Återerövra en oljerock?

Roligt att det funkade så bra på en "vanlig" jacka. =) Hur har den funkat i fält?

Men lägger sig vaxbehandlingen bara utanpå tyget? Tänkte så det inte liksom går igenom och fläckar kläderna under, då de flesta oljerockar jag sett är fodrade (och jag trodde det var för att tyget var just oljevaxat).
 
Jag ska förtydliga att jag strök in impregneringen med strykjärn vilket gör att det blir helt torrt. har använt jackan ett par dagar nu men solen skiner i malmö så får återkomma med den recensionen. planen är att lägga ett lager till för att jämna ut men också för att se hur det blir. livet är trots allt ett långt experiment.
 
Jag har en fundering gällande barbours vax på en fjällrävenjacka. Fjällrävenjackan är i G1000 Eco med en blandning på 65% polyester och 35% bomull (som vanligt med fjällrävens G1000).

Jag upplever att mina jackor som jag har vaxat med grönlandsvaxet blir väldigt stela och inte alls lika bekväma efter vaxning. Visserligen både vattentåliga och någorlunda ventilerande, men definitivt inte lika mjuka och sköna.

Min fråga är gällande barbours vax, jag har förstått att det gör fjällrävenjackorna mer vattentåliga, men hur är det med stelheten i tyget? Blir de vattentåliga och samtidigt smidiga eller blir de stela som de blir med vaxning med grönlandsvax?

Någon som har erfarenhet av detta? :)
 
Jag har en gammal Barbourjacka. Visst var den lite styv när den fortfarande var vaxad, men inte på det sättet att den kunde stå för sig själv, långt ifrån. Nu var ju min fabriksvaxad. Kanske blir det annorlunda när man gör det själv.

Jag stod inte ut med tätheten, så jag maskintvättade min med mycket tvättmedel. Till skillnad från det resultat någon annan i tråden fick så blev min inte alls ljusgrön. Den var i stort sett lika mörkgrön efter tvätt som innan. Och är fortfarande.
 
jag använder sedan 20 år oljerock från barbour, den lämnas in och behandlas var 2-3 år för att behålla skyddet, jag upplever den aldrig som styv eller hård, mer som oljig och jag är noga med att inte kladda ner saker med den de första veckorna så jag lägger den alltid ut och in så att säga.
 
Ja, det stämmer. Oljig är en bättre beskrivning. Kändes nog mer som tjockare och grövre tyg än det egentligen är än styv eller stel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sky_eye Behandla oljerock Gör det själv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...