Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra?

Själv vandrade jag ( under sommarhalvåret ) under några års tid i terränglöpningsskor och kände mig nöjd med det. Det som slutligen fick mig att återgå till kängor var den mycket korta livslängden på förstnämnda. Ofta höll ett par terränglöpningsskor inte ens ett sommarhalvår. Vissa skor gav upp redan efter några tiotals mils vandring. Jag insåg att det blir mycket billigare med kängor.
Köpte således förra året Lundhags Park - en skalkänga. De hoppas jag kunna ha i många år.
Angående att vara blöt om fötterna: en gång i tiden tyckte jag att det var mycket obehagligt att bli blöt om fötterna. När jag började göra riktigt långa turer insåg jag att jag fick lära mig att leva med det. Det underlättade också att inse skillnaden mellan blöt och kall resp. blöt och varm.
 
Det mesta är nog sagt.
Som vanligt är det en fråga om preferenser.

Egen erfarenhet att bidra med:
Vandrade i trailskor (Altra Lone Peak) i somras för första gången. Väldigt bekvämt, skönt i varmt och torrt väder, men torkade inte på en hel eftermiddag efter att de hade blivit blöta.
För min del slutade vandringen i en marschfraktur. Jag tror den mjukare sulan var en del av anledningen till det. Fotbladet belastades mer än i kängor helt enkelt.
Så börja inte med en veckas vandring över stock och sten i dina nya trailskor. Låt fötterna vänja sig.

/OJ
 
...
När det gäller turer tänker jag mig mest vår/sommar/höst längs leder lite här och var i västra Sverige och då antagligen mest dagsturer och kanske att man övernattar nånstans någon gång, men har även snackat lite om att det hade varit kul att gå mellan stugor i Norge nån gång, så skorna får gärna hålla för det också (men typ max 15 kg packning då). Vill helst ha lite lättare skor på fötterna då de flesta turerna lär bli på låglandet, och har definitivt inga Everest-planer i sikte :)
...

Med tanke på ditt planerade användande så skulle jag föreslå några lättare låga kängor, så kallade mid-kängor. Skal- eller membrankängor tror jag inte spelar någon större roll i de fall du nämner.

Lättare membrankängor har nästan ingen stoppning och drar inte åt sig nämnvärt mycket mer vätska än ett par skalkängor, de är mer eller mindre som trailskor på steroider.
Exempelvis Salomon X Ultra Mid GTX
Motsvarande varianter finns hos de flesta kängtillverkare, går du ner dig i dessa och byter strumpor och vrider ur sulorna så går du dem torra (fuktiga) på någon timme.
 
Det mesta är nog sagt.
Som vanligt är det en fråga om preferenser.

Egen erfarenhet att bidra med:
Vandrade i trailskor (Altra Lone Peak) i somras för första gången. Väldigt bekvämt, skönt i varmt och torrt väder, men torkade inte på en hel eftermiddag efter att de hade blivit blöta.
För min del slutade vandringen i en marschfraktur. Jag tror den mjukare sulan var en del av anledningen till det. Fotbladet belastades mer än i kängor helt enkelt.
Så börja inte med en veckas vandring över stock och sten i dina nya trailskor. Låt fötterna vänja sig.

/OJ
Förra sommaren testade jag också att vandra i ett par Altra lone peak. Jag fick två stressfrakturer, en i vardera foten. Så det gör jag aldrig mer om. Tänkte att det kanske var sulan med zero drop som var problemet. Har nämligen vandrat i tevasandaler i åratal utan problem.

Har återgått till kängor. Årets vandring var problemfri (gick i Jörnkängor)
 
Det mesta är nog sagt.
Som vanligt är det en fråga om preferenser.

Egen erfarenhet att bidra med:
Vandrade i trailskor (Altra Lone Peak) i somras för första gången. Väldigt bekvämt, skönt i varmt och torrt väder, men torkade inte på en hel eftermiddag efter att de hade blivit blöta.
För min del slutade vandringen i en marschfraktur. Jag tror den mjukare sulan var en del av anledningen till det. Fotbladet belastades mer än i kängor helt enkelt.
Så börja inte med en veckas vandring över stock och sten i dina nya trailskor. Låt fötterna vänja sig.

/OJ

Jag hade samma sko (Lone Peak 4), och hade också ett litet stressfraktur på toppen av min fot (ben som går till första tå - fick du samma skada?). Detta var den första sommaren när jag använde lätta löparskor. De fungerade mycket bra annars, men som du säger lägger de nog mer belastning på foten. Jag hade "Superfeet Carbon" -insulor som gör skon lite styvare, men de räckte inte.

Jag hade använt dem på kortare vandringar, men en vecka i svår terräng var lite för mycket. Jag kommer förmodligen fortfarande att använda dem, men jag kommer att se till att vänja mig dem innan några stora vandringar. (google översättning, svenska är inte mitt modersmål )
 
En detalj som hittils inte tagits upp i den här tråden är effekten av sulans
tjocklek. Ju tjockare sula ju mer 'platåsko'-effekt blir det, med tillhörande risk för stukade fötter. Och detta gäller oavsett skosort. Själv går jag oftast oledat vilket gör att detta blir lite viktigt.

Sen tycker jag vanligtvis om breda tåboxar i skor, men i vandringsskor så får dom gärna vara lite smalare så att jag inte glider runt i sidled för mycket. Det händer ju mer än ofta att man får vandra på skrå utmed bergssidor.

Och vad gäller torra fötter oavsett om det gäller gummistövlar eller skalkängor så är det till att byta sockar med jämna mellanrum annars blir det väl fuktigt. Sommarens vandring var de varmaste hittils jag råkat ut för. Det var till att byta ungefär varje timma. Det var nästan så att jag behövt tre ombyten för att hålla fötterna torra. När det är svalare så kan jag ibland gå hela dan utan att bli för fuktig om fötterna.
 
De flesta som använt gummistövlar heldagar på vandring kan nog intyga att fötterna INTE är torra. Även om det inte tar sig in vatten i stöveln tar sig inte svetten från fötterna ut heller.
Har dock hittils inte kommit på något sätt att för fötterna att hålla sig helt torra, bara att jag kan välja om jag vill att fukten kommer utifrån eller innifrån.

Ett bra sätt att minska fukten i en gummistövel är att ha knästrumpor i ull. Precis som i höga cellgummikängor kan den överstickande delen av sockan ventilera ut fukten som fördelas i strumpan. CAI i värnamo gör en bra modell i sitt jaktsortiment, väldigt hårt stickad dock. Annars kan man köpa bra "shooting socks" från UK. Tycker det funkar bra i väldigt blöta marker o temp kring nollan. Gärna då med breeks (breeches/plus fours) i tweed eller sport twill. Och återigen pipan. Glöm inte pipan!
 
Alla skodon har sina fördelar och nackdelar.

Personligen använder jag Jörnkängor (skalkänga i läder med gummifot).
Fördelen är att de aldrig blir speciellt blöta, för det finns inget material som kan hålla vatten. Därför funkar de även att vada i (ut med strumpor och sulor först). Om man råkar ta in vatten så häller man bara ut vattnet.
De skyddar också foten bra.


Den sortens känga är varm att gå i, och man bygger efterhand upp en hel del fotsvett. Jag använder en halvtjock knästrumpa och en tjock raggsocka utanpå. Det blir mycket material som kan buffra upp svetten.

När det börjar kännas riktigt svettigt och blött så byter jag till en ny uppsättning sockor. De blöta/fuktiga sockorna hänger jag på ryggsäcken så att de får torka. Är det varmt och blåsigt så hinner de torka helt eller delvis till nästa byte. I sämsta fall är de ändå torrare än de jag har på fötterna.
Bäst är att ha tre uppsättningar sockor. Då klarar man en hel dags vandrande även om det regnar (då går det inte så bra att torka sockorna på ryggsäcken).

Om det är väldigt varmt och soligt väder så blir det extremt varmt i sådana kängor. Då får man stanna och lufta och kyla fötterna någon gång extra.

Det är ett koncept som jag alltid kört på.
Jag har inte testat något annat, och känner inget behov av att göra det.



Jag gillar Jörnkängan eftersom att det är en sladdrig känga utan något egentligt stöd, och sulan är ganska tunn. Man får bra kontakt med marken, och då tar man säkra steg.
Är man van att gå i höga kängor av typen "pjäxa" upplever man nog denna känga som jobbig att gå i. Det är en som en stövel, fast den sitter fast på foten.
 
Jag hade samma sko (Lone Peak 4), och hade också ett litet stressfraktur på toppen av min fot (ben som går till första tå - fick du samma skada?). Detta var den första sommaren när jag använde lätta löparskor. De fungerade mycket bra annars, men som du säger lägger de nog mer belastning på foten. Jag hade "Superfeet Carbon" -insulor som gör skon lite styvare, men de räckte inte.

Jag hade använt dem på kortare vandringar, men en vecka i svår terräng var lite för mycket. Jag kommer förmodligen fortfarande att använda dem, men jag kommer att se till att vänja mig dem innan några stora vandringar. (google översättning, svenska är inte mitt modersmål )

Min fraktur sitter på benet som leder ut till lilltån.
Jag tyckte de var mycket sköna att gå i. Kommer nog testa igen, men ska också satsa på långsam tillvänjning.

/OJ
 
Tunna neoprenstrumpor kan du få skräddade hos någon som klistrar våtdräkter. Fråga lokala dykarklubben de vet. Berätta att du skall gå i dem för det kräver ett annat snitt än de som brukas till simning.

go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Dosferra Altra ® Lone Peak 2 .5 Män Sko Utrustning allmänt 1
totoni Salewa sko butik i syd vestra Sverige? Utrustning allmänt 1
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...