Att använda promenader för att gå ner i vikt.

När jag pluggade hade jag en föreläsare (kemi) som påstod att man mår dåligt första dagarna man fastar (huvudvärk o.s.v.) till stor del beror på att lagrade toxiska ämnen släpps loss i systemet. Om han hade rätt kan jag inte bedöma.
 
Vissa saker kan man påverka med vilja ja, men långtifrån alla.

Att lyfta armen är lätt, men att t.ex. få bukspottkörteln att utsöndra mindre insulin enbart med ren vilja finns det inga vetenskapliga belägg för.

Kroppen har reglermekanismer som styrs av olika nivåer av ämnen i blodet, dessa kan du inte påverka med enbart vilja.

Här har du insulinreglering via mindpower, hos sjuka personer utan övning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934947/

På liknande tema - Wim Hofs andningsövningar, som en nybörjare lär sig på ett par dagar, kan på minuter skapa en antiinflammatorisk respons i blodet som gör att du motstår intravenös injektion av virus och bakterier:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034215/

Ingen vet allt vad gamma-strålning i hjärnan gör än, bara att det förmodligen gör gott i och med att hjärnans prestanda tycks få en boost och stressnivåerna sjunker som en sten. Hur man framkallar denna respons som typ är motpol till hur hjärnan beter sig hos en stressad eller deprimerad person har varit känt sedan urminnes tider:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5261734/

Hjärnan krymper mindre med ålder hos de som har meditation som en del av vardagen.

Klättraren Alex Honnold kan stänga av sin amygdala.

Bara några vetenskapligt bekräftade exempel som ligger en bra bit utanför vad gemene man skulle gå med på som möjligt med tanken. Jag tror man ska vara ödmjuk och hoppfull för framtida kunskap i knopp-kropp-kost ekvationen.
 
Här har du insulinreglering via mindpower, hos sjuka personer utan övning:

Nu råkar ju en del i mitt jobb vara att utvärdera vetenskapliga litteraturstudier. Hade en av våra kunder hänvisat till en enstaka artikel så hade vi totalsågat dem. Ett enda försök bevisar ingenting. Om ett par tre andra forskarteam kan upprepa försöket och få samma resultat så kan det anses ha ett visst evidensvärde.

Men då måste forskarna också kunna förklara mekanismen bakom resultatet, varför blir det som det blir? Vad är verkansmekanismen?

Poängen med vetenskap är att ifrågasätta. Stämmer detta verkligen? Hur kan jag testa att detta inte är placeboresultat eller att det är andra faktorer som påverkar.
 
Nu råkar ju en del i mitt jobb vara att utvärdera vetenskapliga litteraturstudier. Hade en av våra kunder hänvisat till en enstaka artikel så hade vi totalsågat dem. Ett enda försök bevisar ingenting. Om ett par tre andra forskarteam kan upprepa försöket och få samma resultat så kan det anses ha ett visst evidensvärde.

Men då måste forskarna också kunna förklara mekanismen bakom resultatet, varför blir det som det blir? Vad är verkansmekanismen?

Poängen med vetenskap är att ifrågasätta. Stämmer detta verkligen? Hur kan jag testa att detta inte är placeboresultat eller att det är andra faktorer som påverkar.

Placebo. Nu kanske vi bör fundera på vad det är.
 
Åter igen: Jag säger inte att det inte finns några mekanismer i kroppen alls som man kan påverka med viljan eller humöret. Jag säger att det finns vissa funktioner som inte går att påverka på detta sätt.

Det är ganska enkelt om man inser att dessa funktioner finns ute i cellerna i kroppen. Hur ska hjärnan kunna påverka vad som sker inuti en cell?

Det enda hjärnan möjligen kan göra är att utsöndra en signalsubstans som cellen reagerar på. Men det betyder då att cellen reagerar på denna signalsubstans. Du kan t.ex. inte med tankekraft få cellen att låta bli att reagera på signalsubstansen. Det du eventuellt kan göra är att påverka hur mycket av signalsubstansen som hjärnan utsöndrar. Med det är inte samma sak som att påverka hur cellen reagerar på signalsubstansen.
 
Åter igen: Jag säger inte att det inte finns några mekanismer i kroppen alls som man kan påverka med viljan eller humöret. Jag säger att det finns vissa funktioner som inte går att påverka på detta sätt.

Det är ganska enkelt om man inser att dessa funktioner finns ute i cellerna i kroppen. Hur ska hjärnan kunna påverka vad som sker inuti en cell?

Det enda hjärnan möjligen kan göra är att utsöndra en signalsubstans som cellen reagerar på. Men det betyder då att cellen reagerar på denna signalsubstans. Du kan t.ex. inte med tankekraft få cellen att låta bli att reagera på signalsubstansen. Det du eventuellt kan göra är att påverka hur mycket av signalsubstansen som hjärnan utsöndrar. Med det är inte samma sak som att påverka hur cellen reagerar på signalsubstansen.

Jag tror inte tankekraft kan påverkar atomer eller celler på något sätt som är magiskt heller. Det är rimligt att det är fråga om signalsubstanser och elektriska impulser.

Därmed ej heller utan magnetiska fält. Nej, magnetism är vida känt att det påverkar organiska celler så det är inte magi det heller. Hur det hänger ihop är jag dock osäker på. Men själva konstruktionen av hur organ och proportioner fördelas tros bero på just magnetism (inte bara DNA-konstruerade proteiner utan kombination av hur de veckas, magnetism och elektriska impulser)

Men jag lämnar magnetismen och nöjer mig med signalsubstanser och elektriska signaler. Magnetism aspekten är mer hur fält påverkar fält, vilket är ett så nytt och stort område så jag tänker inte spekulera om det här.
 
Uppriktigt sagt så är nog hela den här teoretiska diskussionen av ringa värde för TS.

Sammanfattning? Fortsätt promenera, men överskatta inte resultatet., dvs. underskatta inte vikten av en sund diet.

Jag som väger 68-69 kg för tillfället gör enligt tabeller av med 80 kcal per kilometer under löpning, mindre, kanske 60, vid promenad. Med 5 km/h skulle det bli 300 kcal per timme, en halv chokladkaka. Och ändå kan aptiten stegras. Cykling stegrar också (enligt min erfarenhet) aptiten, men då är man ju också ofta längre ute, kanske ett par timmar under den varma årstiden.

För kosten gäller, förstås, mindre energi in, men lättare med mättande kost, alltså minska på kolhydrater och var inte rädd för fett. Kolla även mineraler och vitaminer (allt man behöver finns i grönsaker, så frukt kan man avvara). Ät gärna grönsaker med färg, innehåller ofta värdefulla antioxidanter. Undvik lättprodukter.

Lägg också in viss enkel styrketräning för att motverka förlust av muskelmassa.
 
Ingen vet allt vad gamma-strålning i hjärnan gör än, bara att det förmodligen gör gott i och med att hjärnans prestanda tycks få en boost och stressnivåerna sjunker som en sten[

Blanda inte samman gamma-strålning, som är en form av elektromagnetisk strålning, dvs joniserande strålning av fotoner och gamma-vågor, som är en av de typer av EEG-vågor som kan observeras. Det är verkligen helt olika begrepp
 
Blanda inte samman gamma-strålning, som är en form av elektromagnetisk strålning, dvs joniserande strålning av fotoner och gamma-vågor, som är en av de typer av EEG-vågor som kan observeras. Det är verkligen helt olika begrepp

Gammavågor ska det så klart stå, inte alltid huvudet är med mitt i natten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...