Kartor Vandring

Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia
 
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

Gamla kartor med personliga noteringar är hög status och ska inte kasseras :)

/Gustav
 
Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia

Jag kan se två skäl till att skaffa nya kartor förutom själva kartuppdateringen. Den första är att numera finns det fjällkartor i skala 1:50.000 vilket gör kartan mycket mer lättläst och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt. Som bonus rör man sig dessutom fortare över bladet vilket kan kännas kul.

Det andra är att kartorna tillverkas i Tyvek eller annat tåligt material. Du behöver inte vara lika rädd om dina kartor som du behöver med gamla papperskartor.
 
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

Gamla kartor med personliga noteringar är hög status och ska inte kasseras :)

/Gustav

Ja så gör jag. Gamla kartor har ju ett visst affektionsvärde :)
Men dom bör förstås inte vara totalt uråldriga...
 
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

Gamla kartor med personliga noteringar är hög status och ska inte kasseras :)

/Gustav

Tack Gustav! Ska kolla upp det. Och tack för länken. Även om jag kanske ska skaffa nya med tanke på det tålige materialet. Sedan så är det bra att ha koll på rasad bro och sådant. Är ju mindre kul komma dit och upptäcka det då. Men allt brukar ju lösa sig på något sätt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Kolkritan Open street maps garmin-kartor Frankrike Fjällvandring 1
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
piaea Kartor version 2009 och 2012 Fjällvandring 6
szvinto Online-kartor över Norge Fjällvandring 6
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
Naturtjejen Tips på kartor.. Fjällvandring 9
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
davni Kartor Norge Fjällvandring 4
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
Fjle Kartor Fjällvandring 6
sm7vqi Kartor till Eruropaled 6 Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...