Tandövala, Hur kommer man dit?!

Hej!

Vi befinner oss i Sälen och jag planerar en tur till Tandövala på skidor imorgon och övernattning i norra stugan. Men jag hittar ingen som helst information om hur man med bil faktiskt tar sig till närmast "entré"/bästa stället att ta sig till stugan. En massa snurriga vägbeskrivningar och något kalktorn som det pratas om. Ingen av vägarna eller kalktornet finns utmärkt på Google Maps så nu hoppas jag att det sitter någon på den här informationen som vill dela med sig av den till mig.

Skulle uppskattas otroligt mycket!

Är det någon som vet om vägarna till detta ställe plogas vintertid?

Tack på förhand!
 
Jag tar och svarar eftersom jag varit där uppe, dock bara från Värmlandshållet och på sommaren. Däremot har jag varit vid ledens östra start och kört runt berget från Limedsfors och korsat leden på ett antal ställen.

Vi startade där en väg korsar Gräsbricksleden nära dess västra ände. Platsen är N: 6745917 E: 397753 enligt Lantmäteriets karta. På sommaren fanns plats att ställa två bilar bredvid vägen men det går kanske inte på vintern. Därifrån tog det cirka en timme till fots upp till södra sätern. Den norra sätern låg i ett öppet område ungefär 300 meter bort, jag tror det fanns en skylt från den södra men ingen tydlig stig den vägen vi gick.

I östra änden börjar leden lite söder om Limedsfors, kallas Södra Heden 110 enligt kartan. Koordinater är N: 6749694 E: 412187. Om du tittar på antingen LMs karta (https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=403736&n=6747218&z=8) eller Hittas friluftskarta (https://www.hitta.se/kartan!~60.85808,13.25899,11.256479374617165z/tr!i=5y9M62fZ/tileLayer!l=2) så syns leden. Den korsar vägar på flera ställen ifall ni vill korta vägen upp.

Jag minns att vi passerade ett kalktorn med bilen på väg hem från den västra änden, men jag kan inte precisera var. Vet ingenting om plogning.
 
Jag har varit i Tandövala många gånger. På vintern har jag alltid gått upp från pkt 1 i kartlänken. Oftast har det varit plogat dit, men någon gång har vi varit tvungna att parkera vid pkt 2 på kartan. Nåt kalktorn minns jag inte, och hur statusen på plogningen är just nu vet jag inte. Kanske länsstyrelsen Dalarna vet, jag har för mig att tillsynsmannen för Tandövala heter John Halvarsson.

https://kartor.eniro.se/m/Rt3WM
 
Tack for tipsen! Mycket uppskattat 😊

Tyvärr frös bilen ihop då det närmade sig -30, vilket min bil tydligt inte gillade. Så en tripp ut i skogen nu känns direkt livsfarligt för tillfället, får bli frammåt vårvintern istället 😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.