Andalusien - hur "off" går det att komma?

Hallå!
Har ev. ärende till Andalusien i November. Har läst att vildtältning är förbjudet och därmed lite knepigt. Men finns det godkända ställen att tälta på som är mer åt det primitiva hållet än turistiga campingplatser? Det ska vara så avlägsna trakter som möjligt men helst i eller nära området Málaga - Granada - Sierra Nevada.

Gär gärna en bit från bilen, kan tänka mig en vandring på en två - tre dagar men vill alltså helst tälta och inte boka rum.

Är första halvan av november för sent på året för att bege sig upp på de högre topparna / höjderna i Sierra Nevada? Är van vid svenska sommar- och höstfjäll...

Tack!
 
Senast ändrad:
Refugio Poqueira...

...i Sierra Nevada, någon som har varit där på senhösten? Behöver man skidor/snöskor för att komma dit första veckan i November tro? Ligger på 2500 m ö h.
 
Bivackstugor

Det finns bivackstugor lite högre upp i Sierra Nevada. En strax väster om Mulhacén, i la Caldera, samt en precis vid Pico Veleta. Finns säkerligen flera i området också. Dessa är obemannade och inte utrustade med annat än lite nödfiltar och träbritsar. Oavsett om man skulle stanna inne i dessa eller tälta utanför kan jag inte se att någon skulle bry sig. Jag tältade bredvid den som ligger i la Caldera i mitten på Oktober. Det närmade sig minusgrader på natten, men var t-shirtväder på dagen. Tror inte att det kommer knappt någon snö alls till början på November.

Edit: Jag var ju uppe på några toppar också, bland annat Mulhacén. Då var det ingen snö över huvud taget. Så skidor hade inte varit mycket till hjälp för mig i alla fall :)
 
Tack för svar! Ja det verkar ju lovande.

Hittade också några du-tub-klipp där folk bestigit Mullhacén i början och mitten på november. Ser ut att ha varit t-shirt-väder längst ner och lite snöpudrat längst upp men folk verkar inte ha allt för tjocka kläder på sig...
 
Skulle gärna vilja hitta en enklare och mindre turistisk camping utan WiFi, etc och med icke-urbant läge nära kusten mellan Málaja och Motril. Finns det någon sådan? Eller går det att vildtälta någonstans i "Sierras de Tejeda, Almijara and Alhama Natural Park"?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...