viktigt för huvor. Köp gamla lakan på Myrornas och tråckla ihop en försöksjacka. Passar den? Hur är den att röra sig i? Anpassa igen och gå i skarpt läge. En viss känsla att klippa i dyra tyger, point of no return.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomastg2 Färga Skalplagg? Gör det själv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...